Pjäxor

Nja

För telemark behövs en stadig sko med vridstyv sula. En sådan sko blir alltför tung och svårvandrad för att passa för långfärdsskridskoåkning. Telemarkpjäxor nordic norm 75mm är det lätt att tillverka en vettig långfärdsskridskobindning till och sporthandeln kan enkelt sälja paket av skridsko och kängor i ett, därför så dominerar den kombinationen marknaden.
Jag tycker att vandrarkängor är ett bättre val för långfärdsskridsko eller varför inte prova lös häl med en SNS eller BC-känga.
BC-känga och bindning kan till nöds också funka för telemark i tursammanhang.

Mera uppfattningar finns bland äldre inlägg på det här forat (eller heter det detta forum?).

Thure Björck
 
SNS eller nordic norm 75mm?

Hej

Jag är sugen på att prova på långfärdskridsko. Jag hoppas att det dyker upp någon rea framåt vårkanten.

Jag har ett par tunga höga läderpjäxor (NN 75mm) som jag använder till telisåkning. Har även ett par låga skidskor (SNS). Om jag inte vill köpa nya kängor, vilka av dessa ytterligheter ska jag då satsa på?

Har även ett par höga Lundhagare med skidkant, kan de vara användbara?

Hälsningar
Patrik
 
Föreslår att du tar NN eller Lundhagspjäxorna, framförallt då de lär vara mer vattentäta än ett par SNS-pjäxor i nylon (?). Dessutom är det skönt att ha rejäla skor till och från isen (kan bli en del vandring)

Lundhags sitter kanske lite sämre i tådelen, men det kan lösas med en bygel som Skyllermarks utvecklat för tår på pjäxor utan 75mm läpp.

Lycka till!
[Ändrat av wigert 2001-01-08 kl 15:56]
 
Bindning

Tack för tipsen!

Med andra ord så är det den vanliga typen av bindning (rem eller snabb) som gäller och inte SNS.

Telemarkspjäxor eller Lundhagskängor är ju bara en inställningsfråga, så det kan man jo prova sen. I värsta fall får man väl utöka skosamlingen senare...
;o)

/Patrik
 
Mål

Det beror lite på vilket mål du har med din långfärdsskridskoåkning. All går bra att åka långfärdsskridskor med

Lundhags:
+ vattentåliga
+ bra sula för gång
+ skidkanter fungerar bra på Almgrens bindningar (hyfsat på Skyllermarks)
+Hyfsat lätt
- För vid läst, foten halkar (gäller Winter trekker (f d Militär))

SNS:
+ Lätt
+ Kan åka med lös häl
- Dålig sula för gång
- Dålig vattentålighet

NN:
+ Beprövad skridskokänga
0 Hyfsad vattentålighet
- Tung (oftast)

Alla har fördelar och nackdelar, fundera på hur du har tänkt att åka, i bra väder på fina isar med få landpassager? Då passar nog SNS bra. I alla väder med en hel del promenader, välj Lundhags. Annars kanske en vanlig teliskänga kan funka bra.

Se även tidigare diskussioner, kanske dax att sätta ihop en FAQ om detta?

-Palle
 
Om du väljer SNS-pjäxan och åker med lös häl, måste pjäxan vara skatingmodell(inte "classic"), annars sulan är inte tillräckligt styv.
Pekka
 
Svårt att kombinera Långfärdskridsko och Telemark

Det är svårt att hitta en känga som passar bra till både långfärdskridsko och telemark. Men vill man av någon hitta en sko som passar till båda aktiviteterna så ska man nog titta i området mellan låga tur/telemarkspjäxor med bara snörning (typ Asolo Morgedal) och läderpjäxor med ett, max två spännen. Det blir då gärna kompromisser åt båda håll, men ändå bättre än att inte kunna åka alls.

Problemet är främst att telemarkspjäxor gärna har en hög bakkappa, som vid långfärdsskridskoåkning hindrar att ta ut skären ordentligt. Överhuvudtaget vill skridskoåkaren ha mer rörlighet för foten än utförsåkaren. Dessutom är stabila telemarkspjäxor ofta ganska tunga. Bästa sko för långfärdsskridsko är som regel en vandringssko.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
tango "Pinnskydd" NNN BC-pjäxor? Långfärdskridsko 17
tango Nya stabila pjäxor? Långfärdskridsko 12
CFJ Breda NNN BC pjäxor Långfärdskridsko 7
EmL Nybörjare söker råd (redan inköpta begagnade pjäxor). Långfärdskridsko 20
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
Matsingemar Nya pjäxor! Långfärdskridsko 4
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
orjanraberg Behöver stabila pjäxor Långfärdskridsko 11
sigvardson Pjäxor Långfärdskridsko 2
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Polarnatt Hur göra med blöta pjäxor? Långfärdskridsko 17
webbalin Hjälp, vilka pjäxor passar? Långfärdskridsko 12
joask202 Pjäxor+bindningar för skridsko och turskidor? Långfärdskridsko 7
0301 Pjäxor Långfärdskridsko 1
ajn Fischer pjäxor Långfärdskridsko 4
tiddelipom Pjäxor, fästa hälen m.m. Långfärdskridsko 0
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
Hur täta läckande pjäxor Långfärdskridsko 4
salgo60 Scarpa Pjäxor Långfärdskridsko 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.