Pina på sadeln

En sadel med ett hål eller en skåra längs mitten är vida överlägsen en klassisk rund sadel. Det är obegripligt att det senare fortfarande säljs så om det är en sån du har så är mitt råd att uppdatera. Nästa fråga är hur bred/platt och hur mjuk sittdelen ska vara. Det går att mäta upp sin personliga bredd (mellan sittknölarna) genom att sitta på en wellpappskiva, och köpa sadel efter detta mått. Själv har jag aldrig gjort det. Folk säger även att sadeln ska vara hård men jag tycker relativt mjuk fungerar det med. Slutligen ska sadeln ställas in vågrätt, går att göra med ett vattenpass.

Men först och främst: skåran längst mittdelen borde vara lagstadgad :)

Vad är det primära syftet med en skåra i sadeln?

För mig är det främst för mindre belastning på "heligheten" då det är hålrum i mitten av sadeln. Har jag fel och finns det andra fördelar med skåran?

Vad är det primära syftet med en skåra i sadeln?

För mig är det främst för mindre belastning på "heligheten" då det är hålrum i mitten av sadeln. Har jag fel och finns det andra fördelar med skåran?

Utan att vara räcercyklist borde hål versus matrial spara några grma vikt också även om det för oss dödliga nog inte märks någon skillnad.
Men skulle tro att huvudsyftet är komfort för manliga cyklister.

/Patrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skåran är till för att avlasta bl a nervbanor och blodflödet vilket gör att man undviker domningar och känselbortfall. Rätt sadel gör skillnad som natt och dag. Rekommenderar återigen Specialized som lagt mycket kraft på detta med sina BG ( Body Geometry) produkter, inte minst sadlarna. De har också testsadlar som man kan låna.

// L

Det är iofs långt dyrare att byta cykel än att byta sadel, men jag vill ändå slå ett slag för en liggcykel. Det finns flera varianter på temat, men gemensamt för alla är att du sitter med i stort sett hela rumpan, ofta dessutom med en del av ryggen. Och beroende på vilken variant du väljer så kan det bli så att du sitter med armarna hängande ner från axlarna, istället för att hänga på armarna.

Det finns bilder här: https://www.google.com/search?tbm=i....1.64.img..1.14.1161.0..35i39k1.0.OQX3dX8tFaY

för att reda ut eventuella missförstånd, man ska INTE sitta på mjukdelarna utan på sittbenen.. en bikefit hjälper cyklisten att hamna i rätt läge på sadeln så att man sitter på sittbenen, en delad sadel minskar möjligheten att sitta på mjukdelarna, detta har flera urologiska fördelar för både kvinnor och män.. jag kör själv med ISM på samtliga cyklar, dessa passar inte alla men är mallen för den typen av sadlar..

En lösning funkar inte för alla

En sadel med ett hål eller en skåra längs mitten är vida överlägsen en klassisk rund sadel. Det är obegripligt att det senare fortfarande säljs så om det är en sån du har så är mitt råd att uppdatera.
.....
Men först och främst: skåran längst mittdelen borde vara lagstadgad :)

Skåra funkar inte för alla.
+1
Jag vet flera som har fått problem, som de inte hade tidigare, när de har provat sadlar med "skåra".

En lösning funkar inte för alla!

Med en "skåra" i sadeln minskar den yta man sitter på,
då ökar belastningen på den kvarvarande sittytan.

Ju större skåra desto högre belastning på en allt mindre yta
Road+Saddle.jpg

Alla bakdelar mår inte bra av det

Men det är viktigt att ha en sadel som passar,
ett mått som fler och fler tillverkare hävdar är viktigt är sadelbredden,
läs mer här: https://www.sq-lab.com/en/sqlab-ergonomics/sqlab-concepts/sqlab-the-way-to-the-perfect-saddle.html

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips