Några frågor/funderingar kring ny hård Brooks sadel

Jag köpte en Pilen-cykel med Brooks-sadel igår och jag måste erkänna att jag tycker att sadeln är väldigt oskön eftersom den är alldeles för hård. Jag har ont i bakens sittknölar idag trots att jag bara cyklade max en mil igår. Jag är dock medveten om att man måste "sitta in" Brooks lädersadlar för att de ska bli så sköna som vissa verkar tycka att de är, så jag ska ha tålamod och ge sadeln några månaders inkörningsperiod.

Här är några frågor/funderingar kring Brooks-sadeln som jag hoppas att nån kan har har lust att svara på:

1. När jag sitter på sadeln - som är ganska horisontellt inställd - så sitter jag med bakens båda sittknölar på den allra bakersta breda delen av sadeln. Eftersom jag har ont i sittknölarna pga sadelns hårdhet funderar jag dock på att justera upp den främre spetsiga delen av sadeln litegrann (så att framspetsen ligger aningen högre än sadelns breda bakre del) för att lättare kunna flytta fram sittpositionen (utan att riskera glida framåt). Dvs så att jag sitter lite närmare mitten av sadeln och därmed avlasta de båda sittknölarna en aning. Är detta en god idé eller är det bättre att försöka vänja sig vid att sitta med sittknölarna längst bak på sadeln under insittningsperioden? :)

2. Jag kan tänka mig att Brooks-sadlar är ganska stöldbegärliga, har ni något tips på effektivt (och inte alltför dyrt) sadellås för Brooks sadlar?

3. Använder ni sadelskydd till era Brooks-sadlar? Har ni nåt tips på ett diskret, regntåligt och bra sadelskydd?

Foto av samma typ av Brooks sadel som jag har:

img_0097.jpg


// Mattias
 
Senast ändrad:
Om sadelstolpen är i stål kan du ju svetsa/hårdlöda fast sadelfästet i stolpen och stolpen i ramen. Typ jättejobbigt att stjäla den då.

Sitt in sadeln, bit ihop. Använd lädersmörjning.

Brooks har eget sadelskydd.
 
Du har en bred sadel... Racermodellerna är bekvämare.
Läder tål lite vatten, fukta med weetextrasa, cykla och du har format in sadeln, tar någon mil...
Vanlig köpekasse över, instoppade i fjädrarna ser mycket ostöldbegärlig ut. Löd/svetsa fast stolpen rätt höjd!
//J
 
Jag har temporärt köpt ett fult blåvitt sadelöverdrag på Biltema att använda för att göra den mindre stöldbegärlig, men en ful plastkasse borde nog vara ett ännu bättre alternativ. Tack för tipset!

Trodde inte det var så bra att blöta ner sadeln med vatten, men om det inte är nån fara så kan ju detta vara ett bra sätt om sadeln formar sig snabbare. Antar att jag får sitta på en plastkasse när jag blötat ner sadeln eftersom sadeln väl annars riskerar att färga av sig? Jag har för övrigt en mörkbrun sadel.

Ytterligare en fråga: Nån som vet vilka butiker i Göteborg som säljer Brooks skötsel-kit (Brooks Maintenance Kit)?
 
Senast ändrad:
Ytterligare en fråga: Nån som vet vilka butiker i Göteborg som säljer Brooks skötsel-kit (Brooks Maintenance Kit)?

Veloform har. Min B-17 klarar sig med fiskarsmorning från skomakarn, har dessutom vanlig 6-kantsmutter och inte brooks egna icke-standardiserade historia. Brooks egna 'kit' (smörning, duk och nyckel) tycker jag verkar hutlöst dyrt.

Angående stöldskydd förresten, hårdlödning är nog trevligare, då det är lättare att ändra/ta bort. Men båda två ger lackskador (lödning ger nog mindre, eftersom det förmodligen räcker att hetta upp stolpen så kommer kapillärkrafterna dra in silverlodet mellan ram/stolpe).
 
Så det finns inga "låsanordningar" för sadelstopar? Det borde ju inte vara så svårt att utforma/tillverka. Det är ju jätteenkelt att skruva av sadelstolpen med hjälp av ett par 13-nycklar.
 
Jag brukar iaf alltid använda det medföljande sadelskyddet när jag lämnar cykeln, då sadeln syns mindre. Smörjde in min ca två gånger när den var helt ny och tycker som mest att det är fördelaktigt med skinn. Använd fett och inte vatten samt ha tålamod. Kanske passar ett gelöverdrag tills den format sig..
 
Så det finns inga "låsanordningar" för sadelstopar? Det borde ju inte vara så svårt att utforma/tillverka. Det är ju jätteenkelt att skruva av sadelstolpen med hjälp av ett par 13-nycklar.

Om du pratar gamla klassiska sadelstolpar så tror jag det ska finnas speciella bultar för det, ungefär som låsbultar till bilens hjul. Vill minnas att det även ska finnas för cykelhjulen.
 
Intressant... Det vore fint om nån vet om/var låsbar bult till sadelstolpen finns att köpa i Sverige, gärna i Göteborgsområdet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...