Pikspets för trästav

Hej, letar en pikspets (eller hel pik) för träskaft, gärna kvastskaftsstorlek.

Hittar tyvärr inte mycket mer än Zandstras ispik som jag från bilder tycker verkar dåligt utformad. Känns som att den lilla cylindriska spetsen lätt kan fastna i isen och den trubbiga änden inte ger den finkänslighet jag letar.

Hittade några bilder på google på pikar jag tror mer på. Men ingen till salu.

och denna, vet inte vad den kallas? Falupik?
[bild bortplockad av rättighetsskäl /admin]

Vet ni var jag kan hitta något liknande eller någon som rent av har något hemma den vill sälja?
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag tillverkade själv en sådan som Hansapiken för 30 år sedan, den håller ännu.

Ett grovt kvastskaft, och ett rör med lämplig diameter att sätta som yttre skydd, lämna en cm av röret utanför skaftets ände. Ett tunnare metallrör som passar utanpå lämplig fransk träskruv skruvas in i skaftändens trä så att det blir lagom längd på spetsen. Mellanrum mellan rören fylls med kemisk metal/plastic padding. Sedan kan man slipa till spetsen. Det finns ju rostfritt till delarna (jag tog kopparrör och galvad skruv för det var vad jag hade hemma).

Då kan du få det som på Hansapiken.
 
Loppis kanske? Personligen har jag byggt en egen pik av ett aluminiumrör lämpliga handtag rörisolering och ett pikhuvud av alufyrkantstång med cylindrisk anpassning till röret genom att borra med hålborr. Konisk tillfiling på spetssidan och en 2 mm tjock hårdmetall stav i spetsen. Förvarar extrastaven inne i röret. Mkt nöjd. Lägger in ett par bilder av en artikel i SSSKs medlemstidning Isbiten från 2014 nedan.

Thure

Screenshot_20230105-085611.png
Screenshot_20230105-085628.png
Screenshot_20230105-085652.png
 
Senast ändrad:
Tack för er input! Efter en del klurande har jag kommit fram till att designa en ny pik efter mina egna preferenser.
Saknar tyvärr utrustningen men hoppas hitta någon här i trakten som kan hjälpa mig. Och om jag är nöjd gör jag några till för försäljning.
 
Så här blev min pikspets. Den känns väldigt robust och hållbar, spetsen väger 120g.
Skaftet är i bok (biltema) och jag har tjärat änden i holken.

En vidareutveckling skulle vara svagt konisk holk. Märkte att holken ibland skymmer spetsen. Men ska testa den mer innan jag säger något.

Handtaget är i hampa. Har kört länge så och är väldigt nöjd med den lösningen.
 

Bilagor

  • IMG_0564.JPG
    IMG_0564.JPG
    2 MB · Visningar: 147
  • IMG_0569.JPG
    IMG_0569.JPG
    3.5 MB · Visningar: 146
  • IMG_0567.JPG
    IMG_0567.JPG
    2.1 MB · Visningar: 128
Nej jag har bara tryckt in det. Men kletade lite tjära i holken som jag tror hjälper hålla det på plats och hindrar vatten att tränga in lika lätt.
Har funderat på att borra ett hål och sätta en skruv men är inte helt sugen på det iom att vatten då kan tränga in i trät. Så håller det nog såhär tills vidare och hopas jag inte tappar den under isen en dag.
Än så länge känns den väldigt robust och bra. Vid de få tillfällen då jag vill hacka ett hål i tjockare is kan den tjockare kanten vara lite i vägen. Vilket också skulle ordna sig med en konisk holk.

Själva utformningen på eggen (4-fas slipningen) känns väldigt bra. Men det är i princip en kopia av de flesta moderna ispikar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...