Pendling, jättebra idé

vinter och kedjeväxel

Jonas P; sa:
Sem det där med utanpåliggande växlar. Har cyklat bud i Stockholm i snart tre år, inkl en vinter. Den vintern utsatte jag cykeln för drygt 10 mil om dagen, fem dagar i veckan. Jag har kvar cykeln med orginal XT bakväxel och den fungerar alldeles utmärkt! Visst man får sköta om cykeln och tvätta varje dag om det är riktigt grisigt, men det tar ju bara 10-20 min...
Fryser gör dom dock ibland. Verkar vara när det inte är alltför kallt så att vägsaltet har effekt, när modden sen kommer upp i växel/kasett så fryser det ihop. Men det går ju att cykla ändå... När det börjar gå trögt att växla är det bara att välja en bra växel och köra på den! ;-)

Intressant Jonas.
Hur ofta fick du byta kasett och kedja? Hur smorde du efter rengöringen?

Min erfarenhet är att det ofta är rätt OK att cykla innanför tullarna i Stocholm där tät trafik och flitigare snöröjning håller ganska rent. Det är också varmare i innerstan än i förorterna.

Värsta cykelföret är ofta på viadukter och broar in och ut ur stan och över motorvägar där snöröjningen mest verkar inriktad på att blockera cykelbanorna genom att ploga upp snö och modd där från bilkörbanorna.

Att göra ren cykeln dagligen det håller inte om man möts av ett gäng barn och en väntande hustru där hemma. Jag kan aldrig duscha förrän barnen lagt sig.

Hälsningar Thure
 
Kasett, kedja och klinga(har bara en) byts ca 2-3 ggr/år.
Smörjer gör jag med en olja för blöt skogscykling.
Innan jag skaffade skivbromsar avverkade jag också nästan 2 upsättningar bromsgummin om dagen under höst/vinter.
Att man inte har tid med 10 min cykelvård är en annan sak... För längre tar det inte att borsta av kedja, kasett och växel.
Resten av cykeln är visserlígen grisig, men det är ju mest kosmetiskt och behöver inte tvättas varje dag.

Sen håller jag med om det där med snöröjningen. Värsta delen av dagen på vintern är oftast till och från hemmet i Solna. Cykelbanor är bara att glömma, är dom inte snöiga så är det oftast knögglig blank-is. Det gäller även inne i stan.
Folk brukar vara väldigt pigga på tutan när man cyklar i hjulspåren på tex Lidingövägen!
Har även provat 15 cm nysnö med full väska på ryggen på 1,3 tum semi-slicks, det var en rysare!
 
Jonas P; sa:
Kasett, kedja och klinga(har bara en) byts ca 2-3 ggr/år.
Smörjer gör jag med en olja för blöt skogscykling.
Innan jag skaffade skivbromsar avverkade jag också nästan 2 upsättningar bromsgummin om dagen under höst/vinter.
Att man inte har tid med 10 min cykelvård är en annan sak... För längre tar det inte att borsta av kedja, kasett och växel.
Resten av cykeln är visserlígen grisig, men det är ju mest kosmetiskt och behöver inte tvättas varje dag.

Intressant att få höra lite erfarenheter från ett cykelbud.
Vilken kvalitet är lämpligast att använda på kassett och klinga för vinterbruk? Eftersom det slits så mycket så kanske XTR blir onödigt dyrt.
Använder du något avfettningsmedel förutom att borsta av. Själv tycker jag att det funkar bra med kedjetvätt (Parktool Cyklone) med vanligt fotogen, torka av med trasa och sen olja in.
Men 2 uppsättningar bromsgummin om dagen, det lät väldigt mycket...
 
Vet ärligt talat inte vad det är för grejer jag har på, skulle behöva gå och titta på cykeln...
Men det är väl "XT"... Det är dock inga MTB grejer eftersom jag har 48T fram och en 12-23 kasett.
Avfettning köper jag på spray-burk i cykelaffären, vilket märke spelar mindre roll. Men jag försöker att inte använda det varje dag eftersom det tränger in i tex bodyn och det är inte bra.
Det där med bromsgummit var jag också lite förvånad i början, men det gick nästan ett par bak och fram om dagen.. Då använde jag dom mjukaste jag kunde komma över...
På nya cykeln har jag XT skivor, vilken dröm i jämförelse!!!!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.