Pendla från landet till stan - cyclocross?

Jag funderar på att börja cykelpendla till jobbet lite oftare och vill därför skaffa en bättre cykel. Här är förutsättningarna:

1) Jag bor på landet och har 2-3 mil till mina arbetsplatser i stan, hälften grus- och hälften landsväg.

2) Jag vill kunna cykla större delen av året.

3) Jag vill att det ska gå fort och vara roligt att cykla. Jag gjorde misstaget att skaffa MTB för ett par år sedan (tänkte att det skulle vara det bästa med tanke på grusvägen), men den går så långsamt att cyklandet är tråkigt.

4) Jag har ingen jättebudget för cykelköpet, men vill inte köpa så billigt att jag får skräp som bara krånglar och som jag tröttnar på.

En kompis sa till mig att cyclocross vore grejen för mig. I de affärer jag har besökt vill de sälja en Scott Comp -09 till mig för ca 12000:-. Jag har också haft kontakt med en nätbutik och fått lite andra tips:

http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=384&products_id=1765
http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=398_427&products_id=1835
http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?products_id=1828

Det skulle vara mycket intressant att få synpunkter på de tips jag har fått, andra förslag på lämpliga cyklar eller andra infallsvinklar på ämnet.

Gott nytt år! :)
 
Bygg om din MTB till en citybike

En budgetvariant är ju att bygga om din MTB till en pendlarhoj. Du borde då främst sätta på smalare (och hårdpumpade) släta däck (slicks) och racerkassett i bak. Dessa ändringar ger en helt annan cykelupplevelse på vägen. Du kan även se över styret och sittställningen, samt ev. montera större drev i fram.

Mer info finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html
/Niklas
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Intressant

Tack för ditt svar och den intressanta idén. Nu är jag cykelnybörjare, så kanske är ombyggnationen lite överkurs ändå. Men det vore säkert ett lärorikt projekt. Här kommer några följdfrågor (som visar hur lite jag kan...):

1) Sätta på smalare däck. När vi talar om däck, menar vi då bara själva gummidäcket, eller är det hela hjulet med fälg och allt?

2) Racerkassett?

3) Men hur bra kan det bli egentligen? MTB-hjulen har ju fortfarande ganska liten diameter, jämeförelsevis.

Tack för förslaget, som sagt. Fler synpunkter i ärendet välkomnas! Någon som har erfarenheter av liknande pendling eller av någon av cyklarna jag länkade till i förra inlägget?
 
Hej,

Jag har pendlat några år, ungefär samma sträcka. Det är rätt tänkt att prioritera snabbhet. En annan sak att tänka på är att din cykling kommer att slita på cykeln, bla för att det är delvis grus.

jag citerar mig själv från den här tråden:

"jag har vintercyklat till jobbet i några år, det är 23 km. Min främsta erfarenhet är att det sliter på cykeln! Allt som kan gå sönder gör det. Kassett och kransar mals ner på ett år. Vevlagret börjar rassla efter ett par år. Jag har vanliga bromsklossar och fälgen har vikit sig ett par gånger, för att den slipas ner (aluminium).
Så mitt tips är att inse att slitaget blir stort. Jag har ingen erfarenhet av navväxel men jag skulle bli förvånad om den stod pall så bra att det är värt pengarna. Skivbroms är uppenbart att föredra, iaf bak. Jag kör på 28 tums och har racerkasett som niking skriver. Växlarna är relativt enkla (Acera?!) men har faktiskt fungerat bra.
Inga konkreta tips kanske, mer ett förhållningssätt.: cykeln kommer att vara stadd i ständigt förfall Sen är det nog värre här i Stockholmstrakten (regn, salt, sand,....)"

Jag har som sagt inte så konkreta råd, annat än att när du ser cykeln du tänkt köpa, så ska du föreställa dig den full med lera och sand. Slutsatsen kan bli lite olika: 1) köp ingen dyr cykel, och byt delar allt eftersom 2) Köp en dyr cykel, den håller bättre. 3) Den ska gå enkelt att tvätta varje vecka. Det ska gå att byta drev och kedja själv.

M.v.h., Nils
 
Var du bor

har stor betydelse för slitaget. I Stockholmsområdet med all modd och allt vägsalt + vägdamm så tär vintercykling mycket på cykeln men det gäller framförallt i närheten av starkt trafikerade bildvägar. På en cykelväg eller glest trafikerad grusväg blir slitaget mycket mindre.

Överväg en cykel på sommarhalvåret och en cykel för vinterbruk. Personligen har jag en hel uppsättning cyklar men anser mig inte ha behov av någon cyclocross. Var bor du och var kommer du att cykla?

Thure
 
Jag har som sagt inte så konkreta råd, annat än att när du ser cykeln du tänkt köpa, så ska du föreställa dig den full med lera och sand. Slutsatsen kan bli lite olika: 1) köp ingen dyr cykel, och byt delar allt eftersom 2) Köp en dyr cykel, den håller bättre. 3) Den ska gå enkelt att tvätta varje vecka. Det ska gå att byta drev och kedja själv.

M.v.h., Nils

Bra synpunkter och tack för länken till den andra tråden som jag hade missat trots någorlunda idogt sökande... intressant läsning där. Att tänka sig cykeln full med lera innan man köper den är nog klokt och lätt att glömma när man står i den osannolikt rena cykelaffären! :)
 
har stor betydelse för slitaget. I Stockholmsområdet med all modd och allt vägsalt + vägdamm så tär vintercykling mycket på cykeln men det gäller framförallt i närheten av starkt trafikerade bildvägar. På en cykelväg eller glest trafikerad grusväg blir slitaget mycket mindre.

Överväg en cykel på sommarhalvåret och en cykel för vinterbruk. Personligen har jag en hel uppsättning cyklar men anser mig inte ha behov av någon cyclocross. Var bor du och var kommer du att cykla?

Thure

Jag bor i Östergötland, på landet mellan Söderköping och Åtvidaberg. Hälften av cyklandet kommer att äga rum på mycket glest trafikerad och efter regn gropig grusväg och hälften på något mer trafikerad landsväg (asfalt). Landskapet är någorlunda kuperat (det är i alla fall inte Östgötaslätten det handlar om).

Två cyklar är förstås en tanke - jag har ju som sagt redan en MTB, som kanske kunde funka vintertid om jag kan hitta smalare men vinteranpassade däck. Vad tror du om det?

Om jag skulle ha en "sommarcykel" - var hamnar jag då, med tanke på vägarna? Funkar "vanlig" racer på grusväg?

Tack för dina synpunkter!
 
Tack för ditt svar och den intressanta idén. Nu är jag cykelnybörjare, så kanske är ombyggnationen lite överkurs ändå. Men det vore säkert ett lärorikt projekt. Här kommer några följdfrågor (som visar hur lite jag kan...):

1) Sätta på smalare däck. När vi talar om däck, menar vi då bara själva gummidäcket, eller är det hela hjulet med fälg och allt?

2) Racerkassett?

3) Men hur bra kan det bli egentligen? MTB-hjulen har ju fortfarande ganska liten diameter, jämeförelsevis.

Tack för förslaget, som sagt. Fler synpunkter i ärendet välkomnas! Någon som har erfarenheter av liknande pendling eller av någon av cyklarna jag länkade till i förra inlägget?

1) Ja vi snackar själva gummidäcket (+ ev slang).Själva hjulen behöver du knappast byta (så länge du inte kör omkring med breda DH-fälgar förståss...).

2) Kassetter som sitter på landsvägsracer ger mindre steg mellan växlarna än kassetter för MTB. Fördel på vägen är att det blir lättare att hitta en växel som ger dig en lagom trampfrekvens, något som är viktigt för cykelupplevelsen under längre turer. Dessutom slipper du en massa extrema klätterväxlar, som knappast behövs vid normal vägcykling (men väl vid seriös skogscykling över stock och sten).

3) Tja, den praktiska skillnaden under cykling är inte så stor, då det är bara ca 10% mindre diameter på ett mtb-hjul. Denna skillnad kompenseras lätt genom en mindre bakkassett och/eller större framdrev! Små MTB-hjul accelererar dessutom snabbare än motsvarande större hjul => roligare cykling.

/Niklas
 
Två cyklar är förstås en tanke - jag har ju som sagt redan en MTB, som kanske kunde funka vintertid om jag kan hitta smalare men vinteranpassade däck. Vad tror du om det?

Om jag skulle ha en "sommarcykel" - var hamnar jag då, med tanke på vägarna? Funkar "vanlig" racer på grusväg?

Dubbdäck skulle jag överväga till din MTB t ex Nokias med 106 dubb inte alltför breda.
De är normalt slitstarka. finns hos t ex CLas i Sjön. Kanske med valet smala däck och slang enligt Niklas väl genomtänkta förslag när det inte är halkrisk.

Ja en racer bör fungera bra på din grusväg i varje fall om det inte är riktigt lös sand eller grus. Möjligen skall du välja 25 mm breda däck.

Köp eller låna en begagnad racer och prova. Racer är det optimala njutningsmedlet i många cykelsammanhang IMHO.

Du kan också överväga att ha olika cykelskor sommar och vinter men SPD och varianter av SPSD anser jag överlägset enklare pedaler.

Thure
 
1) Ja vi snackar själva gummidäcket (+ ev slang).Själva hjulen behöver du knappast byta (så länge du inte kör omkring med breda DH-fälgar förståss...).

Jag har ingen aning. Cykeln heter "Head Rush", kostade ca 4000:- för två år sedan och det är originalfälgarna som sitter på. Knappast några specialgrejer antar jag...

2) Kassetter som sitter på landsvägsracer ger mindre steg mellan växlarna än kassetter för MTB. Fördel på vägen är att det blir lättare att hitta en växel som ger dig en lagom trampfrekvens, något som är viktigt för cykelupplevelsen under längre turer. Dessutom slipper du en massa extrema klätterväxlar, som knappast behövs vid normal vägcykling (men väl vid seriös skogscykling över stock och sten).

Det låter ändå som att smalare däck skulle vara den stora grejen. Eller? För mig som inte är så insatt känns det inte som ett jätteproblem att det skulle vara svårt att hitta rätt växel, och de lättaste växlarna kan jag ju bara strunta i... Att bara sätta på smalare däck och låta resten vara tills vidare kanske vore en bra början?
 
Håller till stor del med det som har skrivits ovan. Att sätta på ett par smalare däck och pumpa dem hårt ger markant mycket mer fart än ett par halvtaskigt pumpade "mountainbike" däck. På de flesta däck står det ett maxtryck på sidan av däcket. Om du pumpar upp helt till det trycket så kommer du se att det kommer gå snabbare oavsett vilka däck du använder.
 
Styre?

En annan viktig fråga också - vad för slags styre vill du ha? Bockstyre som på cykelcross eller rakt styre som MTB? Det finns hybridcyklar som är också lika bra som cykelcross.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips