Passar Optimus bränsleflaskor till KAPs pump?

Hej.

Jag använder sedan 16 år tillbaka ett KAP fotogenkök.
En svag punkt är Sigg bränsleflaskan som består av relativt tunn aluminium. Peppar peppar så har min orginalflaska hållt men den är litet bucklig. Kanske har den skyddats genom att jag stoppat den i en avskuren plastfotogenflaska som hade precis rätt diameter.

Om jag byter ut den gamla Siggflaskan vad bör jag ha i stället?

Har för mig att MSRs flaskor har fått goda vitsord tidigare men hittar inte detta i hastigheten.

Hälsningar Thure

MSR bränsleflaskor passar till KAP´s pump. Skulle tro att det är något som är standard så att även andra märken passar.

Mvh
mattias:)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Bäst MSR eller Optimus?

norpan_; sa:
MSR bränsleflaskor passar till KAP´s pump. Skulle tro att det är något som är standard så att även andra märken passar.

Mvh
mattias:)

I så fall vilken flaska är bäst dvs säkrast Optimus MSR eller någon annan?

Thure

Det är nog jämnt skägg mellan MSR och Optimus/Primus.

Har själv bägge sorterna.
Optimusflaskan fick jag med Novaköket.
Sedan har jag kompletterat med en stor MSR-flaska.

Att du inte har bytt ut Siggflaskan innan tycker jag låter spännande.

Mvh JSilfver

MSR är bra

Jag använder alltid MSR-flaska till mitt Arctic. 0,7 litersmodellen tycker jag är bäst. Optimus' flaskor har jag inte provat, men även de har tjockare gods än Sigg. Gängningen är samma så de passar på KAP-pumpen. Skillnaden i kvalitet och hållbarhet mellan MSR och Optimus kan jag inte uttala mig om.

Det står lite om flaskor på min sida om KAP-Arctic:

http://www.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Arctic/Default.htm

Peter

MSR!

MSR-flaskorna görs ur ett enda stycke aluminium, Primusflaskorna har en svetsskarv! Hur det är med Optimus vet jag inte...

/M

Optimus eller MSR

Jag har båda och kvaliten är likvärdig dvs inga skarvar. Båda passar bra till Kap-pumpen.

Mvh,

Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips