Parmesanost - hållbarhet?

Jag håller på att testa lite olika saker att blanda ner direkt i kastrullen med fullkornscouscous (inför sensommarvandring i Jämtlandsfjällen) och undrar hur hållbarheten för parmesanost är? Håller en bit parmesanost i 10 dagar utan att mögla?

Tar gärna emot tips på mat som fungerar att blanda ner direkt i kastrullen med couscous (favorit nu är soltorkade tomater, parmesanost och salami).

/Camilla
 
Vet inte angående osten men har du "tur" så går du ju omkring i kylskåpstemperatur på hösten :)

Tipsar om att blanda i röda eller gröna linser så har du en bra, lätt och hållbar proteinkälla. Olja och nötter är bra också.
 
Jag brukar då inte ha problem med ostar förutom.
Mögelostar om det är varmare än 15 det är klart en vanlig hårdost får det svettigt ovanför 25
men dit lär du nog inte nå ändå.

Håll hygienen och ha osten inslagen i flera lager smörpapper istället för en heltät plastpåse

Har de var mördande varmt +30 har jag använt tubost
 
Jag har haft med parmesan, peccorino o.d. i över två veckor utan problem. Funkar fint om osten är riktigt torr och/eller salt, då är det en fördel att den är i en enda bit (mindre exponeringsyta för syre och bakterier). En fuktigare sort får man skiva tunt alt. riva och torka (försiktigt) lite extra.
Sen behöver man ju inte lägga matpåsen längst upp under locket, om man har en mörkfärgad ryggsäck:).

Med "blanda ner direkt i kastrullen med couscous" förstår jag att du menar sådant, som inte kräver mer "kokning" än svällning i hett vatten under samma tid som couscousen. Då faller ju linser o.d. bort, men man kan ju koka dem först i ett överskott av vätska och hälla i cousousen på slutet. Man kan naturligtvis också koka och (åter)torka alla sorters baljväxter hemma, då är återvattningen "i fas" med couscoussvällning, men kokta torkade baljväxter tar upp betydligt större packvolym än "råtorkade" (utan att väga mer).

Att slänga med direkt: rostade kikärter, stora kokosflagor, jordnötter, valnötter (och alla andra sorters nötter/frön - bra proteinkälla), torkat olivhack, torkad svamp, torkad purjolök, färsk skivad vitlöksklyfta, rostad lök (helst först på slutet), torkade bananskivor eller äppelklyftor (liten mängd, gör susen i "asiatiska" rätter), torkade asiatiska småräkor, ICA:s tonfisk i påse, flagor av "extratorkad" parmaskinka, renskav o.d. (jfr parmesan).
Samt självklart alla sorters torkade grönsaker.
Tips om fler roliga ingredienser finns i denna tråd.

Man kan "reda"/förstärka med kokosmjölkpulver, äkta gräddpulver, tahina, jordnötssmör (osötat) etc. Jag har också testat att åstadkomma små "äggdumplings", genom att ungefär teskesdvis hälla äggpulversmet i i couscousvattnet, precis efter att det kokat upp.

Man kan också helt enkelt röra till en portion hummous på sidan om, av egentorkat eller färdigköpt pulver; går fint i kallt eller ljummet vatten. Behöver svälla ungefär samma tid som couscousen.

Bulgur som bas i stället för couscous blir inte lika "klistrigt". Ger lite mer tuggmotstånd och jag tycker man blir mätt längre.
 
Joanna - Tusen tack för bra tips!! Du skulle kunna skriva en bok om lättpackandets alla olika aspekter! Hittills har dina tips varit klockrena och tack vare dig kommer jag att klara 10 kg totalvikt inkl 1liter vatten vid start av min vandring.

Precis som du skrev vill jag bara ha tillbehör som enkelt går att kasta ner i fullkornscouscousen/bulgur (har hittills bara testat couscous pga snabb koktid/svälltid). Har köpt en del torkade grönsaker som jag ska testa, men oliver hade jag inte tänkt på. Torkar du vanliga oliver från burk/flaska eller köper du färdigtorkat?

/Camilla
 
(...) Torkar du vanliga oliver från burk/flaska eller köper du färdigtorkat?
/Camilla
Till "tapenade" krävs inga dyra finsmakarfasoner ;). Jag köper ICA:s billiga urkärnade svarta oliver på glasburk, hackar/mixar någon sekund till önskad "kornstorlek" (allt från ca 1 mm bitar till slät pasta går an) och torkar utbredda på ungsplåt på vanligt vis. et bli små hårda korn, men ger enormt mycket smak i maten.

Fina soltorkade oliver (från någon mellanösternaffär) är lite sega och inte lika lätt att mixa, dessutom vore det nästan synd. Man kärna ur dem och ta med hela, om man vill lyxa till det - de håller säkert i minst en vecka, om inte mer.
 
(...) Hur gör du bulgur - enligt bruksanvisning på förpackn eller förkortat/förenklat?
Jag fräser okokta bulgurkorn i smör hemma - bara så mycket som de kan absorbera, och utan att de tar färg. Det blir godare, svällningstiden förkortas, och kaloriinnehållet ökar.
Ute på tur kokar jag bara upp kornen med vattnet (och ev. annat jag vill ha med, se ovan), ställer i min grytmysare, stänger noga om och låter stå i knappa 10 minuter. Då ä konenmuka, men fortfarande så varma att de knappt går att äta.
 
Håller helt med! Har alltid varit "lat" och köpt färdigt frystorkat - och bara blivit mätt, men kanske inte nöjd. När jag läser hur du beskriver dina maträtter så blir jag inspirerad! Tack!
Min ambition är att vara lat och äta gott samt näringsriktigt! Alla tillbehör ska gå att röra ner i en kastrull med fullkornscouscous/bulgur som står och förväller utan vidare tillagning. Kanske inte något för en gourmet, men helt klart godare och nyttigare än det mesta frystorkat från butik.
 

Liknande trådar