Parkering i Östra Stockholms skärgård? Läget aug 2019

Hej

Jag tänkte paddla två eller tre dagar. Parkera och lägga i så långt österut som möjligt. Någon som har färsk koll på parkeringsmöjligheterna nära iläggningsplats vid Bromskär eller Kappelskär?

Interwebs säger att det finns parkering vid Bromskär men jag hittar inte några detaljer och tomtföreningens är inhägnad och har bara reserverade platser för de som bor på öarna (antar jag)?

Med vänlig hälsning,
Peter

Vid Räfsnäs finns en större betalparkering, i Gräddö har jag stått på parkeringen vid båtklubbens vinterförvaring, precis vid huvudvägen vid hamnen, oklart om man verkligen får stå där dock. Hade punktering på bilen efter en natt där - vet inte om det hade något samband, kan ha varit en gammal skada...
Kapellskär borde väl ha en betalparkering, har dock stått gratis vid naturreservaten precis söder om hamnen. När jag var där senast pågick stora ombyggnationer i hamnen så förhållandena kan ha ändrats.
Parkering är svårt i skärgården och alla verkar försvara sin mark från gratisparkerare.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Räfsnäs funkar jättebra, finns en sjösättningsramp till vänster nere i hamnen där du lastar av och sen åker du tillbaks ca 500m till en betalparkering (inte dyrt) som rymmer många bilar.
Gräddö, Östra Lagnö, Kapellskär och Solö funkar oxå bra men kan vara lite trixigt med parkering vissa dagar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips