Paraply i fjällen?

För ett par år sedan var jag i Norge med min far och knatade omkring i fjällen över en helg, vi gick upp för Galdöpiggen bla. Far hade paraply med sig. Det fungerade utmärkt, vinden var iofs svag. Vi träffade på ett par norrmän som tyckte att paraply var en ovanlig lösning. Det roligaste de sett var dock en person i Göteborg som hade cyklat med paraply! Vi häpnade av förvåning.

Niklas

Har inte provat paraply än, men efter att nyligen ha läst Beyond Backpacking av Ray Jardine så har jag fått intrycket av att det kan ha många fördelar, även i "svenska" förhållanden. Det han rekommenderar är ju ett ultralätt hållbart paraply som man kan sätta fast på ryggsäcken så att händerna är fria. Planerar att införskaffa detta när jag gör inköp nästa gång:

http://www.golitestore.com/store/NS_proddetail.asp?number=AC0102

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Köpa paraply

Hej,
Jardine's bok innehåller mycket tänkvärda grejer. Jag tycker den är genial, den förändrade min syn på att minska packvikter och gjorde att jag halverade min base weight. Att sedan inte allt fungerar för alla är en annan sak.

Mitt paraply är gratis (reklamparaply från Shell) och väger endast 330 g, vilket är ganska liten skillnad jämfört med Golite's variant på 260 g. Då har jag sågat av trähandtaget till 2 cm och metallspetsen helt. Så jag tyckte inte att det var värt pengarna att köpa något nytt, när jag nu i somras ville testa det hela på en långvandring. Det som idag skulle få mig att köpa ett särskilt vandringsparaply är förmodligen om jag skulle vandra i öknen, och ville ha något i reflekterande material. Min rekommendation är alltså, testa med något billigt.

Sedan tycker jag att det är mycket viktigt att man har med ett riktigt regnställ som reserv, när det är riktigt dåligt väder. Detta rekommenderar även Jardine numera, men det gjorde han inte i de första utgåvorna av sin bok. Jag har det från säker källa (nämligen den som var med!) att det var först efter den fatala vandringen i Three Sisters, då paraplyerna blåste sönder och Jardine blev blöt och frös, som han gjorde detta tillägg i boken.

Men eftersom man genom paraplyet inte behöver använda regnstället särskilt mycket kan man ha något i väldigt lätt material. Min nuvarande hemsydda regnjacka väger 200 g (storlek XL).

Hälsningar
Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips