Papperskartor till GPS och GPS i bil

Johan.E.S.; sa:
Tittade lite på http://www.gpss.co.uk och det verkade vid en första anblick som ett vettigt program. Dessutom verkade det vara gratis(?) Har någon provat det?
Jag testade det för några år sedan men gjorde ingen djupare utvärdering och vet inte om det håller för seriös användning. Eftersom det är kostnadsfritt är det dock ett bra sätt att känna på hur ett navigationsprogram fungerar.

MetroGuide (och Route 66 antar jag) är bara ett ruttuträkningsprogram som iofs kan vara nyttigt men inte spelar i samma division som riktiga navigationssystem.

Man får inte instruktioner som är anpassade till olika typer av trafiksituationer (rondeller, korsningar, avfarter, o.s.v.) utan bara traditionell ruttinformation från GPS:en och kanske viktigast av allt, när man kör fel räknas inte rutten om automatiskt.

"GPSS visar var du är på en karta - OCH talar om var du är. GPSS talar också om för dig hur du skall köra för att hitta rätt, du kan köra säkert och hålla ögonen på vägen"

Det låter precis som det jag letade efter! Ju mer jag läser om (på den smått röriga hemsidan) GPSS verkar det vara ett relativt bra program. Men hur uppdaterat är det egentligen? Mycket handlar ju om gamla DOS. Vidare stör jag mig på det till synes onödigt komplicerade sättet att registera sig på tycker jag...

/Johan ES

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips