Papperskarta med vandringsleder

tack för tipset. Det finns bara en nackdel med smartphones och kartor. Dom kräver mottagning och satellit och suger ut batteriet hur snabbt som helst tyvärr.
 
Länsbibliotek har böcker med terrängkartor. I referensavdelningen, kommunbibliotek brukar ha kommunkartor och ekonomiska i referensavdelningen. Via de kan du få reda på kartnummer etc för egna inköp.
Via turistbyråerna kan du få länstyrelsens beskrivningar med kartor över naturvårdsområden, reservat etc gratis.
go tur
 
tack för tipset. Det finns bara en nackdel med smartphones och kartor. Dom kräver mottagning och satellit och suger ut batteriet hur snabbt som helst tyvärr.

Du kan alltid ta skärmbilder från eller använda det inbyggda klippverktyg (heter Utskrifter på sidan) som finns på Lantmäteriets karttjänst länkat tidigare i tråden. För sen över de bilderna till mobilen så kan du till och med ha den i flygplansläge.
Har du tillgång till färgskrivare kan du också skriva ut skärmbilderna för endast de områden du behöver och ta med istället för en hel papperskarta.
 
Fördelen m de elektroniska kartorna är att man kan använda de fritt för planeringen, innan man vet vart man vill gå. Sen är det bra att köpa eller skriva ut för att ta m sig på turen. Det blir rätt kostsamt om man ska köpa o underhålla en hel kartsamling själv.
 
ja men ska jag planera en tur så är det ju smidigare på datorn istället för en liten telefon :) men det klart, är man ute och inte har tillgång till dator så kan det ju vara bra. :)
 
tack för tipset. Det finns bara en nackdel med smartphones och kartor. Dom kräver mottagning och satellit och suger ut batteriet hur snabbt som helst tyvärr.

Det var därför jag skrev "som komplement". En telefon med karta och gps som stängs av efter varje tillfälle räcker gott och väl en hel vandring.
 
För säkerhet och trygghet gäller en "papperskarta" gärna med ett skydd mot väta. Nästa grej är en kompass som man förstår att använda. Helst att behärska lite olika tekniker som att passa kartan, pejla och syfta och givetvis att ta ut marchriktningen. Som grädde på moset en GPS som gärna har kartfunktion över aktuellt område.
I den ordningen, inte tvärtom. Sedan är det inte bara säkerhet utan bara kul att kunna behärska det hela.

Lycka till
 
Jag fyllde 40 år i somras och har inte använt kompass sen jag orienterade i högstadiet 1987.
...Och jag har inte använt en "smart-fån" i hela mitt liv! Än sen? En kompass är ett användbart redskap för den som kan hantera den och den kan vara nog så viktig i vissa situationer. Men du brukar kanske inte vistas i högfjällen när dimman rullar in...?
 
...Och jag har inte använt en "smart-fån" i hela mitt liv! Än sen? En kompass är ett användbart redskap för den som kan hantera den och den kan vara nog så viktig i vissa situationer. Men du brukar kanske inte vistas i högfjällen när dimman rullar in...?

När jag är i fjällen går jag enbart på väl markerade och uppgågna vandringslede och jag har aldrig känt behovet av kompass. Det är säkert bra med kompass dock om man skall gå stiglöst.

En "smart-fån" har jag haft stor nytta av under mina dagsturer i skog och mark.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.