Pannlampor -LED ??

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag körde tidigare med en Petzl zoom halogen och en vanlig liten diodpannlampa med 3 AAA baterier fram. Men numera kör jag bara med Petzl Myo XP, diodare med 3 AA batterier. Lyser inte som en halogenare gör, men den fröjden varar inte länge i alla fall. Halogen drar ur batterierna snabbt. Myo har ett visir som nerfällt ger ljus i närområdet och uppfällt ger 20-40 meter. 3 lägen på lampans ljussttyrka plus blinkers. Bra lampa, knappt tusenlappen. Nackdelen är att det inte går att använda Lithiumbatterier till den, vilket jag skule vilja vintertid. Kan enligt Petzl orsaka brand i lampan. Kanske skaffar varianten med batteripacket vid sidan om så jag kan ha batterierna under jacklan vintertid, alt. en som pallar Lithiumbatterier.

Raskesven

Skulle vara rätt intressant och höra varför lithiumbatterier med samma egenskaper som ett alkaliskt skulle elda upp den?

Jag skulle definitivt ringa och höra - eller jag skulle köra på lithium utan och ens fråga.

Enda skillnaden mellan lithium dito är att spänningskurvan är hög ända till slutet och dör
i stora drag omedelbart när dom är slut.
Att tänka på att batterinivå mätare i div utrustning ofta är gjord för alkaliska.

Så batteristapeln håller fullt och sen dropppar den på några minuter mot noll.
Med alkaliska sker en ganska linjär nedgång i batteristaplarna.

Skicka ett mail och fråga varför denna brandrisk finns...

Brand

Vissa företag gillar inte LiPol batterier.
Det "bekymmer" man har med dom är att de är självförsörjande vid brand.
Vi har utrustning där tillverkaren har stoppat möjligheten att ladda batteriet monterat i utrustningen, så nu måsste man plocka ur batteriet innan laddning. Fördelen blir att batteriet är bättre kyld under laddningen och det är förövrigt vad de ville uppnå.

Men tittar vi IRL så brinner det både i mobiltelefoner och bärbara datorer.

/Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips