Pannlampan med stort P?

Petzel Myobelt XP

Är en nöjd ägare till Petzel Myobelt XP, 3W, med utmärkt batteritid vid användning, ända negativa är att bosten inte funkar annat om man trycker in knappen, vilket kan känna som att köra en bil bara på fjärde växeln, fast det finns en femte. Lagom ljus vid cykling och gång.

Skulle rekomendera silva LX om man inte är intresserad av att ladda batterierna ofta, själv så tyckte jag inte det var värt priset för dom extra 2W,

go strong helper
 
Black Diamonds Nightray

Hej!

Har inte så mycket att jämföra med, men använder Black Diamonds Nightray för löpning kvällstid. Den fungerar mycket bra, så den borde funka bra även till vandring. Passar även på hjälm. Inte så dyr heller! Vet ej om den finns i Sverige, beställde den från USA. OBS nackdel: inte vattentät! man ska tåla lätt regn...

Hoppas du hittar vad du söker!
/Anna


Description:
Black Diamond's NightRay Headlamp uses five SuperBright LEDs to light your way. Offering the versatility of using 2 or 5 LEDs, the output can be adjusted using three brightness settings, including strobe illumination.
Features:

The center LED is lensed to project a beam for focused lighting
Dimming option and Mode Memory available to recall settings
Streamlined, easy to access battery box
The lightest and most compact full-function headlamp in the BD lineup
3 AAA batteries included
Specifications:

Weight w/o batteries: 3.2 ounces
Battery type: 3 AAA
Average battery life: 200 hours
 
i kallt väder

Lampan ska användas i kall väderlek, så separat batt.pack är ett måste. Kollade igår irl på Silva L1, men jag gillade den inte för den verkade inte ha någon vidare stoppning fram i pannan (såg ut att kunna bli obekvämt), vilket Primus Primelite A lär ha. Har inte sett den irl, men vill kolla in den först innan beslut.
 
fnöskticko;328053 sa:
Lampan ska användas i kall väderlek, så separat batt.pack är ett måste. Kollade igår irl på Silva L1, men jag gillade den inte för den verkade inte ha någon vidare stoppning fram i pannan (såg ut att kunna bli obekvämt), vilket Primus Primelite A lär ha. Har inte sett den irl, men vill kolla in den först innan beslut.

Problemet med Silvan är att bandet sitter för hårt, men det kan fixas med hjälp av lite resårband. Mössan stoppar annars bra, man känner inget obehag av plasten:).

Ang Primus så är ljusstyrkan på primus inte så lysande...vill du ha max ljusstyrka, så välj hellre silvan eller Petzl med 3 watt (den senare har kortare batteritid), än Primus, min erfa.

Tycker inte att Silva/Petzl och primus är riktigt jämförbara...

//J
 

avslutad210712

Gäst
Har en Petzl Myo 5 belt som har både halogen och 5 leddar samt separat batteripack och då med de batterierna som är storleken större än AA. Det senare var ett krav jag hade när jag köpte för att få så lång brinntid som möjligt på en omgång batterier. Dock kan man säga att de gånger jag varit uppe till fjälls på våren har det varit i samband med (mer eller mindre) fullmåne och det är inte många gånger lampan varit tänd. Skulle troligen klarat mig med en lite mindre lampa med batterierna monterade utan separat batteripack. Har fortfarande i batterierna som lampan levererades med.
 
Petzl Tikka XP

Bara för att öka förvirringen ytterligare :) lägger jag till min favorit: Petzl Tikka XP. Minimal packvolym och låg vikt förenat med lång batteritid, bra ljusstyrka och flera finesser. En liten lampa som klarar det mesta.
 
Kul att ändra sig...

När jag tänkte efter lite så kom jag på att "värsta pannlampan" inte motsvarade mitt behov, så jag köpte en Primus PrimeLite CA. Inget löst batt.pack således och kanske inte bästa lampan i den prisklassen heller, men satanus percularoris också! (svordom)... den här tråden har säkert "upplyst" någon om nånting och kommer säkert hjälpa någon i en nära framtid.
 
Pannlampan med stort P

Finns inte än.

Tekniken finns nog,men viljan eller så blir den för dyr sätter stopp.Ett par sensorer i remmen som registrerar antingen ögonrörelser eller aktivitet i syncentrat så att ljuset finns där man tittar borde gå att knåpa ihop.En SÅN vill jag ha.


peter
 
Sent inlägg: Silva LX

Ser att jag är sent ute, du som startade tråden har redan köpt, men det kanske finns andra som går i samma tankar. Jag vill ha en lampa som är mycket ljusstark, lätt på huvudet, dvs har batteripacket så att jag kan ha det i ryggsäcken eller i bältet. Nu verkar Silva ha kommit med nått som motsvarar mina förväntningar. Den heter Silva LX och är deras starkaste diodlampa på 5 w. (Undrar när de klämmer fram en 10 w diodlampa?)
Kika på länken och säg vad ni tycker: http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=SILVALX

Den ska nå 75 m och räcka i 11 timmar om man använder max lyskraft. Enda nackdelarna är priset, 14-1500 kr och att det börjar närma sig orienteringslampor i vikt, dock med längre batteritid. Vore kul om man kunde byta ut NiMh-batteriet mot ett litiumbatteri, då får man ner vikten, priset är svårt att göra något åt.

Någon som vet något mer om LX?
 
Lx

Någon som vet något mer om LX?[/QUOTE]

Jag kan bara säga att jag är helnöjd med LX. Inte i klass med ol lampor men fungerar mycket bra och man kan ha den tänd en hel natt och den lyser på morgonen. Har inte hittat några nackdelar förutom när kontakten släppte en gång på batteriet. Troligen dåligt isatt. Men då svor jag en stund för det blev mycket mörkt . Men nu känner jag mig trygg med den och går gärna ut på kvällen och lägger mig för att få vakna upp ute i skogen. Ligger ofta i bilen och har hjälpt mig ett antal gånger.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.