Pannlampa.. UL vs. effekt (ub?)

nermander; sa:
Nu är ju inte ELFA världens billigaste ställe att handla på, men de har lysioder som ger 2300 mcd vid 20 mA. De kostar över 2000 spänn (plus moms).

Går man ner till runt 1000 mcd så kommer man ner i pris till att par hundralappar i alla fall.

Så din gissningar var nog inte så kvalificerad:)
Säg inte det, visst är ELFA kända för att vara dyra men riktigt så dyra är de inte. Priset du anger är per 100 st.
Så min gissning är nog mer kvalificerad än din förmåga att läsa ELFA katalogen :)

Däremot har de en riktigt dyr rackare som ger 1270 mcd och strålningsvinkel 60 grader för nästan 100spänn om man köper i ental. Den som ger 2300 mcd har en mycket smal stråle (därav intensiteten) och är kanske inte så lämplig i en lampa.

Kolla hellre in http://www.theledlight.com/led-specs.html för en diod på 1800mcd och vinkel 50 grader, inte dum, för 1.5 $ vid köp av 500st eller 2.4$ vid ental.

Leif..
 
Jag får skylla på att hela sidan fick ju inte plats i framen så jag fick scrolla i sidled för att se priset (och då hade jag ju redan scrollat ner så jag såg ju inte att det stod för 100 st längst upp) och att jag inbillade mig att vita lysdioder låg i samma prisklass som de blå låg när de var nya.
 
Re: BD Zenix

Hofvander; sa:
Zenix regerar!
Lång brinntid och bra riktat LED-ljus, ca 35 m räckvidd, svårt att säga exakt!

Hej Jonas!
Skall ditt inlägg tolkas så att du är en nybliven(nöjd?) innehavare av Zenix-lampan?
Då vore det himla kul om du kunde förmedla några av dina första intryck! Verkar inte finnas några tester på internet ännu.
Är ljuskäglan tillräcklig för att användas i fullt mörker för tex cycling, längdskidåkning, löpning eller andra snabbare sporter?
Vilken form har ljuskäglan?

Hittade lite fler LED-pannlampor av högeffekts modell. Har den fördelen att de använder sig av R6/AA batterier:
http://www.rei.com/online/store/Pro...productId=47793000&parent_category_rn=4500596
http://www.rei.com/online/store/Pro...000&langId=-1&storeId=8000&productId=47576078
Verkar ej vara av högeffekts modell, verkar ha lite knuff i ljuset:
http://www.rei.com/online/store/Pro...000&langId=-1&storeId=8000&productId=11101664
En lista:
http://www.rei.com/online/store/Spe...=40000008000&langId=-1&seq=2&view=300&sort=-1

Kan någon ge en förklaring varför man anger vad för ljusstyrka vanliga glödlampor eller lysrör har, men det anges nästan aldrig på fick/pannlampor?
Hade inte det varit till hjälp när man skall spendera sådana pengar?
Har bara i enstaka fall sett någon angivelse på hur många lux en lampa har.
 
Re: Re: BD Zenix

theDude; sa:
Kan någon ge en förklaring varför man anger vad för ljusstyrka vanliga glödlampor eller lysrör har, men det anges nästan aldrig på fick/pannlampor?
Hade inte det varit till hjälp när man skall spendera sådana pengar?
Har bara i enstaka fall sett någon angivelse på hur många lux en lampa har.

Det är för det första in helt lätt att ange ljusstyrka så man får ett bra jämförelsevärde. Lux är väl ett mått på INFALLANDE ljus? Jag har i alla fall för mig att det en ljusmätare mäter är lux. Då måste man ju dels tala om på vilket avstånd man mäter, men sen framfår det ju inte av det direkta värdet hur käglan ser ut.

Då ska man i såna fall ha ett diagram över hur belysningsstyrkan (beter det väl när det är fråga om lux?) varierar i käglan, och det har då jag aldrig sett för nån vanlig glödlampa (däremot ofta för cykellysen och bilstrålkastare).

Sen är det ju ett problem att ljusstyrkan ofta beror på batteriet, hur väl laddat det är etc. Vissa lampor är känsligare än andra för variationer i spänningen.
 
Ang. Lux

Betydelsen av ordet "lux".
Enligt Encyclopedia Bretannica Online Dictionary
"": a unit of illumination equal to the direct illumination on a surface that is everywhere one meter from a uniform point source of one candle intensity or equal to one lumen per square meter""

Infallande ljus är just det som som är intresse! Hur väl kan en lampa lysa up en punkt på ett avstånd av tex. 2m alt. 6m osv. är det som man behöver veta för att kunna jämföra två olika lampor och deras prestanda. Det är den enda rättvisa produktspecen då den visar hur kombinationen av lampans alla delar fungerar. Svårt att enbart göra det genom att titta på styrkan av ljuskällan som nu!

Den enda lampa jag sett med en angivelse på ljusstyrkan var den CatEye HL-EL300 cykellykta jag köpte en tid sedan. I reklamen uppgav man att den presterade 400-candlepower. Candlepower är det samma som Candela:
"": the base unit of luminous intensity in the International System of Units that is equal to the luminous intensity in a given direction of a source which emits monochromatic radiation of frequency 540 x 1012 hertz and has a radiant intensity in that direction of 1/683 watt per unit solid angle -- called also candle; abbreviation cd""
Detta mått är svår hanterbart och anger troligen styrkan på ljuset när det lämnar lampan, och inte hur det distrubueras över den yta man vill lysa upp.

Så vore inte riktlinjer för ett mer rättvist sätt att uppge en lampas prestanda något man skulle önska sig?
 
Lux säger inget om hur bred käglan är, vilket faktiskt kan vara väldigt intressant. Det är inte så kul om den ljusstyrka som anges är koncentrerad till en punkt med 20 cm diameter på ett avstånd av 5 meter.

Det är därför man behöver att diagram för att jämföra.
 
What???

nermander; sa:
Lux säger inget om hur bred käglan är, vilket faktiskt kan vara väldigt intressant. Det är inte så kul om den ljusstyrka som anges är koncentrerad till en punkt med 20 cm diameter på ett avstånd av 5 meter.
Det är därför man behöver att diagram för att jämföra.
Skrev jag nått sådant?
Diskussionen behöver inte komentarer på vad jag skrivit eller hur det skall gå till. Detta är inte det relevanta.
Faktum är nog att varken du eller jag har en aning om hur man skall utforma en ev. förbättrad redovisning av ljusstyrkan på fick/pannlampor i detalj.

Det som däremot är relevant och som jag efter-"lyste" var en diskussion kring bättre dockumentation för oss konsumenter på vad för prestanda en lampa levererar. Tänker du efter har redan de flesta elektriska konsument produkter detta. Vilket gör att vi kan jämföra hårtorkar, micro-ugnar, förstärkare mm. innan man köper.
Tycker du kanske att det är för mycket begärt av tillverkarna?;)
 
Re: What???

theDude; sa:
Vilket gör att vi kan jämföra hårtorkar, micro-ugnar, förstärkare mm. innan man köper.

Och hur jämför man två micro-ugnar? Mina föräldrars ugn på 700 W värmer maten snabbare (och jämnare) än våran ugn på 850 W...

Glöm sen heller inte att tillverkarnas jämförvärden sällan har nån förankring i verkligheten, ta t.ex. biltillverkarnas uppgifter om bränsleförbrukning, förstärkartillverkarnas uppgifter om uteffekt, batteritillverkarnas uppgifter om energiinnehåll och andra såna "säljsiffror". Test efter test av olika konsumentorganisationer visar att siffrorna inte går att återskapa eller inte har nån relevans för upplevda prestanda.
 
Billig LED

Var på en bildelsfirma här i Umeå och hittade en 3 leds pannlampa där motsvarande tikka men med ett gångjärn mellan den och pannbandet till halva priset av tikka så nog finns det billigare alternativ

/ Anders
 
Re: What???

theDude; sa:
...
Diskussionen behöver inte komentarer på vad jag skrivit eller hur det skall gå till.
...

Då blir det svårt att diskutera.

theDude; sa:
...
Infallande ljus är just det som som är intresse! Hur väl kan en lampa lysa up en punkt på ett avstånd av tex. 2m alt. 6m osv. är det som man behöver veta för att kunna jämföra två olika lampor och deras prestanda.
...

Jag håller med om att detta är intressant, men det är inte det enda man behöver veta för att kunna jämföra två olika lampor. Annars skulle ju alla tillverka laserlampor.

För att få en rättvis jämförelse måste man se på hela ljuskäglan och presentera detta i någon form av diagram, precis som nermander föreslår. Man kan t ex mäta ljusstyrkan i ett visst antal punkter ordnade i ett bestämt mönster på en yta placerad på ett bestämt avstånd från lampan.

Strömförbrukning är även intressant, liksom hur ljusstyrkan avtar när batterierna börjar ta slut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Biomed Pannlampa uttalat bred/jämn ljusbild? Utrustning allmänt 23
erik_odal Pannlampa för riktigt kallt klimat? Utrustning allmänt 25
Tundraman Pannlampa Silva SWE-Light Utrustning allmänt 0
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
zotter Petzl Tikka XP Pannlampa Utrustning allmänt 3
ludvig_svensk Pannlampa Utrustning allmänt 24
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
SLUGGA Pannlampa? Utrustning allmänt 22
rJohansson Bra pannlampa? Utrustning allmänt 8
CFM Stark pannlampa Utrustning allmänt 8
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa med gamla 6V batterier Utrustning allmänt 6
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
niking Ersättare till Silva L1 pannlampa Utrustning allmänt 18
alven Pannlampa för nattåkning utför Utrustning allmänt 9
niklaz Ny pannlampa - Petzl Myo RXP eller? Utrustning allmänt 21
Jonas.O Pannlampa? Utrustning allmänt 5
stigdaniel Fenix HP10 LED Pannlampa Utrustning allmänt 3
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
niklaz Ev. ny pannlampa - Petzl Myo RXP? Utrustning allmänt 1
martinlif Petzl eller Silva pannlampa?? Utrustning allmänt 13
Swamprat Pannlampa för löpning Utrustning allmänt 14
owahlund Silva L1 pannlampa=Brunton L2? Utrustning allmänt 12
spajk Pannlampa? Utrustning allmänt 12
johanniska Pannlampa Utrustning allmänt 1
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Martin Fjäderlätt Pannlampa för byggarbete? Utrustning allmänt 16
Sallle Pannlampa för cykling? Utrustning allmänt 5
Tipp Pannlampa? Utrustning allmänt 13
Jonas_K4_9596 Petzl TacTikka - ny pannlampa med rött filter Utrustning allmänt 5
anyweather Pannlampa? Utrustning allmänt 2
pirrepirraya Pannlampa -vilken modell? Utrustning allmänt 9
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1
avslutatmedlemskap1004 Ljusstark LED-pannlampa Utrustning allmänt 3
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
granhagen pannlampa - Lago Utrustning allmänt 0
jmlove LED PANNLAMPA? Utrustning allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.