Pannlampa.. UL vs. effekt (ub?)

Nja - jag vet inte riktigt... har inte haft den vanliga Tikkan - men den har ju dels de olika (olika styrka på ljuset - samt nödblink) ljusinställningarna och dessutom är den möjlig att ställa in ljusstrålen i höjdled eftersom den har ett "gångjärn" i infästningen till pannbandet.

Tycker den fungerar mycket bra - men om det är nog för att lägga en 100-lapp extra vet jag inte...

/Calle
 
täthet

Mitt intryck av Tikka är att den är mycket vattentålig. Har inte hoppat i sjön med den, men den har i alla fall pallat mycket regn utan några störningar.
/Björn
 
Nu finns oxå Black Diamond Moonlight Plus (det verkar gå en plus-trend bland tillverkarna just nu) med 4 olika ljusstyrkor samt nödblinkningar (precis som Tikka Plus). Finns på Northstar.

/calle
 
ghostface; sa:
Nu finns oxå Black Diamond Moonlight Plus (det verkar gå en plus-trend bland tillverkarna just nu) med 4 olika ljusstyrkor samt nödblinkningar (precis som Tikka Plus). Finns på Northstar.

/calle

den har jag inte sett i verkligheten men på bild verkar den lite klumpig med sladdar och grejer..
 
Lucido

Jag har en Lucido med 7 lysdioder som jag är mycket nöjd med. Mer om den finns att läsa i resentionsbanken här på Utsidan.
 
Några prylgalna tankar:

Tikka plus, tappar man inte en av de viktigaste egenskaperna då, att den är liten och okänslig. Eller är gångjärnet idiotsäkert gjort?

BD Ion är ju liten och fin, men där tappar man en annan egenskap, billig i drift (UB i längden falerar).

Om man vill ha zipka bara för att spara vikt, är det inte ännu lättare att ta bort originalbandet på tikka och sätta dit en tunn resår?

En kompis har en lampa, vet inte märket, men dyr är den, där man kan reglera ljusstyrkan genom att trycka flera ggr på knappen. Det fungerar inte i kyla, då går den inte att stänga av (måste ta ur batterierna).

Det bästa med min Tikka, är att den är så bra att ligga o läsa med. Jämnt och fint ljus utan ringar, räcker länge och är billig i drift.
 
nermander; sa:
Å tredje sidan (eller nåt) så har Zipkans band fördelen att passa såväl huvud som handled. Tikkans band tror jag inte går att dra åt så den sitter fast på handleden.

Jag viker bandet dubbelt runt handleden när jag behöver, inga problem. Gör det oftast när jag går upp på vinden för att slippa se så "fånig" ut inför grannarna jag möter i trappan...
 
Vandrare; sa:
Om man vill ha zipka bara för att spara vikt, är det inte ännu lättare att ta bort originalbandet på tikka och sätta dit en tunn resår?

Den frågan kan jag svara på i alla fall. Vitsen med Zipkans "jojo" är att den ger en hyffsat jämn dragkraft hela tiden. En resår är elastiskt och dess kraft varierar med hur hårt spänd den är. Det blir alltså långtifrån samma funktionalitet.

För min del är det inte så mycket vikten som är det bra med Zipkans lösning, utan att när jag tar av den så dras snodden in i jojon och det hänger ingen lös resår som kan trassla in sig i nåt. Det går att ta upp den ur en ficka full med grejer utan att resåren drar med sig halva innehållet i fickan ut.
 
Ny typ av LED-lampor!

Tjenis!
Visst är LED-lampor är ett fantastiskt framsteg. Men fortfarande är det lampor med batterislugande glödtrådar som måste till för att man skall få sikt på längre håll. Petz´s små lampor fiffiga men framgången är nog mest kopplad med att de var först med att säljas i alla butiker utom Pressbyrån(..va, där med..!?).

För den Tikka´n jag ägde en gång var ärligt talat av usel kvallite och utförande. Ljuset pulserar och skiftar ideligen i effekt. Var ansträngande för koncentrationen och tröttade ut ögonen så jag lade ofta ner boken och skaffade till slut en gaslykta. Plasten sprack när man slet för att få upp batteri facket och resåren förlorade sin elasticitet lagom till ett års dagen.
Avsaknaden av någon reflektor gav en ca 2,5 meter bred ljuskägla när man skulle behövt en ca 6 meter lång för att lysa upp stigen. Blev därför inte så ledsen när den försvann någonstans utmed vägen i Laos.

Black Diamond kommer nu med en högeffekts lampa som kallas Zenix. Kan enligt pressreleasen, tack vare en ny typ av LED-lampa försedd med lins, lysa upp till 50m. Har även två vanliga LED-lampor som ger en brinntid på 140h, medan "hyperbright" lampan påstås klara 12-15h. Även om den nu bara klarar hälften av vad som lovas vore detta en riktigt framsteg.

Kanske är LED-tekniken nu redo att på allvar ersätta batterislukande lampor av glödtråds-typ. I alla fall borde dessa kombi-lampor med både LED och halogen/xenon lampor bara bli en parentes och snart försvinna om utvecklingen rullar på som hittills.
Sen har vi det här med kvalitén...

Mer info.
http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/UAN/2308/V/2/SP/
http://www.bdel.com/gear/lightware/zenix.php

Ps: Om någon hittar en test så vore det kul om ni hör av er!
Någon som intresserad av att köpa en obet. beg. Petzl Zoom Zora Halogene?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Biomed Pannlampa uttalat bred/jämn ljusbild? Utrustning allmänt 23
erik_odal Pannlampa för riktigt kallt klimat? Utrustning allmänt 25
Tundraman Pannlampa Silva SWE-Light Utrustning allmänt 0
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
zotter Petzl Tikka XP Pannlampa Utrustning allmänt 3
ludvig_svensk Pannlampa Utrustning allmänt 24
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
SLUGGA Pannlampa? Utrustning allmänt 22
rJohansson Bra pannlampa? Utrustning allmänt 8
CFM Stark pannlampa Utrustning allmänt 8
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa med gamla 6V batterier Utrustning allmänt 6
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
niking Ersättare till Silva L1 pannlampa Utrustning allmänt 18
alven Pannlampa för nattåkning utför Utrustning allmänt 9
niklaz Ny pannlampa - Petzl Myo RXP eller? Utrustning allmänt 21
Jonas.O Pannlampa? Utrustning allmänt 5
stigdaniel Fenix HP10 LED Pannlampa Utrustning allmänt 3
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
niklaz Ev. ny pannlampa - Petzl Myo RXP? Utrustning allmänt 1
martinlif Petzl eller Silva pannlampa?? Utrustning allmänt 13
Swamprat Pannlampa för löpning Utrustning allmänt 14
owahlund Silva L1 pannlampa=Brunton L2? Utrustning allmänt 12
spajk Pannlampa? Utrustning allmänt 12
johanniska Pannlampa Utrustning allmänt 1
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Martin Fjäderlätt Pannlampa för byggarbete? Utrustning allmänt 16
Sallle Pannlampa för cykling? Utrustning allmänt 5
Tipp Pannlampa? Utrustning allmänt 13
Jonas_K4_9596 Petzl TacTikka - ny pannlampa med rött filter Utrustning allmänt 5
anyweather Pannlampa? Utrustning allmänt 2
pirrepirraya Pannlampa -vilken modell? Utrustning allmänt 9
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1
avslutatmedlemskap1004 Ljusstark LED-pannlampa Utrustning allmänt 3
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
granhagen pannlampa - Lago Utrustning allmänt 0
jmlove LED PANNLAMPA? Utrustning allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.