Pannlampa för riktigt kallt klimat?

Jag har sett folk ha en petzl actik core i pannan vid topbestigning av mt. Everest. Om den duger i det klimatet så bör den duga för det mesta sen är väl frågan hur länge batteriet håller. Viktigt är att man förvarar batterier nära kroppen för att undvika att det laddas ur vid minusgrader.
 
Litiumbatterier tappar signifikant redan vid 0grader,
Du har fel.
Jag har kört Energizer Lithiumbatterier i GPS:en på min snöskoter innan jag skaffade kabel. Det funkade perfekt och höll i flera veckor itemperaturer ner mot -25. Batterierna skall funka ner mot -40, men det har jag inte provat. :)
 
Instämmer i att lithiumbatterier funkar i kyla. Min lilla Petzl Tikkina pannlampa tappar inte märkvärt efter ett par timmar i nedåt -25.
 
Ok inser att begreppet lithiumbatterier kan skapa förvirring, det finns nämligen massor av olika lithium batterier.
- icke laddningsbara Lithium
- Lithium-Polymer (LiPol)
- Lithium-Järn-Fosfate (LiFe)
- Lithium-Jon (LiIon)

Till laddningsbara pannlampor använda nästa uteslutande LiIon och där är den inre resistansen starkt temperaturberoende. Det gör att batteriet tappar förmåga att leverera höga strömmar när det blir kallt och då minskar brinntiden. Det är stor skillnad på en handhållna GPS där strömmen är låg och temperaturfaktorn blir liten mot en pannlamap där strömmen är högre och temperaturfaktorn blir hög.

 
Tack för alla svar.

Jag däremot ska lära mig att fråga min fru och dotter i stället för att killgissa. [emoji3]

De vill absolut inte ha nån pannlampa med löstagbart batteripack, utan en enkel utan sladd.

Jag har fått bra tips och kunskap här, tror nog jag kan hitta nån.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 
Jag bor uppe i finnmark,nordnorge.. Ser att väldigt många använder Lupine piko x4.. Speciellt dem som kör hundspann brukar rekommendera den...
 

Olight h17, du kan ta bort batteripacket, och koppla en lång "usb till mickrousb" mellan lampan och en stor powerbank som du kan ha innanför jackan.

Du kommer ladda batteriet på pannlampan om du gör detta. Enligt tillverkare av batterier ska de vara minst 0 grader när man laddar dem. Jag har aldrig hört varför. Det kan vara att batteriet inte tar mot ström så det externa batteripacket driver lampan utan att bry sig om batteriet. Det kan vara för att batteriet slits snabbare. Men det kan också vara säkerhetsskäl. Någon som vet mer om detta?
Som kuriosa kan jag nämna att jag haft batterier i ett bälte runt midjan som börjat smälta. Jag kände hur batteripacken blev varmare och varmare...
 
Hur ska det gå till när man plockat bort batteriet?

Det är möjligt jag minns fel, jag tappade min H17 för snart ett år sedan. Om jag minns rätt sitter USB-kontakten på batteriet. Så min fråga blir då: Hur ska du koppla lampan till det lösa batteriet om du inte har kvar det interna batteriet?
Eller har jag glömt hur H17 ser ut? 🤔
 
Det är möjligt jag minns fel, jag tappade min H17 för snart ett år sedan. Om jag minns rätt sitter USB-kontakten på batteriet. Så min fråga blir då: Hur ska du koppla lampan till det lösa batteriet om du inte har kvar det interna batteriet?
Eller har jag glömt hur H17 ser ut? [emoji848]

Magnet kontakten sitter på höljet till batteripacket. Plocka ur batteriet och koppla magneten till höljet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Biomed Pannlampa uttalat bred/jämn ljusbild? Utrustning allmänt 23
Tundraman Pannlampa Silva SWE-Light Utrustning allmänt 0
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
zotter Petzl Tikka XP Pannlampa Utrustning allmänt 3
ludvig_svensk Pannlampa Utrustning allmänt 24
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
SLUGGA Pannlampa? Utrustning allmänt 22
rJohansson Bra pannlampa? Utrustning allmänt 8
CFM Stark pannlampa Utrustning allmänt 8
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa med gamla 6V batterier Utrustning allmänt 6
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
niking Ersättare till Silva L1 pannlampa Utrustning allmänt 18
alven Pannlampa för nattåkning utför Utrustning allmänt 9
niklaz Ny pannlampa - Petzl Myo RXP eller? Utrustning allmänt 21
Jonas.O Pannlampa? Utrustning allmänt 5
stigdaniel Fenix HP10 LED Pannlampa Utrustning allmänt 3
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
niklaz Ev. ny pannlampa - Petzl Myo RXP? Utrustning allmänt 1
martinlif Petzl eller Silva pannlampa?? Utrustning allmänt 13
Swamprat Pannlampa för löpning Utrustning allmänt 14
owahlund Silva L1 pannlampa=Brunton L2? Utrustning allmänt 12
spajk Pannlampa? Utrustning allmänt 12
johanniska Pannlampa Utrustning allmänt 1
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Martin Fjäderlätt Pannlampa för byggarbete? Utrustning allmänt 16
Sallle Pannlampa för cykling? Utrustning allmänt 5
Tipp Pannlampa? Utrustning allmänt 13
Jonas_K4_9596 Petzl TacTikka - ny pannlampa med rött filter Utrustning allmänt 5
anyweather Pannlampa? Utrustning allmänt 2
pirrepirraya Pannlampa -vilken modell? Utrustning allmänt 9
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
-Patric- Pannlampa.. UL vs. effekt (ub?) Utrustning allmänt 49
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1
avslutatmedlemskap1004 Ljusstark LED-pannlampa Utrustning allmänt 3
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
granhagen pannlampa - Lago Utrustning allmänt 0
jmlove LED PANNLAMPA? Utrustning allmänt 11
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
taegu Har det slagit slint på riktigt? Utrustning allmänt 15
Anna M Kallt i innertält av mesh? Utrustning allmänt 13
hannulan Hålla saker varmt när det är kallt ute Utrustning allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.