Pannlampa för riktigt kallt klimat?

Jag har sett folk ha en petzl actik core i pannan vid topbestigning av mt. Everest. Om den duger i det klimatet så bör den duga för det mesta sen är väl frågan hur länge batteriet håller. Viktigt är att man förvarar batterier nära kroppen för att undvika att det laddas ur vid minusgrader.

Litiumbatterier tappar signifikant redan vid 0grader,
Du har fel.
Jag har kört Energizer Lithiumbatterier i GPS:en på min snöskoter innan jag skaffade kabel. Det funkade perfekt och höll i flera veckor itemperaturer ner mot -25. Batterierna skall funka ner mot -40, men det har jag inte provat. :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Instämmer i att lithiumbatterier funkar i kyla. Min lilla Petzl Tikkina pannlampa tappar inte märkvärt efter ett par timmar i nedåt -25.

Ok inser att begreppet lithiumbatterier kan skapa förvirring, det finns nämligen massor av olika lithium batterier.
- icke laddningsbara Lithium
- Lithium-Polymer (LiPol)
- Lithium-Järn-Fosfate (LiFe)
- Lithium-Jon (LiIon)

Till laddningsbara pannlampor använda nästa uteslutande LiIon och där är den inre resistansen starkt temperaturberoende. Det gör att batteriet tappar förmåga att leverera höga strömmar när det blir kallt och då minskar brinntiden. Det är stor skillnad på en handhållna GPS där strömmen är låg och temperaturfaktorn blir liten mot en pannlamap där strömmen är högre och temperaturfaktorn blir hög.

Tack för alla svar.

Jag däremot ska lära mig att fråga min fru och dotter i stället för att killgissa. [emoji3]

De vill absolut inte ha nån pannlampa med löstagbart batteripack, utan en enkel utan sladd.

Jag har fått bra tips och kunskap här, tror nog jag kan hitta nån.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Jag bor uppe i finnmark,nordnorge.. Ser att väldigt många använder Lupine piko x4.. Speciellt dem som kör hundspann brukar rekommendera den...

Olight h17, du kan ta bort batteripacket, och koppla en lång "usb till mickrousb" mellan lampan och en stor powerbank som du kan ha innanför jackan.

Du kommer ladda batteriet på pannlampan om du gör detta. Enligt tillverkare av batterier ska de vara minst 0 grader när man laddar dem. Jag har aldrig hört varför. Det kan vara att batteriet inte tar mot ström så det externa batteripacket driver lampan utan att bry sig om batteriet. Det kan vara för att batteriet slits snabbare. Men det kan också vara säkerhetsskäl. Någon som vet mer om detta?
Som kuriosa kan jag nämna att jag haft batterier i ett bälte runt midjan som börjat smälta. Jag kände hur batteripacken blev varmare och varmare...

Hur ska det gå till när man plockat bort batteriet?

Det är möjligt jag minns fel, jag tappade min H17 för snart ett år sedan. Om jag minns rätt sitter USB-kontakten på batteriet. Så min fråga blir då: Hur ska du koppla lampan till det lösa batteriet om du inte har kvar det interna batteriet?
Eller har jag glömt hur H17 ser ut? 🤔

Det är möjligt jag minns fel, jag tappade min H17 för snart ett år sedan. Om jag minns rätt sitter USB-kontakten på batteriet. Så min fråga blir då: Hur ska du koppla lampan till det lösa batteriet om du inte har kvar det interna batteriet?
Eller har jag glömt hur H17 ser ut? [emoji848]

Magnet kontakten sitter på höljet till batteripacket. Plocka ur batteriet och koppla magneten till höljet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips