Pannlampa för löpning

Hej!

Om jag vill ha en enkel pannlampa som inte kostar en förmögenhet, nån som har ett tips då?
Ska hålla för joggning nån timme i mörker. Det räcker inte med att JAG syns, jag vill kunna se vart jag springer....springer motsvarande elljusspår men utan elljus so to speak. Var inne på löplabbet i sthlm men de kunde ju inte ge några raka vettiga svar.....snubben sade till exempel att deras billigaste silva modell (250.-) var för personer som var ute och promenerade med hunden (för att bilister skulle kunna få syn på dem). Men det tror jag är skit. Jaja...
Nån som har provat några olika modeller och vet?

Mvh / Ragnar
 
Sorry...

... men det kostar... om du inte vill bygga själv... Jag har en Silva 480 och den, eller Mila´s liknande lampor är "the shit" jag har testat några mindre varianter... men om du skall springa, cykla eller åka skidor i beckmörker så är den här väldigt bra...

45397_b1.jpg


Thomas
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
I spåret

Jag åker rullskidor och joggar med en enkel 1 watts lampa från Claes Ohlsson. Detta duger bra om jag inte skall löpa orientering eller skall vara ute i riktig svårt terreng.
 
Jag åker rullskidor och joggar med en enkel 1 watts lampa från Claes Ohlsson. Detta duger bra om jag inte skall löpa orientering eller skall vara ute i riktig svårt terreng.

Oj... vilket mörkerseende du måste ha... iaf i förhållande till mig... har testat några mindre pannlampor typ silva M4, och visst kan man ta sig fram... men efter att ha stukat foten 2ggr pg a att jag missat gropar och andra ojämnheter i spåret så tröttnade jag...

Numera duger knappt halvljuset (10w) på Silva lampan... full kräm hela tiden ;-)

Min rekomendation kanske kan verka overkill... men en sak är säkert, du kommer att se perfekt... och den räcker även om man är fler... min sambo har ingen lampa när hon springer med mig.

//Thomas
 
Min är en Black Diamond, tämligen lätt. Har den när jag tältar och när jag joggar mörka morgnar,
på oupplysta cykelvägar.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
För mig ger min Myo XP alldeles tillräckligt ljus att springa med i elljusspår och på bättre stigar. Bra m batteripack i nacken så man fördelar vikten (lampa fram o batterier bak), skumpar inte så förbenat då.
 
Skall spana in en Petzl Myo XP imorrn!
Julklapparna blir mest till mig, i vanlig ordning:)

Hm... kanske skall ta och kolla in den oxå... man kan aldrig få för många lampor... skulle behöva ett alternativ när man är ute på Sörmlandsleden och knallar så här års... en bra lampa skulle kunna förlänga dagarna lite...

En julklapp till mig själv?

//T
 
Gjorde en bulvan-beställning på pannlampor till mig och ett antal vänner, hämtade ett paket på posten igår med 5 Petzl E+Lite och 1 Petzl Myo XP... den sistnämnda var jag tyvärr inte tillräckligt smart att beställa ett eget ex av så jag fick se den lämna mitt hem med sin nye husse tidigare idag, dock testad och klämd på. Snyft! Den verkar kunna räcka väl för att ta sig fram på stigar, ospårad skog kräver säkert seriösare ljus. Men en egen Myo XP får det bli i nästa beställning!
 
Ljus får man ALDRIG för mycket av. 3,5 Watt kan säkert räcka till för att springa i skogen eftersom man inte har några andra ljuskällor som stör (bländar). Om du däremot blir bländad av bilar emelanåt så beror det på hur bra mörkerseende du har. Mitt går tyvärr åt fel håll. Vad jag gillar för panlampa kan ni finna i tråden "pannlampa med stort p" med den är för dyr (än så länge)

/Janne
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.