PALM Torrdräkt / Jacka

Hej,

någon som har lite erfarenheter av paddelkläder från PALM som ni vill dela med er av?

Speciellt någon av deras torrdräkter men också jackor är av intresse . . .

/lars

Jag har haft två Palmjackor. Båda var rätt enkla/rena/finesslösa paddeljackor - I like it that way. Den första var kanon tyckte jag!! (Den hette kanske freestyle.) Den andra hade ett uselt tyg som släppte insidans beläggning tämligen fort. De lär ha bytt tyg för den första funkade hur länge som helst. Båda kostade kring tusenlappen och den första var definitivt värt det!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,
i familjen har vi två paddeljackor, en Palm Aleutian och en Kokatat Tec Tour. Båda "top of the line" produkter och båda gör sitt jobb. Eftersom båda är av samma storlek har jag också använt båda och kunnat göra lite jämförelser.

Har lagt in en recension av Palm jackan här:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2948&reviewID=5607#5607

Och en av Kokataten här:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1683&reviewID=5771#5771

Några snabba jämförelser: Båda är mycket välskurna (fattas bara annat med det priset...), Palms lösning för halspartiet och halstätning gillar jag dock bättre. Kokataten som är sydd i Gore Tex andas definitivt bättre än Palms s.k XP tyg. Palm har valt ett betydligt kraftigare tyg, nästan "pansarkänsla". Tar mer plats, klumpigare men (kanske, det vet jag inte än) mer slitstarkt i längden. Och vill du läsa mer, gå då som sagt in på recensiorna.

/Rickard

Tack för svaren . .

Humm . . . undra om dom bytt tillbaks till ett bra tyg nu då? Någon som vet?

Nån som har torrdräkt från palm, tyget lär väll vara samma som i jackan, men skärning etc är ju intressant?

/lars

tyget lär väll vara samma som i jackan

Jag är rätt säker på att det finns flera olika tyg i Palmsgrejerna. Min senaste jacka hade inte ett andastyg av membrantyp, det hade istället beläggning (så var det med båda min Palmjackor, och alla mina andra paddeljackor utom den sista som har membran). Med tanke på att det släppte så tidigt så vågar jag tro att de fixat till det... Om det nu helt enkelt inte var ett måndagsexemplar.

Har en Sidewinder Torrent som jag köpte våren 2006 om jag inte missminner mej.

Den har på det stora hela fungerat tillfredställande. Skärning och detaljer upplever jag som mycket bra.
Tyget är slitstarkt men jag kan hålla med om att det är lite styvt.
Har hört ganska många som har haft problem med latextätningarna på sina torrkläder. Måste erkänna att jag har misskött min dräkt ganska ordentligt. Men hittills håller den i alla fall.
Faktum är att det knappt syns att den är använd.

Den torrdräkt som jag inte blir fuktig i är nog inte tillverkad :)
Men den andas hyggligt i alla fall.
Paddlar alltid med flytväst och neoprenkapell, så det förstör ju en hel del av ventilationen.

Skulle jag köpa torrdräkt i dag är det möjligt att jag skulle försöka hitta en som är något smidigare.
Är en stor Reedfanatiker (borde snart kunna bli sponsrad) så det är inte omöjligt att jag skulle testa deras dräkt.
Dom andas kanske något sämre, men är å andra sidan både mjuka smidiga och tysta.

// Kristoffer

Kombiplagg

Jag använder sedan ett par år tillbaka en kombination av torrjacka och torrbyxor/bib från Palm.

Se länkar:
http://www.svima.se/sv/article/1114/palm_sidewinder_combi_bib
http://www.svima.se/sv/article/247/palm_yukon

Jag var länge inne på att skaffa en hel torrdräkt men samtidigt ville jag ha något mer flexibelt. På vintern kör jag med jacka+byxor vid paddling, men byxorna fungerar även när jag åker långfärdsskridskor. Höst och vår använder jag enbart jackan vid paddling i kombination med halvlånga neoprenbyxor. Torrbyxorna har en vikbar "midja" så att jacka och byxor går omlott, vilket helt förhindrar vatteninträngning. Jackan har latexmuddar i ärmarna men inte i halsen, och i halslinningen kan man öppna ett par decimeter för att ventilera. Byxorna har integrerade sockar, kisslucka och hängslen.

Materialet XP150 är mycket kraftigt och slitstarkt men känns ändå tillräckligt mjukt och smidigt. Andasfunktionen är helt ok så länge man inte tar i alltför hårt. Vid kraftig ansträngning blir det ju rejält svettigt men det får man lära sig leva med.

Jag har testat kläderna vid vinterbad och även vid en ofrivillig kapsejsning i nollgradigt vatten. Det fungerade mycket bra, kläderna höll tätt men någon/några deciliter vatten sipprade in genom halslinningen pga att jag hade den öppen för att ventilera. Det samlas alltid en del luft i benen och nedanför midjan vilket gör att man flyter som en kork i ryggläge, det är faktiskt lite svårt att inta lodrät position.

Summa summarum är jag mycket nöjd. Gillar flexibiliteten att kunna välja jacka+byxa tillsammans eller var för sig allt efter säsong och aktivitet.

Mvh,
Janne

jag köpte palms sidewinder torrent torrdräkt i höstas. tycker den fungerar bra. på alla sätt utom att det kan bli väl varmt ibland. men det hänger också på hur mycket man har under.

kan varmt rekomendera att beställa över nätet från england. Sues canoes. Mycket billigare, i höstas betalade jag runt 4000 kr för den.

mvh Öjvind

Palm Kinetik

Jag har en Palm Kinetik paddeljacka i XP100 sedan några år tillbaka. Är väldigt nöjd både med funktion och hållbarhet. Den kallas semi dry för den inte har latex runt halsen, men den var faktist torr i nästan alla forspaddlingssituationer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips