Pajak sovsäckar

Hej! Jag har sedan ca två år tillbaka närt en längtan om att komma utomhus mer och tillbringa mer av min fritid i naturen har en paddling planerad i sommar, och kommer förhoppningsvis komma iväg på min första fjällvanding på tolv år i augusti/september. Har ganska ont om möjligheter att låna ihop utrustning, så har det senaste året successivt köpt på mig grejor för att bygga en grund, och nu har turen kommit till sovsäck.

Jag har sökt här på forumet och på www, men hittar ganska sparsamt med info om Pajaks dunsovsäckar. Jag är särskilt nyfiken på deras Core 550, som jag tycker verkar vettig i pris i förhållande till specifikationerna, särskilt med Outnorths välkomstrabatt.

Planerar att använda säcken för tresäsongsbruk - lite paddling sommartid, kortare helgturer och någon vandring i svenska fjällen på senhösten. Andra jag har kollat på är Marmot Helium/Sawtooth, och Sea to Summit Latitude LTI.
 
Ingen egen erfarenhet av Pajak men den ser välgjord ut och är ett känt märke. Tittar man på specen liknar den Marmot Sawtooth vad gäller dunkvalitet (700CUIN ankdun vs 650CUIN ankdun). Visst lite olika normer, så Pajak Core 550 har lite högre fyllnadsvikt än Sawtooth, men den senare har istället dun behandlat med Down Defender för bättre fuktskydd. Tittar man på temperaturspecen tyder den på att Pajak har mindre dunfyllnad är Sawtooth vilket även kan förklaras av totalvikten.

För ca 3500kr i normalpris känns Pajak Core 550 lite överprisad, och i den prisklassen känns Helium (800CUIN gåsdun) som ett bättre köp av de säckar du tittat på.
 
Mjo, men med 20% välkomstrabatt på Outnorth är man nere i 2700. Marmot Helium hittar jag billigast för tusenlappen däröver. Sawtooth kanske man iofs kan hitta på nån rea om den nu har bättre dun osv, men den är å andra sidan tyngre och har större packvolym än Pajaken..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har precis köpt en Pajak Radical ULZ som en lättare, mer renodlad sommarsäck och komplement till min Marmot Hydrogen. Har inte hunnit testa den, men första intrycket är topp. Kvalitetsmässigt är den nog i klass med andra av världens bästa sovsäckstillverkare.
Jag hade nog valt Helium före Core 550 dock, men ännu hellre Pajak Radical 4Z som väl inte är så mycket dyrare än Helium. Oavsett vilken så gör ju de du nämner bra sovsäckar. Ett annat bra polskt märke är Cumulus, de kan också vara värt att kolla närmare på.
Fill power mäts lite olika mellan USA och EU som Smux är inne på. Står lite här:
https://www.crux.uk.com/understanding-down
 
Pajak håller generellt hög kvalitet, liksom andra polska tillverkare som Cumulus, Roberts och Małachowski. Just Pajak vänder sig med sitt värstingsegment mer mor vinterexpeditionsproffsen (de utrustar polska Himalayabestigare), vilket säger något om kunskapsnivån, men nog också drar upp prisprofilen för hela sortimentet, jämfört med säckar med motsvarande parametrar från t ex Cumulus. Detta är bara det rykte de har och min egen magkänsla, men den bekräftas av prislappen på Core 550, som är fylld med "bara" 700 cuin dun. Det som nog driver upp priset är det overkligt lätta Airtastic-tyget, en högteknologisk historia som dock även t ex Cumulus syr sovsäckar i. Visst kapar den lite vikt, men personligen hade jag hellre lagt pengarna på en högre dunkvalitet.

Notera att Outnorth anger helt fel vikt, antagligen har de förväxlat den med dunvkten. Säcken väger 900 g. Med den angivna dunmängden och T-comfort -3 grader är det inte heller OK att skriva att säcken är "avsedd för vinteraktiviteter",. Detta är snarast en bra tresäsongssäck. Outnorth anger inte heller storlek, men säcken tillverkas i tre olika, så du bör kolla vilken som passar din längd. Här får du fullständiga specifikationer. Jag är inte säker på vad "Construction Z" betyder, men säcken är säkert väldesignad.
 
Mjo, men med 20% välkomstrabatt på Outnorth är man nere i 2700. Marmot Helium hittar jag billigast för tusenlappen däröver. Sawtooth kanske man iofs kan hitta på nån rea om den nu har bättre dun osv, men den är å andra sidan tyngre och har större packvolym än Pajaken..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Att Sawtooth packar lite större beror säkert på att den har mer dun och varmare, temp rating TLimit på Sawtooth är -13,3C medan Pajak Core 550 är -9C.
 
jag tyckte faktiskt också att just det var en märklig formulering, när andra tillverkare är ganska tydliga att säckar med liknande specar är för tresäsongsbruk.

Viktigast för mig är nog att säcken ska väga under kilot och inte packas alltför stort, men har ändå hållfasthet som visst prio så vill undvika de allra lättaste. Men kanske är dunkvaliteten ändå att prioritera också, inte minst för packvolym och vikt? Har i nuläget inga planer på vargavinterbruk, men vill gärna kunna gå i svenska fjällen i september-oktober.

Jag känner nog att mitt tak ligger nånstans kring 3k. Har en gammal syntetsäck från jysk som faktiskt går att packa ganska kompakt som jag tänkt köra på sommarens paddling, så har egentligen ingen jättebrådska med mitt inköp. Borde jag kanske vänta in att hitta Helium till ett bra pris?

Smux: Hm, ja det är klart. Jag är dock lite osäker på om jag behöver en såpass varm säck? Är iofs lite frusen och föredrar att sova varmt framför svalt..
 
En väl skött dunsäck varar i decenier så titta inte blint på dagspriset. Fuktsäkrat dun är värt mycket i bruk.

Konstruktion Z bafflar betyder att baffelsöm 1 i innertyget hänger ihop med baffelsöm 2 i yttertyget. Enligt Nordiska fjäder hade det både sömnads och isoleringsfördelar. Collin Fletcher skrev klokt om det.

go tur
 
jag tyckte faktiskt också att just det var en märklig formulering, när andra tillverkare är ganska tydliga att säckar med liknande specar är för tresäsongsbruk.

Viktigast för mig är nog att säcken ska väga under kilot och inte packas alltför stort, men har ändå hållfasthet som visst prio så vill undvika de allra lättaste. Men kanske är dunkvaliteten ändå att prioritera också, inte minst för packvolym och vikt? Har i nuläget inga planer på vargavinterbruk, men vill gärna kunna gå i svenska fjällen i september-oktober.

Jag känner nog att mitt tak ligger nånstans kring 3k. Har en gammal syntetsäck från jysk som faktiskt går att packa ganska kompakt som jag tänkt köra på sommarens paddling, så har egentligen ingen jättebrådska med mitt inköp. Borde jag kanske vänta in att hitta Helium till ett bra pris?

Smux: Hm, ja det är klart. Jag är dock lite osäker på om jag behöver en såpass varm säck? Är iofs lite frusen och föredrar att sova varmt framför svalt..
Vill du gå i svenska och norska fjällen under september och Oktober är du definitivt i gränslandet till vinter och behöver en varm 3-säsongs säck som håller dig varm även när kvicksilvret går en bra bit under nollan på vargatimmarna. Vi tältade på Hardangervidda i mitten av September förra året, och kallaste natten då var -4C...glad att jag hade en varm 3-säsongs sovsäck då (är även jag lite frusen när jag sover så hellre lite för varm sovsäck än för kall)..
 
Tempmässigt hade jag personligen gått på snäppet varmare. Jag har använt min Hydrogen sen 2007 (komfort -1), många septembernätter i Norrbottensfjällen men ibland är den på gränsen och jag förstärker med dunjacka. Oktober är ju höstvinter här. Men det är ett avlångt land och det beror ju på vad du tänkt.
 
(...) Viktigast för mig är nog att säcken ska väga under kilot och inte packas alltför stort, men har ändå hållfasthet som visst prio så vill undvika de allra lättaste. Men kanske är dunkvaliteten ändå att prioritera också, inte minst för packvolym och vikt? (...)
Fyllning med högre "fill power" kan komprimeras mer vid lika isoleringsförmåga (det behövs mindre dun för samma loft) och kommer att ]bevara spänsten längre, so jag ser det som en ren investering.
Jag känner nog att mitt tak ligger nånstans kring 3k.
Backpacknglight brukar har schyssta priser och en del utförsäljningar. Din budget ligger just nu mellan Cumulus Panyam, som kanske är i onödigt avancerade änden, och LiteLine 400 - som jag själv visserligen sover gott i ner till strax under nollgradigt, men som nog är i svalaste laget, om du tänker vara på fjället i oktober (det är i princip vinter för det mesta).

Allt hänger dock inte på sovsäcken, särskilt när marken är kall spelar liggunderlaget stor roll, samt torra sovkläder. Jag kör med ullfrottéunderställ, dito strumpor, buffen över håret och vid behov min lätta dunjacka som komplement.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
InCharge Pajak Radical 1Z Bo och sova 21
sunne Pajak? Bo och sova 20
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
avslutad150402 Exped sovsäckar Bo och sova 1
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...