Padjelantaleden på 6 dagar?

Ja GPSn tar hänsyn till upp-och-ner
Nu är jag ingen gps-expert men jag tvivlar på att den gör det. Det skulle för det första innebära att gps:en måste ha en mycket noggrann höjdmätning vilket åtminstone min inte har (kräver betydligt fler satelliter än för att mäta förflyttning i ytplanet).
Sedan spelar detta knappast någon roll på en led som Padjelanta. Om lutningen t ex är 20% (20 meters höjdskillnad på 100 meter) så ökar längden bara med ca 2%. Ska man däremot bestiga ett fjäll blir det dock ganska stor skillnad (men den extra längdförflyttningen är ändå ingenting mot jobbet att avverka höjd). 😎
 
Jodå Garmin har 3-D mätning av avstånd. Höjdmätningen är förhållandevis noggrann eftersom höjden mäts med GPS och barometer. Min erfarenhet är att noggrannheten är 10-20 meter för höjdmätningen
3D mätning är valbar i min GPS-klocka en Garmin Marq Expedition. Som fowwe skriver är skillnaden nästan försumbar i 'vanlig' terräng, men kan säkert vara användbar i väldigt kuperad terräng.
 
Hej igen! Dags för återkoppling nu efter vi har vandrat.

SAMMANFATTNING
Vi gick hela leden på 6 dagar.
snittade cirka 2-3 mil om dagen.
Det var en faktiskt upplevelse som vi alla var super nöjda med.
Det var väldigt tufft ibland men också väldigt givande.
Vi gick norr till söder. Rekommenderar starkt andra att också göra det.
Känns som det är väldigt mycket uppför om man går söder till norr.
Padjelanta leden var finare än vad jag hade trott och var över all förväntan.
 
Hej, vi är ett gäng på 7 grabbar som planerar att vandra padjelantaleden i sommar.
Pga av begränsad ledighet så har vi bara 6 dagars vandring planerad.

Är detta möjligt för padjelantaleden?
Vi är alla i 25 års ålder och i god fysisk form.
Vi fattar att det kommer bli tunga vandringsdagar men skulle vilja höra från folk som har gjort det innan o höra vad dom tycker.

Mvh
Eddie
Jaa inga problem....Fin lättvandrad led.
 
Jag vandrade Padjelantaleden Kvikkjokk till Vaisaluokta på sex dagar för några år sedan, var då 61 år.
Men då som stugtur med mycket lätt packning, övernattade vid varannan stuga, vissa etapper blir självfallet långa, men funkade mycket bra. Men är man som ni i 25 årsåldern är det nog inga problem med tälttur om inget oförutsett
händer. För övrigt en mycket trevlig och fin vandring.
 
Kapar tråden då jag också tänkt vandra leden på 6 dagar nästa höst.
Jag ska också gå norr till söder men funderar på att skippa grönområdet i Tarradalen och istället hålla mig på kalfjället ner mot Kvikkjokk. Tanken är att vika av strax innan Såmmarlappa. Frågan är om jag missar något nere i dalen eller är det bara en transportsträcka?
 
Jag ska också gå norr till söder men funderar på att skippa grönområdet i Tarradalen och istället hålla mig på kalfjället ner mot Kvikkjokk. Tanken är att vika av strax innan Såmmarlappa. Frågan är om jag missar något nere i dalen eller är det bara en transportsträcka?
Man missar alltid något i fjällen när man avstår från en viss väg. Fast du får något annat istället. :)
Javisst går det bra att gå mot Såmmarlappa och ca 1 km före parkgränsen gena genom björkskogen upp i Slihtávágge. Sedan följer man den prickade färdvägen på kartan mot Kvikkjokk, vilken strax före Ruonasvágge blir en del av den gamla Präststigen.
Ett annat alternativ är att redan efter Darreluoppalstugorna följa Gárránisjågåsj uppströms och ansluta till Präststigen ungefär vid 1000-metersnivån. Då blir det fin kalfjällsvandring ända till Prinskullen vid Kvikkjokk.
 
Båda vägarna har sin charm. Tarradalen med sin rika flora och närheten till älven, kalfjället med sina vyer. På sommaren kan det givetvis vara ett syfte att välja kalfjället för mindre mygg, men på sensommar och tidig höst är detta inte längre något som påverkar val av väg.
Låt vädret styra, vid låga temperaturer, regn (kanske snö på höjd), blåst och låg molnhöljd, välj Tarradalen och leden. Vägen upp från baksidan Ruonas till ingången i Vallevagge kan vara lite svårorienterad i dålig sikt ex låg molnhöljd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.