Padjelanta & Sarek

Hej gott folk.

Efter att ha läst här ett litet tag och insett att här finns mycket kunskap som jag behöver, måste jag göra ett inlägg och ställa lite dumma frågor som säkert redan besvarats i andra trådar.

Jag och en god vän tänkte resa till Kvickjokk i början av Augusti och vandra Padjelantaleden till Ritsen och sedan tillbaka ner till Kvikjokk genom Sarek.

Frågor kring detta har kommit upp, såklart! Vi har en del erfarenhet av vandringar sedan tidigare (sparsam om man jämför med Lars Monsen, mycket god om man jämför med Dogge Doggelito)

Vi har nästan aldrig stött på svårt väder på tidigare turer, så där kommer mina första frågor.
Hur kan en normal vistelse i dessa trakter se ut i väderleken? Jag har sökt medel temperaturer och nederbörd, men det säger inte så mycket när man bara har solsken att jämföra med.
Vi har givetvis rejäla regnställ och rain-covers till utrustningen för att klara oss, funderar mer på tält?
Vad bör jag tänka på när jag ska köpa ett 2-manna? prisklasser? se upp för? måste ha? osv.

Jag gilla inte att vara blöt, och det blev vi sist i det tält vi köpte även om det inte var stormbyar.. dyrt var det också.

Vi är båda lite av fiskenördar, så att åka hem från fjällen utan att ha dragit nått ätbart kommer inte på frågan!
Vad ska vi ha på änden för att napp-garanti ska gälla? :p Är det blanka skedar i alla storlekar och små spinnare som gäller på allt? Eller har ni några luriga trix med maggots? Vad vet jag.. Nått kul har någon alltid som man kan testa.

Följdfråga, vad är det som går i sjöar och vatten? gädda, harr, röding, öring? mer?

Vart är det bästa/hemligaste fiskestället i dessa traket? ;) hehee

Tjaa, övrigt? fina ställen att natta över på? dagsturer utanför leden som är värda att ta? osv..
Egna erfarenheter, tips, tankar?


Må väl
/Nordh
 
Jag svarar gärna på vandringsfrågorna, men fiskandet överlåter jag åt någon annan =)

Jag har fotvandrat i den svenska sommaren i Dalarna, Kebenekaise-fjällen och en hel del däremellan och har upplevt alltfrån pressande högsommarvärme till minusgrader och snöfall. Det är alltså det du bör förbereda dig på. Du behöver knappast någon riktig vinterutrustning, men ordentliga skalkläder med förstärkningsplagg att ta på under. Och mössa och vantar..

Gällande tält finns det ju en uppsjö, sök här på forumet...
Jag skulle titta närmare på Northstars egna Artic Alpine som verkar ganska intressant. Jag har inte själv provat det, men det finns några på forumet som har gjort. Har man en väl tilltagen budget kan man förstås titta på t.ex. Hilleberg eller Fjällräven, de brukar alltid hålla hög kvalitet. Fundera också på vad ni ska använda tältet till i framtiden? Är det bara sommarvandringar eller tänker ni er även vinteraktiviteter?
 
Hej,

Kan bara instämma med Henriko. Efter flera långvandringar i Sarek kan jag bara säga att vädret under sommaren kan vara allt från gassande solsken i veckor till snöpulsande (till och med i dalgångarna) till hällregn dag efter dag. Det är bara att gilla läget... :)

Vad gäller tält - satsa på kvalitet. Många köper Hilleberg, personligen tycker jag det finns bättre och billigare alternativ. Fjällräven Vålå Dome II har jag/vi kört med och det klarade t.ex. ösregn och 15-20 m/s på nätterna utmärkt. Andra bra tält görs t.ex. av Helsport, kolla på Komplett Fritid i Norge som brukar rea ut dem ganska ofta. Jag har ett Helsport Fjellheimen Camp II Pro numera, har pensionerat Vålån till paddlingar.

Ska ni inte hålla på med toppturer så är vaden egentligen de enda "riskerna" under en Sarekvandring. Se till att ha en käpp att stödja dig på, vadarskor som skyddar tårna (crocs är utmärkta). Generellt sett är breda vadställen grundare än smala och ofta är det lämpligt att vada snett över mot strömmen. Flytta inte nästa fot förrän du har fast stöd med den andra. Djupare vad än knähöjd kan bli otrevliga om det är mer strömt längre ut - och då kan det vara svårt att vända. Använd förnuftet.

Notera att fiske är totalförbjudet i Sareks nationalpark (men tillåtet i en korridor längs Padjelantaleden, om jag inte missminner mig).

God tur!

/Mats
 
Jo, jag har förstått att vädret kan vara lite växlande :) spänningen!

Tältet tänker jag behålla så länge jag kan, och jag kan även tänka mig att ta mig an större, längre och hårdare vandringar i vinterlag, typ jokkmok - Nordkap.. så ett tält som klarar alla väder lika bra vore att föredra.
Tältet ska klara hård vind, tungt regn och kärnvapenkrig.. jag vill även ha tält med en ordentlig absid för torkning och förvaring av mtrl.
Det vi har gjort förr är att dra ett tält från Intersport (eller motsvarande) och kompletterat med tarp.. förstår att det inte är att föredra om det inte är en stilla sommarskvätt som faller lätt på kinden. Men nu ska vi dumpa respektive familj hemma och pressa oss själva mer än "satf&bulle-camping" med kids, och vi vill inte stå eller falla på tejpade sömmar.

Kan någon förklara vad som menas med vattenpelare? Jag är korkad nog att förstå att det har med tygets täthet och motståndskraft mot väta, men hur översätter jag tex 1500mm vattenpelare till något jag kan relatera till och förstå?

Tacksam för alla tips och erfarenheter ni kan frambringa! :)

/Nordh
 

avslutad210712

Gäst
Vart är det bästa/hemligaste fiskestället i dessa traket? ;) hehee

Utgår från att Ni vet var Ni får fiska men om NI inte vet det så är det 1 km på sidan om Padjelantaleden som gäller (om Ni löser Jokkmokkskortet alltså) och inte alls i Sarek. Dessutom är nedre delarna av Padjelantaleden lite förbjudna.

http://www2.lansstyrelsen.se/norrbo...ske/fjallfiske/fiskeregler/Pages/default.aspx

http://www2.lansstyrelsen.se/norrbo...fiske/fjallfiske/fiskekort/Pages/default.aspx
 
Utgår från att Ni vet var Ni får fiska men om NI inte vet det så är det 1 km på sidan om Padjelantaleden som gäller (om Ni löser Jokkmokkskortet alltså) och inte alls i Sarek. Dessutom är nedre delarna av Padjelantaleden lite förbjudna.

http://www2.lansstyrelsen.se/norrbo...ske/fjallfiske/fiskeregler/Pages/default.aspx

http://www2.lansstyrelsen.se/norrbo...fiske/fjallfiske/fiskekort/Pages/default.aspx

hmm, det låter som att det är svårt att hitta ganska orörda vatten om man bara får 1000m att röra sig på.. Och tjuvfiskare vill man ju inte bli.
 
Inne i parken finns förslagsvis sjöarna uppe vid Tuottar stugorna, Kieddaure innan stalo. Vuojatädno, vid broarna och nedströms dessa, tre stycken ett par kilometer innan Kutjaure stugan.

Jag fiskar oftast enbart med orange med vibrax med koppar sked i olika storlekar oavsett vart jag är, samt flugfiske.
 
Hej!

Vädret kan givetvis variera och vara allt från 2 veckors solsken till två veckors regnande. Utrustningen ska klara 1-3 dagars regn utan bekymmer (regnställ, skodon, tält, ryggsäcksöverdrag), problem brukar uppstå när det regnar 4 dagar eller mer utan uppehåll. Vad som händer då är ju att allting hela tiden blir blötare utan att någonsin kunna torka, så även om man lyckas hålla saker torra är det mer eller mindre en tidsfråga innan även sovsäck och kläder är fuktiga, och det är väl här de flesta problem med regn uppstår. På padjelanta-leden kan man alltid ta sin tillflykt till stugorna och torka upp, men ute i Sarek får man klara sig på egen hand, och att ha regnsäkra kläder/tält behöver inte nödvändigtvis betyda att man klarar sig galant. Förhoppningsvis kommer den där soldagen där man kan låta saker torka ordentligt, men om det inte händer får man lära sig att hantera vätan.

Själva vandringen fungerar i vätan med underställ och regnställ, gärna ett regnställ med bra luftningsmöjligheter för att ge extra bra cirkulation. Om det är kallt är tunn fleece perfekt som mellanlager då det håller sig någorlunda torrt under skalstället. När man slår läger kan det vara mer bekymmersamt men med vind- och regntäta kläder samt underställ och fleece ska det förhoppningsvis fungera bra. Det behöver inte vara fel att ha en lättare komprimeringsbar dunjacka som förstärkningsplagg, även sommartid.

När man slår ihop tältet i regn är det svårt att undvika att det blir genomblött, men man kan torka ur med en trasa (vettex-trasa funkar bra) efter att man satt upp det. Man får lära sig att hantera vätan, kort sagt.

Tändstickor, elektronik och annan vattenkänslig utrustning kan vara bra att ha i vattentäta påsar, sk drysacks. En del har drysacks till allt i packningen för att bättre klara tex ett plums när man vadar. Drysacks hjälper förstås även till att hålla saker torrare under idogt regnande.

Det var lite synpunkter angående regn. Viktigast är väl att förstå att utrustningen bara skyddar en till viss del, resten får man klara själv. En veckas regnande ute i Sarek ställer krav både på utrustningen och vandraren.

Ser ut som en mycket trevlig tur, det blir kanonfint!

/Johan
 
Där kom mycket jag önskade :) Tack Johan..

Det där med drysacks, är det verkligen nödvändigt att köpa något dyrt? Jag minns min tid i Armén då vi var ute om hösten/våren när slask och väta är som värst. Då körde vi sopsäck i stridspackning och tross för att hålla grejerna torra även om väskan låg i ett dike. Elektroniken jag hade med mig (kamera och telefon) låg i en ziplcok-påse i plastpåsen i mitten av packningen.. klarade sig utmärkt även om man skulle forsera ett "hålla geväret över huvudet annars-jävlar"-ställe.
Tändstickor/tändare skall man inte behöva :)

vettextrasa - taget, bra tips!

Vad gäller min per.utr vid tunga skyar ska jag köra underställ och/eller isoleringskläder/skal av gore-tex beroende på temperatur, utanpå det ett regnställ... och om det är helt jävla kört även ha med mig en PVC-poncho.. Overkill med tre lager?
Som sagt i tidigare inlägg - Jag gillar inte att bli blöt, då sjunker stridsvärdet :)
 
Visst kan man använda enklare och billigare medel som sopsäckar och plastpåsar, dock slits de ju ut snabbare och det brukar väl inte ta så lång tid innan det är hål i dem. Även förslutningen är viktig då det inte bara är den direkta vätan som man vill skydda grejorna mot utan även luftfuktigheten, och är då inte påsarna väl förslutna kommer fukten in i alla fall, vilket märks efter några dagar. Men det är nog en ganska individuell fråga, du får prova dig fram och se om du tycker drysacks är värt att investera i. Tekniken du körde i det militära verkar ju funka och då är det ju bara att köra på det!

Sedan det du nämner om gore-tex + regnställ + poncho, ja för mig låter det overkill. Med ett bra goretex-ställ ska du absolut inte behöva ytterligare regnkläder, det är ju lite av poängen med den typen av plagg. I min mening är ett bra goretex-ställ det bästa man kan ha som skalplagg, både för vind och regn. De väger lite och ger bra rörlighet, och är de av den typen som kan ventileras bra så är det ännu bättre. Själv använder jag Tierras goretex och skulle inte tänka tanken att bära med något ytterligare för regn. Även här får väl nämnas att det är högst personligt vad man föredrar, dock är ju tre-lagers-principen väl beprövad och rekommenderas av de flesta, alltså underställ, mellanlager och skal, där ju varje lager har sin specifika uppgift.

Du ska kunna lita på det skalplagg du väljer och inte behöva köra med tre. Tre kommer sannolikt att bli både tungt och ge dålig ventilation, och därmed blir du blöt innifrån. Ett lätt och bra skal och luftigt under är modellen!
 
Det skalplagg jag använder är Peak Performance Crevasse J från Hipe serien, byxa och jacka.. Detta är en ganska så fodrad serie för skidåkning. frågan är ju om det kommer att bli för varmt om det är ett +20 grader och lätt regn istället för -10?

Att bli blöt inifrån är minst lika otrevligt, därför brukar jag gärna ha flera olika alternativ för klädsel som kan gå under regnstället, om jag skulle finna det obekvämt att gå i en så pass tjock jacka + byxa. Tänker jag fel då? Vikt är ju något man alltid vill spara på.. och kläder är inge kul att bära om man inte kommer att använda dom, eller använda dom på fel vis.

Sedan gäckar alltid Murphys lag i bakhuvudet.. Jag har aldrig vart i dessa trakter så nu är den extra starkt tilltalande på alla områden. :)

Fisketips någon? ;)
 

avslutad210712

Gäst
hmm, det låter som att det är svårt att hitta ganska orörda vatten om man bara får 1000m att röra sig på.. Och tjuvfiskare vill man ju inte bli.

Tror att de allra flesta som går efter Padjelantaleden inte fiskar i någon större omfattning så jag tror inte att det är utfiskat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
CptChernobyl Padjelanta - Sarek Juni 2011 Fjällvandring 8
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
Sedis Sarek/Padjelanta 6-7 dagar Fjällvandring 8
jnn79 Padjelanta & Sarek i augusti Fjällvandring 0
b1ff Padjelanta/Sarek i sommar - tips sökes Fjällvandring 14
7sjunger Padjelanta/Sarek i Juni Fjällvandring 16
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
xochitl Tips på fjälltur Abisko, padjelanta eller Sarek Fjällvandring 2
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
nidob49 Bro över Mielleätno Padjelanta/Sarek. Fjällvandring 4
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
anna_caroline Padjelanta Fjällvandring 28
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
Silverfox Proviant i Padjelanta? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.