Padjelanta i presentform

I sommar fyller min mor 70 år och diskussioner om lämplig present inför detta har dragit igång. Ett förslag är att sponsra en vandring i Padjelanta under 2015 med allt vad det innebär. Det är sannolikt inte aktuellt att vandra hela leden men kanske 5-6 dagar vore lämpligt. En del funderingar runt detta dyker upp.

- Vilken del av leden är trevligast att vandra? Norr? Söder?

- Som jag förstår det går det bra att ta sig ut med helikopter tillbaka till Ritsem från ex Staloloukta, någon som tagit denna väg?

- Är det någon del av området man bara måste se när man ändå är där?

- Hur ser det ut med besvärliga vattenpassager? Min käre mor är inte hemskt sugen på några större vad, hon är van att vara ute men just det mer utmanande vadandet undviker hon gärna.

- Hund är som jag förstår det inte tillåtet att ta med sig in? Kanske i vilket fall skulle bli besvärligt i helikoptern...

Tacksam för svar!
 

avslutad210712

Gäst
I sommar fyller min mor 70 år och diskussioner om lämplig present inför detta har dragit igång. Ett förslag är att sponsra en vandring i Padjelanta under 2015 med allt vad det innebär. Det är sannolikt inte aktuellt att vandra hela leden men kanske 5-6 dagar vore lämpligt. En del funderingar runt detta dyker upp.

- Vilken del av leden är trevligast att vandra? Norr? Söder?

- Som jag förstår det går det bra att ta sig ut med helikopter tillbaka till Ritsem från ex Staloloukta, någon som tagit denna väg?

- Är det någon del av området man bara måste se när man ändå är där?

- Hur ser det ut med besvärliga vattenpassager? Min käre mor är inte hemskt sugen på några större vad, hon är van att vara ute men just det mer utmanande vadandet undviker hon gärna.

- Hund är som jag förstår det inte tillåtet att ta med sig in? Kanske i vilket fall skulle bli besvärligt i helikoptern...

Tacksam för svar!

Om jag bara skulle vandra halva leden så skulle jag välja den norra delen 9 gånger av 10. Den norra är dock lite mer uppför och nerför eftersom man passerar ett antal jåkkar av olika storlekar. När det gäller vad tror jag bara att det finns ett som var lite besvärligt med betoning på lite dvs inte svårt på något sätt och inte ta av sig kängorna eller så.

Den södra delen är intressant om man vill vandra på torr tallhed i början och genom riktigt hög fuktig vegetation lite senare. Inget kalfjäll förrän man är halvvägs till Tarraluopal. Kan inte påminna mig något vad alls som skall vara det minsta lilla besvärligt på den delen om man inte går under den värsta vårfloden.

Hund icke tillåtet ens i koppel.

Helikopter går från Staloluokta men jag vet inte om man bör boka i förväg. När jag passerade där så var det måååååånga som var nere vid helikopterplatsen men alla kanske inte skulle iväg och definitivt så skulle inte alla ha rymts i flappflappen.
 

avslutad210712

Gäst
Äsch vilket fel som smög sig in :)

Inget kalfjäll förrän man är halvvägs till Tarraluoppal från Såmmarlappa vilket innebär att med stugvandring så är det ungefär 3,5 dagar innan man är uppe på kalfjället.
 
Jag gick där i Augusti, från Ritsem till Staloluokta.
Som föregående skribent en del upp- och nedför över de just då iaf ganska små jokkarna.

Jag gick Via Änonhjalme-Akkastugorna-Gisuris-Låddejåkke-Arasluokta till Stalo.

2st lite jobbiga stigningar upplevde jag som är 66 bast:

Dels uppför branten efter bron över Vuojaätno ett par km från Akastugorna, och så den långa uppförsbacken när jag började närma mej Låddejåkkå. Den etappen är också 24 km lång så det tog mej bortåt 10 timmar inkl rasterna.

Jag är inte i atletform om jag säger så, men jag gick ca 5 minuter uppför, stannade och kollade vyerna någon minut och sedan fortsatte på det viset. Blev många bilder på köpet.

Sedan var det tycker jag en aning knepigt ner mot Låddejåkkåstugorna och ner mot Arasluoktastugorna. Ganska brant bitvis.

Måste se-områden? Allt! Padjelanta rekommenderas på det varmaste! Finns bra böcker om parken.

Jag flög f.ö. gräddvisp till Kvikkjokk från Stalo, det gick att boka den i Staloluokta dagen före uppe vid butiken.
 
Tack för svar!

Morsan håller igång en del men visst blir det kortare turer i och med stigande ålder. Hon vet ännu inget om våra planer men av det vi hört är hon inställd på fullånga dagsetapper och flyger gärna, trots en viss flygrädsla, ut via helikopter för att det hela ska vara möjligt. Men vet vem, hon kanske är sugen på hela leden i slutändan:)

Nämnda stigningar ska inte vara några problem och då vi är två som går (där jag ändå håller god form) för boende i stugor behöver inte packningen vara speciellt betungande.

Vad kostade helikopterturen då du flög till Kvikkjokk?
 
Båda sträckorna är fina, och norra sträckan ger bättre vyer överlag. Dock vill jag vill slå ett slag även för sträckan Kvikkjokk-Staloloukta som är varierande och vacker (totalt 82km om jag minns rätt, 5 d vandring + reservdag). Inte kalfjäll förrän framåt Tarralouppal som redan påpekats, men grönskan och blomsterprakten i Tarradalen gör även den sträckan till sevärd. Beror helt på vad födelsedagsbarnet prioriterar;). Även vyerna över Virihaure och västra fjällen när man närmar sig Staloloukta är vackra. Börja turen med båtskjuts de första km upp i deltat från Kvikkjokk.
Finns även något visst med att vandra mot fjällen och flyga i retur som lite tilltalar mig.
Flyget hanteras idag av Fiskflyg och det skall gå att förboka. Enkelresa brukar vara ca 1000kr/person
http://www.fiskflyg.se/

Väljer ni norra sträckan så spelar det inte så stor roll i vilken riktning ni flyger, men för södra sträckan är det betydligt trevligare att vandra uppåt fjället. Sista sträckan mellan Touddar och Staloloukta är den längsta med 18km.

Padjelantaleden är lättgången och innehåller inte några större branta stigningar eller svåra vad.
 
Trevliga turer hur som helst. Jag vandrade med min far då 72 år från Stalo till Kvikkjokk. Mycket bra. Men måste ändå slå ett slag för Saltoluokta. Bo på station, god mat, bra dagsturer, mycket fjäll, fina guidade turer.
 
Padjelanta rekommenderas

Gick förra sommaren leden i sin helhet och sommaren innan dess på delar av den. Tarradalen är en fantastisk upplevelse, men om det är kallfjäll man vill ha så rekommenderar jag hellre den norra delen.

Vadandet borde inte vara ett problem, men strax ovan Tarrekaisestugan och strax nedanför Tarraluoppalstugan finns det jokkar som kan svälla rejält om det regnar mycket. Kan ändå vara bra att vara beredd på.
 
Utmärkta beskrivningar som är till god hjälp:)

Främst skulle jag säga att det är öppna vidder som lockar ögat för oss båda så av den anledningen lutar det nog åt att gå i norr. Med flygningen har det nämnts att det vore skoj att flyga över det område man tidigare gått igenom och det kan jag väl se en tjusning med, även om det såklart är svårt att helt följa vandrad väg.

Mindre vad är inga problem och även om vattnet skulle visa sig vara lite mer omfångsrikt så brukar det lösa sig bra.

Måste nog gå den där leden i sin helhet vilket år som helst. Under detta året hinns det inte med då andra fjällaktiviteter finns planerade men området ligger nog kvar länge än:)
 
Tips

Flyg till Staloluokta och så går ni först till Stadda, där ni sover en natt. Sen nästa dag en dagstur till Sårjåsjavrre där det är fantastiskt vackert. Atingen går ni tillbaka till Stadda eller så sover ni i den helmysiga STF-stugan som ligger vackert vid en strand. Sen går ni tillbaka mot Stadda och sen Staloluokta. Denna väg får ni fina vyer mot Sulitelmamassivet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
anna_caroline Padjelanta Fjällvandring 28
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
Silverfox Proviant i Padjelanta? Fjällvandring 8
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
eyck Västra Padjelanta m. gummibåt Fjällvandring 17
Airfoil Det börjar pirra nu - Padjelanta. Fjällvandring 6
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
robinlu Tips på rutt, Padjelanta! Fjällvandring 6
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.