Paddling vid Sula i Norge.

Jag och en kamrat tänker paddla mellan Mauöya och Sula i September. Platsen ligger ca 50km Nordost om Kristiansund.Jag undrar om någon känner till om det går Färjor mellan Fröya-Mauöya resp. Sula-Fröya. Även vindförhållanden den tiden på året.Tacksam för all information jag kan få.
Kjell

Norskt sjöväder

Det finns en bok som heter "Sjöboka - Vaer, vind og sjö på Norskekysten" av Petter Dannevig, isbn 82-7051-088-2, där du får bra information.

Tidvattentabeller och sjökort är bra att ha. Brukar finnas lokalt.

/Staffan

Hei Kjell

Du planlegger å padle i et område med fantastisk kystnatur. Et tips er å låne eller kjøpe: Den norske los. Et opplysningsverk med et vell av opplysninger som dekker hele norskekysten. Du trenger Den norske los for strekningen Stadt - Rørvik. OBS ganske dyre bøker (5-600 kr?). Kanskje et bibliotek kan skaffe deg en kopi over de sidene som beskriver som ditt padleoråde. Vær obs på strømforhold/ tidevannsstrømmer Kjøp tidevannstabell (billig!!) Kan gi deg fin gratistur. God tur.

Aktuellt

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips