Paddling på Titicaca-sjön!!

Hallå!

Är det någon där ute som har någon aning om det finns möjligheter att paddla på Titicaca-sjön i Peru, världens högst belägna sjö. Eller om det finns något annat sätt att färdas på sjön på egen hand. Förutom att simma...

Hoppas nån vet något...

/Andreas

Segla på Titica-sjön!

Hej!
Jag har just inget svar på din fråga men som kuriosa kan jag nämna att Tristan Jones en äventyrare som gick bort för inte så många år sedan faktiskt har seglat på Titicassjön med egen segelbåt som han transporterade dit!!!

Jag lovar att det inte var helt utan vdermödor som han tog sig dit. Jag rekommenderar varmt de böcker som han skrivit. Det kom för bara ett par år sedan ut ett par nyöversatta böcker så det finns 3-4 böcker översatta till svenska om jag inte minns fel. Alla mycket lättlästa och väldigt fascinerande även om det sägs att han gärna "skarvade" lite i sina återberättelser. Men som översättaren skriver i sitt förord, det gör inte Tristan Jones till en mindre hedervärd person för det.

Läs dem, eller i alla fall den då han seglar på Titicasjön om du har tankar på att ta dig dit.

Nu när jag skriver det här tror jag att jag måste släpa mig till biblioteket och låna böckerna igen, de är helt enkelt underbara:)

MVH. Tomas Johansson

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Går "ruttbåtar" åtminstone från Puno (Peru) ut till öarna i närheten, likaså från Copacabana (Bolivia). Dessutom går det säkert att köpslå med ngn lokal fiskare om lån av båt / skjuts. Kvaliteten på farkosterna varierar, men de flesta flyter... De gamla enkla segelbåtarna är väldigt vackra!

Detta var kanske inte infon du var ute efter, men hoppas det alls är till nytta :)
Titicaca fantastiskt vackert, definitivt värt ett besök!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips