Paddling "på" Gotland - tacksam för tips!

Är det någon som har tips på hur man går tillväga för att få testa lite rolig paddling i höstvågorna runt Gotland?

Jag är en "nybörjare med ambitioner", god havs vana och i bra kondition, kan lite rollar osv. men är inte bombsäker i vattnet.

- Uthyrare?
- Guider/kurser etc?

Tacksam för tips!

Det finns ju mycket stränder att surfa på. Bara ge sig ut och leka i vågorna!
Och passa dig lite grann för att ramla ur kajaken längs med raukområdena. Det kan vara ganska strömt längs med kanten, och vassa klippor att skära sig på.
Inga problem så länge man är i kajaken dock.

Surfstränderna på Fårö var min favorit när vi var där i somras.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
strömmarna...

Det finns ju mycket stränder att surfa på. Bara ge sig ut och leka i vågorna!
Och passa dig lite grann för att ramla ur kajaken längs med raukområdena. Det kan vara ganska strömt längs med kanten, och vassa klippor att skära sig på.
Inga problem så länge man är i kajaken dock.

Surfstränderna på Fårö var min favorit när vi var där i somras.

Då jag för många år sedan dök med tuber på Fårö så varnades jag kraftfullt för strömmarna. Kollar du bottenstukruren på sina ställen utanför Fårö så sluttar den flackt ut till ca 5 meters djup för att sedan stupa lodrät (ja lodrät - ett av mina häfitgast dyk att sjunka neråt längs en 20 m lodrät stenvägg) och vid ca 30 ms djup (där jag vände uppåt igen) så forsatte botten i 45 grader vinkel neråt til för mig okänt djup. Tänk dig själv vilken väg vattenet som vågorna driver mot land tar på vägen ut - längs botten. Vi dök en lugn dag men skrönorna fanns om hur stockar vid land försvunit vid pålandsvind och kommit upp igen minuter senare långt ut. Sant eller inte - men jag hade inte gett mig ut ensam och utan rejäl flythjälp i vågor i alla fall.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips