paddling i Lofoten?

Är otroligt svag för det norska kustlandet och planerar (fantiserar..) om att åka upp till Lofoten och paddla havskajak. Har tyvärr inte en susning om vad det finns för möjligheter, kajakhyrning, boendemöjligheter etc... Om någon sitter inne med lite sådan info skulle jag vara jättetacksam om ni hörde av er! Om det är någon som skulle vilja haka på skulle det vara skoj, ju fler desto roligare!

Länk till himmelen

Var i Lofoten förra sommaren och det var underbart. Tyvärr fick jag inte tid att paddla men kommer nog att göra det nästa gång jag åker dit.
Här har du en länk till den organisatör som jag kom i kontakt med när jag var där, det är nog en bra början.

http://www.lofoten-aktiv.no/

Lycka till!
//Jim.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sommarplaner

Hej,

jag börjar också bli svag för kustbandet efter två veckor i Tromsø. Försöker planera in sommaraktiviteter härikring och ett besök till Lofoten blir det säkert. Paddling är ju inte dumt heller. Ska kolla runt lite, om jag stöter på nåt matnyttigt återkommer jag.

Vilka veckor gäller det ?

/Niklas

ASKR

Ursäkta om jag spårar ur din tråd, Annie. Du kanske vill köra själv eller i mindre grupp? Men jag tror ASKR är en bra start om man aldrig paddlat däruppe. Jag funderar också på att anmäla mig till ASKR. Jag tror det blir jättekul. Hur åker du upp Malin (bil/tåg/?)? Ska du vara med på Ramble?

Kalle G
kg@avantel.se

ASKR it is!

Jag åker upp och kör ASKR med min flickvän i sommar.

Vi kommer att köra ramble och sedan maran bara på kul.
Åker upp med fullastad bil och stannar ett tag för att göra dom toppturer vi inte hann med när vi var på Lofoten för 2 år sedan.
ASKR körs för övrigt norr om Lofoten men det är nog sak samma.
Underbar natur och om modet infinner sig måste man göra hoppet mellan två toppar.
Minns inte var men Henningsvear låter troligt.
Hursomhelst så är hoppet med i turistbroshyrerna så man hittar det nog.

mvh
Johan Lorin

Svolvaergeita

Det du far efter är nog bergsformationen på en kam ovanför Svolvaer. Häftigare på bild än i verkligheten. Repsäkring behövs.

Thure

Tidvatten mm.

Jag har paddlat i Nordnorge vid tre tillfällen. Två gånger i Lofoten och en gång utanför Tromsö.

Vad som är ovant för svenskar är tidvattnet som ger upphov till rätt häftiga strömmar och konstig sjö när strömmen möter vindvågor. Det som engelsmännen kallar för overfall. Rätt läbbigt och kan komma oväntat. Mest ström är det halvvägs mellan flo och fjaere. Tiderna för hög och lågvatten hittar du bl a i dagstidningarna här uppe.

Ett annat obehagligt fenomen är fallvindar som kan komma trots att det inte blåser så mycket i medelvind. Väderleksprognoserna skall du ta med en nypa salt.

Två favoritställen med relativt trygga förhållanden är Kirkefjord innanför Reine på Moskenesöya och ögruppen längst ut som heter Röst.

Fisket kan vara fantastiskt från kajak.

Större marginaler än i svenska sommarvatten är nödvändigt. Vattentemperaturen brukar ligga på ca 8 grader under sommaren. Det kan vara mycket långt mellan ställen man kan landa med kajaken. Läs t ex Jim Danielssons bok och Magnus Fishers erfarenheter.

Hälsningar Thure

Tack för tipset Malin!

Hej Malin, tack för ditt tips, har varit inne på ASKRs hemsida och det verkar ju helt toppenbra! Vilket arrangemang! Är inte såpass avancerad ännu att jag vill delta i racet, men där fanns ju en massa kurser och andra roligheter som är väldigt lockande! Tack än en gång, MVH Annie

Hej Niklas!

Jo, det gäller slutet av sommaren, har kollat upp ASKR som Malin skrev ett inlägg om tidigare och det är i slutet av juli, så det är vid den tiden det blir aktuellt... om pengar finns... ;)
tack för ditt svar, MVH Annie

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips