paddling i dalsland

vi är lite sugna på att paddla i små vattendrag som gärna rinner lite så man inte behöver paddla hela tiden.
 
KORNSJÖARNA/KYNNEFJÄLL

Hej!
Mina favoritvatten i Dalsland ligger på gränsen Bohuslän/Dalsland/Norge.
Starta lämpligen vid Kornsjö samhälle och paddla sjö-systemet söderut.Trevlig åsträcka mellan norra och mellersta Kornsjön (Noraneälven) Mellan mellersta och södra Kornsjön finns också en fin å.Här faller det lite mer (små trevliga forssträckor).När man passerat södra Kornsjön har man flera möjligheter:Antingen någon av Kynneälvens flöden runt Flötemarksön med upptag vid Stampbron eller en tur på smala vatten på Kynnefjäll längst sjöarna Klevvattnet, Blötevattnet, Lilla Holmevattnet, Hornboran och Restads långevatten. På den senare varianten är det en del kortare bärningar och längre vägtransporter (kanotkärra nödvändig). Vill man fortsätta kan man köra kanoten ca 4km ner till Örekilsälven och paddla den ner till Kärnsjön.(en del forsar i älven) Nackdelen med turförslaget är att man måste minst 2 bilar. Gunnel T.
 
Bengtfors

Ett tips området runt Bengtfors. Ta kontakt med silverlake kanot i Bengtfors, dom har uthyrning och kan säkert ge dig bra tips.

Själv har jag varit i området många gånger och tycker det är helt okey.

Bo
 
Kajak i dalsland

Hej!

Jag kan rekommendera hela Dano området men skulle själv välja något av följande alternativ.
1. Starta i Skåpafors och paddla Svärdlången norrut.
Fortsätt till Östersilen och ta en runda där. Det är ett fantastiskt område. Paddla sedan till Gustavfors och in i Lelången. Vänd söderut och avsluta i Bengtsfors.
Detta är en tur som är lagom från fredag till söndag.
2. Starta i Lenartsfors och paddla norr ut i sjön Foxen. Följ östsidan och få en fantastisk upplevelse av den Värmländska naturen det är små vatten men kan även bjuda på det stora. Här kan man paddla runt ett tag och bara njuta.
Det bästa med paddling i Dalsland är att du kan starta var du vill norr om Bengtsfors och det är lika fint över allt.
Johan
 
Silverlake???????

Ta INTE kontakt med Silverlake!
Dom är fullkomligt oseriösa uthyrare!!!
Dom är inte heller med i den länsomfattande organisation som tillhandahåller sk. Skogsvårdskort som alla borde köpa för att hålla naturen i skick!
Dessutom så kommer paddlare från Silverlake från andra länder och paddlar in i Värmland och tror att Allemanzreight är alla människors rätt!
Dom lär ut helt fel signaler till utlänningar! Stora pråmar med Folkvagnsbuss och en pråm på släp med En HUSVAGN!!!!!!!! va fan ere´här?!!!!
Ser man inte till att man hyr ut till seriösa naturälskare eller? Visst....Alla ska få hyra....men detta är MITT land! ta seden dit du kommer!!!!!
Bäste Silverlake uthyrare:LÄR DIG VAD ANSVAR ÄR!!!!!!

McDanish.
 
Till McDanish

Hej McDanish

Jag blir verkligen ledsen när jag läser ditt inlägg om Silverlake som fullkomligt oseriös uthyrare. Då Silverlake har varit verksamma sedan 1977 och har idag ca 200 kanoter med stora seriösa resebyråer knutna till sig (stena line m.fl) medlem i svenska kanotförbundet redan detta borde tala sitt tydliga språk men vi kan fortsätta att besvara dina funderingar vad det gäller skogsvårdskort så förmodar jag att det är Naturvårdskortet du menar till det så blev det 116 830:-av totalt 607 640 för år 2000.
så jag vet inte riktigt vad du menar när du påstår att vi inte tillhandahåller kortet? du nämner också att det kommer kanotister från andra länder det har du helt rätt i men det vet jag att det är fullt naturligt i turisbranchen att de paddlar in i värmlnde det stämmer också att allemansrätten är alla människors rätt ja vi har allemansrätt och allemansskyldighet i Sverige och den kan alla som vistas här ha glädge av har du besök oss så vet du också att du fick den informationen vid starten på turen. Stora pråmar med bussar och husvagnar är inget som vi någonsin har sysslat med och därför kan jag inte kommentera detta mer än med att det finns ett företag som heter Dano lake men detta har inget med silver lake att göra.

De sista raderna vill jag inte kommentera mer att önska dig välkomen att höra av dig till ossvia telefon 0531 121 73 eller via office@silverlake.se
http://www.SILVERLAKE.SE
Med vänliga hälsningar

Christer Emanuelsson
VD SILVERLAKE CANOEING
 
Silverlake.

Ang. mitt inlägg till Silverlake så hade jag fel på ett par punkter. Silverlake hyr INTE ut pråmar till bilar och husvagnar.
Dessutom hade jag fel när jag sa att dom inte tillhandahåller skogvårdskort. Det gör dom visst!
men dom vi träffade på hade inte ett sånt kort. Det är ju tråkigt faktiskt.
Silverlake är en mycket seriös uthyrare.
Och jag rekomdenderar dom å det varmaste.
Dom kan ju inte rå för att människor som hyr kanoter inte sköter sig. Eller hur?

McDanish.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karin_A Tips om paddling i Dalsland? Paddling allmänt 2
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 142
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.