paddlare = miljöbelastning?

Att påstå att kanoter och paddling i sig skulle vara en sysselsättning som är tvivelaktig ur miljösynpunkt kan nog med andra ord (och oavsett materialval) anses vara att kraftfullt rikta försiktigheten åt fel håll.

Jag tror nog att miljöproblemen och konsumtionen i största allmänhet är något som är ett stort och påtagligt hot, men det finns många saker som utgör mycket större hot än paddlingen.
(Att köpa en begagnad kanot kan möjligen vara en bra lösning för den som vill ta extra hänsyn.)
 
jodå...

jag kan hålla med alla, och visst är en kajak en oändligt mycket bättre investering ur miljösynpunkt än en snabb motorbåt eller en vattenskoter.

Vad jag från början var ute efter var inte att ge alla paddlare dåligt miljösamvete - tvärtom! Men eftersom jag utgår att de flesta av oss är ganska medvetna och måna om att hålla planeten beboelig, menar jag att vi borde bli bättre på att ställa miljökrav på tillverkarna. Inte bara båtarna, utan alla tusen tillbehör (flottörer, packsäckar, toapappersväskor etc. etc.) är ofta gjorda i onödigt miljöbelastande material. Varför protesterar vi inte? Vi om några borde väl ha bojkottat pvc för länge sen.

Det var snarare dit jag ville ha debatten.

/micke
 
många aspekter

Sen är energiåtgången per kilo i en conainerbåttransport från tex USA lägre än lastbil mellan tex Munchen - Stockholm. Eller Göteborg - Norrköping för den delen.


Mezzner; sa:
Det där med transporten har ju lite fler sidor. Att transportera ursprungsmaterialet så kort som möjligt och den färdiga kajaken längre, innebär att man totalt sett förflyttar mindre material ett mer eller mindre givet antal km.

Även om man alltså har möjlighet att tillverka en glasfiberkajak i sin egen stad, så har man antagligen ingen oljekälla där, eller polyesterfabrik... osv...
 
Flytta till Polen

När jag var på forspaddlingskurs i Åre i mitten på 80 talet så hade han som ägde ”forspaddlingsfirman” haft en kajakfabrik i Järpen(?). Men efter krav från svenska myndigheter på mindre utsläpp, hade han valt att flytta fabriken till Polen. Där (i Polen) var det ingen som brydde sig om utsläpp av styren eller vad det nu var för något.

Men på 20 år har mycket ändrats, i synnerhet i det forma östblocket.

Per Brune
 
Jo, man kan vända på detta med miljötänket i alla riktningar...

[Ironic mode]
Vill man, som kajakist, vara miljövänlig så sågar man ner en rejäl gran med handsåg, sedan formar man den med yxa, såg och stämjärn till en kajak. Av toppen kan man göra en paddel. Hela härligheten behandlar man med egenpressad linolja. Då har man en miljövänligt farkost. När man sedan skall ta sig till sjön eller havet, då får man dra den på en kärra, till fots eller efter cykeln.
I en perfekt värld...
[/Ironic mode]

Sjämt å sido...
Klart att vi som paddlare är totalt sett ett mer miljövänligt alternativ än andra sjöfok, men det vi får tänka på är just resorna till och från, själva transfern från hemmet/uppläggningsplatsen till vattnet. Skall vi ut ett gäng, varför inte försöka samåka så gott det går.
Att sedan seglare borde ha en totalt sett lägre miljöpåverkan per förflyttad timme, om man bortser från tillverkningspåverkan, det tror jag att de har.

Totalt sett så har vi dock ett helt annat belastnignsmönster idag, mycket liknar miljöbovarnas miljöbov, USA.
Titta vid en skola idag, klockan ~8, då är det värre än taxikaoset på Arlanda, med bilar som skall lämna sina telningar. Och ofta kommer de med ett barn i varje bil.

[Off-topic mode]
På min tid (usch så gammal jag lät nu då...) så gick eller cyklade ALLA till plugget, från tidig ålder. (vi snackar 25-30år sedan) vi gick eller cyklade tillsammans, ungarna i kvarteret. Varför gör man inte så idag?
[/Off-topic mode]

Som rubriken frågar, är paddlare en miljöbelastning?
Delvis ja, men väl i sjön så belastar vi mindre än de flesta på sjön. Det är vår transfer som är den stora boven (och möjligen tillverkningen, men styrénutsläpp och annat torde vara ganska litet i jämförelse med en båt)

/Rob
 
Ingvar bad mig renskriva och skicka ett inlägg i debatten./ Kåre:

Skriver detta för att beskriva perspektivet vi debatterar.

Vi =VKV producerar som mest 9st kajaker i veckan. Tillsammans med styrenutsläpp, ventilation och uppvärmning motsvarar det utsläppen från en personbil i drift under samma tid.

Det finns flera hundra millioner personbilar i världen. Utsläppen från dessa kan i omfattning jämföras med utsläppen från oljekraftverk, skeppsfart, tåg och flyg, samt direktuppvärmning med olja.

Men minst lika stor som alla dessa tillsammans är utsläppen från kolförbränningen.

Bara USA har flera hundra kolkraftverk. Det största förbrukar ensamt 300 järnvägsvagnar kol per dag och släpper ut orenat mer växthusgaser än all Sveriges biltrafik.

I Kina brinner kolgruvor sedan flera decennier i en omfattning som motsvarar hela USAs energibehov exkl kärnkraften. Det finns så mycket kol i världen så det är inte lönsamt att försöka släcka dom.

Att se hela världens plasthantering i ovanstående perspektiv gör den närmast mikroskopisk.

Största föroreningen från plaster är också onödig. Det gäller förbränningen av uttjänta termoplastprodukter. Produkter där det mesta borde återanvändas.

Hälsningar Ingvar
 
Vi tackar VKV för ett informativt inlägg, som såklart ställer frågan huruvida vi silar mygg och sväljer elefanter i den här tråden. Klokt.

K-Anka; sa:
---
Skriver detta för att beskriva perspektivet vi debatterar.
Vi =VKV producerar som mest 9st kajaker i veckan. Tillsammans med styrenutsläpp, ventilation och uppvärmning motsvarar det utsläppen från en personbil i drift under samma tid.
---
Att se hela världens plasthantering i ovanstående perspektiv gör den närmast mikroskopisk.
---
Klart vi sväljer elefanter i denna tråd.
Och mikroskopiskt eller inte:

Kära kajakproducent;
A) Kan ni förbättra er produktion med avseende på miljöpåverkan?
B) Kan ni exempelvis se till att er produktion, kanske inom fem år, motsvarar utsläppen från "en halv bil"?
C) Har ni tagit till er moderna hjälpmedel för att kostnads- och miljöeffektivisera era produktkoncept, och er produktion?
D) Vill ni kanske göra det i framtiden?
E) Miljöcertifiering av ert företag, är det intressant?

Välvilligt undrande,
Patric (som jobbat med "plastleverantörer" i ett tidigare liv)

ps. Sen kan man ju verkligen undra vilken kunskap ni använder för att summera ihop styrenutsläpp, ventilation och uppvärming till utsläpp från bil. Snackar vi äpplen och päron här eller?
ps2. Nä, jag hade ingen dröm om att "internetdebattera" med vkv om deras verksamhat, vkv bjöd in sig själva tänker jag. Utsidanreklam? ;)
ps3. Elefanterna: Vi ber kina stänga sina kolkraftverk i en annan tråd. :)
 
Eh, som sagt:

Det jag menade var inte att kajakisterna är de värsta miljöbovarna. Utan att det är konstigt att vi inte ställer högre krav på de produkter vi köper. Okej att bilar och kolgruvor är mycket värre, men varje produkt som inte är komposterbar/förnyelsebar etc är ytterligare en droppe i miljöförstöringshavet - det kan man knappast förneka. Vi borde sluta skylla ifrån oss och tänka på vad vi faktiskt KAN göra bättre.

Så, Ingvar och Kåre till exempel, vad gör ni för att hitta alternativa material eller förbättra tillverkningsprocesserna? Vad jag vet använder ni inte pvc i packsäckar och liknande, men varför har ni inte majsstärkelse? :)

Och, till alla "konsumenter": varför är vi inte bättre på att ställa krav? Vilka krav borde vi ställa?

/micke

Edit: Patric, såg inte ditt inlägg innan jag blev klar med mitt. Det är precis det jag menade. Kom igen nu, fabrikörer!
[Ändrat av kajakmicke 2007-01-25 kl 09:58]
 
Re: Re: Det har blivit bättre

kajakmicke; sa:
Allra helst skulle man ju vilja ha en sån där. Snygga är de också. Men finns de med skott och täta packluckor? Och hur mycket stryk tål de egentligen? Går det hål om man drar dem lastade uppför graniten?

Jag vet inte varför man skulle vilja släpa en kajak på marken men om man gillar slit och släng så kan man ju vara road av det här...
http://vidshadow.com/video_player.asp?videoid=2108

:)
Niklas

PS. Det går att bygga packluckor även i dukade kajaker.
 
kajaken vattnets cyckel

jag brukar likna en kajak vid cyckel på vatten den finns i otaliga varianter för olika ändamål. Miljömässigt kan jag inte se någon annan vattenaktivitet förutom rodd och simning som kan tänkas ha lika liten miljöpåverkan . Mina kajaker väger ca 8 kg. därav är ca 4.5 kg själva skrovet gjort av epoxy fiber och HDPVC-skum, resten är alu stål och trä. en kajak som denna kan lätt användas i 10-15 år. Jag tänker då inte ha något dåligt samvete för mina kajaker i alla fall. Skulle jag det så skulle det nog göra mer nytta att ifrågasätta om jag skulle ha kläder på kroppen.

//Siven
 
Re: kajaken vattnets cyckel

Siven; sa:
jag brukar likna en kajak vid cyckel på vatten den finns i otaliga varianter för olika ändamål. Miljömässigt kan jag inte se någon annan vattenaktivitet förutom rodd och simning som kan tänkas ha lika liten miljöpåverkan . Mina kajaker väger ca 8 kg. därav är ca 4.5 kg själva skrovet gjort av epoxy fiber och HDPVC-skum, resten är alu stål och trä. en kajak som denna kan lätt användas i 10-15 år. Jag tänker då inte ha något dåligt samvete för mina kajaker i alla fall. Skulle jag det så skulle det nog göra mer nytta att ifrågasätta om jag skulle ha kläder på kroppen.

//Siven

Är det inte lättare för samvetet att ställa dig på den andra sidan och slå på dom som vill ha det du har.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
articat Paddlare för USA och freden Paddling allmänt 57
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0
Klubb / Paddlare i Gävle Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.