Paddlande grustag!

Siven; sa:
Jo så var det meningen men så är det inte för öppna klassen behandlas som ett oönskat styvbarn och kommer som det ser ut idag aldrig att locka någon större skara paddlare av hög klass för de har mer att vinna på att köra i HK.

Det stämmer att den öppna klassen inte är välkommen i alla tävlingar. Götakanalloppet har exkluderat den för de anser att ranka kajaker ökar risken för olyckor vilket säkert stämmer.
Eventuellt strävade kanotförbundet efter för mycket rättvisa och skapade för många klasser när reglerna skrevs. I dagsläget deltar mest motionärer och då spelar valet av kajak inte så stor roll. Vet att många kvinnor letar efter klasser med många deltagare för de vill inte vara bäst eller sämst av en två startande.

Arrangörer kan frångå delar av reglerna ifall de vill. Årets SKM har frångått bredd och viktregeln för K-2 pga att det är nästan omöjligt att hitta en K-2:a med 50 cm bvl eller däröver. (Jo det finns bredare, men de flesta är riktiga monster) Detta kan förhoppningsvis öka antalet deltagare.
 
Re: Pengar

thureb; sa:
Ju lättare kajak ju dyrare att producera. Från segelsporten finns skrämmande exempel på hur konstruktonsklasser blir orimligt dyra att delta i så att utvecklingen hämmas i stället för främjas av regelverket.

Thure

Jo det skall man passa sig för och det var där man satte stopp i kanotmaraton men vi är inte där eller ens i närheten av det i hk klasserna vad vi har gjort är att vi har berättat att kajakbyggarna inte skall besvära sig med att bygga ordentligt för då går ni för långt under viktgränsen.

Jag var med På nya zeeland och byggde en 6mans outrigger. De stora tillverkarna byggde med sprutmaskin som sprayade glasfiber medans vi byggde med biaxial matta. Vår kanot gick trots att vi tabbat oss och fått lägga på 5-10 kg i onödan in på närmare 20 kg under minimivikten. Trotts det var den starkare än andra båtar. Så bara genom att tänka igenom bugget och köpa lite bättre vävar och liknande kan man göra stor skillnad.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En grov och orättvis men kanske ändå relevant jämförelse är att en havskajak kostar:

vid 25 kg (glasfiber): 15-20 kkr

vid 18-20 kg (dyrare fibrer): 25-30 kkr

Ingen jätteskillnad, men särskilt på motionskajaker kan ibland skillnaden vara ännu större (procentuellt), och viktsskillnaden mindre.

För de som köper en kajak för turer och senare deltar i lite motionslopp, ligger det ju nära till hands att välja glasfiber (som för många modeller fortfarande är enda alternativet).

Sen kan man ju tycka att det inte gör nåt om de får paddla i tyngre kajaker än eliten (samtidigt som de är svagare).

Jag tycker det ligger närmare till hands att göra tävlingsklassen attraktiv för eliten, genom ändringar, istället för att ändra motionsklassen så att den blir attraktiv för eliten. Eller?
 
Skulle det vara möjligt göra en lättviktsvariant av en vanlig havskajak i glasfiber, där man endast ändrat till tunnare skrov och luckor? Om man är lika varsam med en sådan som en trä eller duk-kajak lär det väl fungera bra eller? Borde bli billigare? (mindre åtgång av glasfiber och gummi)
 
Jag har en glasfiberkajak som har skott, men saknar luckor, och har måtten 520x46 och väger knappt 12,5 kg.

M a o; att göra en havskajak i glasfiber som är 550x50 cm och med en liten lucka och roder på under 20 kg borde väl vara möjligt. Sen får man väl hantera den därefter...
 
En annan rolig sak med reglerna är att har man en kort men smal kajak går den som k1 lång.

Dessutom är det i öppen klass 15 kg som gäller vad motiverar en skilnad på nästan det dubbla och det är ju på intet sätt några monster man kör i öppen klass heller. en Surfski i glas/polyester bäger ca 14-18 kg och kostar sådär 16 000. Multisport kajakerna är inte heller de särskilt dyra.

En k1 marathon på 8 kg kostar ny mellan 20 och 30 tusen och begagnad mellan 7 och 18 och då är det Kolfiber epoxy Honeycomb/Divinycell vakumbakat i autoklav. Det blir inte mycker värre än så ändå ligger bara priset på den absolut dyraste maratonkajaken från nelo bara 6500 kronor över vad en skim distance kostar och en vajda ca 1000 kronor mer än en skim.

Vart jag vill komma är att en 20 kg regel skulle göra att glasfiberlådor med en vikt på 23-25 kg inte skulle vara ett dugg sämre att köra i än de är idag men att man hade kommit undan problemet med att alla som har en hyffsat motionsinriktad kajak skall lasta i 8-11 kg grus för att ställa upp i den klass skrovet mäter in i. Man skall sätta regeln så att en kajak kan göras med den vikt utan att priset skall rusa i höjden men inte så högt att alla existerande kajaker som är aktuella att köra i klassen med råge ligger under gränsen.
 
Re: Naken

thureb; sa:
Alla aktiviteter som innehåller redskap utom den nakna kroppen blir materialsporter men chauffören betyder ofta mest.

Precis, just därför strävar man efter att alla skall ha samma redskap. Och då spelar det ingen roll om redskapet är bra eller dåligt, eftersom alla har samma. Alltså går det utmärkt att paddla omkring i en blyfylld kanot eftersom alla andra också gör det:)

Att det går långsammare än när man träningspaddlar spelar väl ingen roll?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips