Paddla vänern?

Jag och min kompis går i tankarna att hyra oss en kanot och paddla ifrån Karlstad till Vänersborg. Men kan man få lite tips på uthyrningsställen? Något särskilt att tänka på?
 
Det ni bör fundera över är om kanot/kanadensare verkligen är det lämpligaste valet för er. Vänern är en stor sjö där det kan blåsa rejält och i hård sjö är inte kanoter/kanadensare särskilt lämpliga om ni inte är vana paddlare.

Havskajak är i så fall ett säkrare alternativ!
 
Även havskajak kan bli farligt, eftersom man kommer mycket långt från land på denna sträcka och det snabbt kan blåsa upp från sydväst och det då blir helt exponerat
 
Vänern är en utmärkt trevlig sjö att paddla kajak i men då rekommenderas kors och tvärs turer i de fantastiska skärgårdarna. Kållandsö, Eskilsäter, Lurö tex. Om du med Karlstad - Vänersborg avser nån slags raka spåret paddling på öppet vatten avråder jag bestämt från det
 
Paddla "rakt över" Vänern torde vara obra. Kanadensare går nog fetbort under alla omständigheter.

Det går ju alltid att paddla utefter kusten hela vägen, men det blir en lång tur. Men något som jag har funderat över är att ta sig över mellan Ekens Skärgård och Eskilsäters skärgård. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Det verkar vara kortare avstånd mellan öar att söka skydd på än vad det exempelvis är mellan Fjällbacka skärgård och Väderöarna. Dock finns risken på denna passage att vinden kommer mer från sidan, med allt vad det medför.
 
Jag paddlade i Lurö skärgård 2010. Det går att ta sig via öar mer eller mindre skyddat ner till Lurö. Strax söder om Lurö går en stor farled och man har några några överfarter ner till Spiken.
Vet inte hur stora öarna är, studerade kartan när jag var där och tyckte det var görbart. Tanken var helt att slippa runda Vänern för att paddla där om man kommer söderifrån.
 
Canadensare är fetbra

Paddla "rakt över" Vänern torde vara obra. Kanadensare går nog fetbort under alla omständigheter.

... men såklart inte till allt. Hurusom, med dagens väderleksrapporter borde det inte vara några problem mellan öarna om man rättar sig efter vädret och kan hantera en canadensare. Öppet vatten är alltid lurigt, speciellt i medvind då vågorna snabbt kan växa till farlig höjd. En nackdel med canadensaren i sjögång, jämfört med kajak, är att man måste paddla aktivt och parera vågorna hela tiden, när orken tar slut har man snart vatten i båten...

Ciao!

Uffe
 
Som sagts, det blåser ofta sydväst o då är det oskyddat längs Värmlandsnäs' östsida. Från Karlstad o till Liljedal är det hyggligt skyddat om det alltså inte blåser hård sydväst, men sen alltså ingen skärgård längs hela Värmlandsnäs. Från Ekenäs o till Lurö är det mkt skyddande skärgård. Sen oskyddad överfart till Spiken/Kållandsö. Många har paddlat den vägen men kräver förstås hyggligt väder. Kan vara rätt stora vågor redan utanför Hammarö. Jag paddlar inte kanadensare, började sent i livet med kajak men skulle ö h t inte tänka kanadensare o Vänern. En kamrat paddlade Vänern runt för några år sen.
 
Paddla "rakt över" Vänern torde vara obra. Kanadensare går nog fetbort under alla omständigheter....

Men något som jag har funderat över är att ta sig över mellan Ekens Skärgård och Eskilsäters skärgård. Finns det någon som har erfarenhet av detta?

Jag och min far paddlade med öppen kanadensare (Linder aluminiumkanot) från Läckö Slott till Lurö i augusti 2005. D.v.s. från Ekens skärgård till Lurö skärgård. Dessutom tur och retur på samma dag. När vi närmade oss Läckö på tillbakavägen mötte vi kanotuthyraren och dennes fru i en havskajak då de gett sig ut för att leta efter oss (vi var ett par timmar försenade). De hade då svårt att tro på att vi gjort den paddlingen då det enligt dem var "omöjligt".

Det här är dock inget jag rekommenderar någon att göra, vi hade drömt om det länge och passade på då vädret var mycket gynnsamt.
 
Senast ändrad:
En intressant tråd om Vänern paddling läser allas inlägg ,har paddlat runt Kållandsö några gånger ,därav tycker jag det är trevligt läsa andras erfarenheter av vänern .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Wibrån Paddla Vänern-Hjälmaren-Mälaren? Paddling allmänt 4
kalkon1 Paddla på Vänern Paddling allmänt 1
mario Paddla i Vänern Paddling allmänt 1
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 0
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 8
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...