Paddla Tarraätno (någon som gjort?)

Tillsammans med två vänner undersöker jag möjligheten att "paddla" Tarraätno från Darreluoppal till Kvikkjokk i en forsränningsbåt. Anledningen till att vi tittar på sträckan och färdsättet är att vi vill ha en längre tur med blandade förutsättningar (allt från fors till plattvatten) i fjällmiljö och att vi bokstavligen vill sitta i samma båt och uppleva det som en grupp. Inser att vissa partier inte är lämpliga eller möjliga att fara i men det utgör inget hinder i sig (helt ok att bära där det behövs)! Läst om ett flertal som paddlat längre ned mot Kvikkjokk men inget om hur möjligheterna ser ut längre upp mot Darreluoppal. Är det någon som har varit i området och har tankar kring vattenstånd, blockighet m.m. eller t.o.m. paddlat där så vore jag mycket tacksam för input.
 
Har inte koll på hela sträckan, men vad jag sett varierande med forsar, lugnvatten och några fall. Mitt tips är att du ringer Björn Sarstad som kör båtarna i Kvikkjokk, han kan dessa trakter väl. Även Brigas här på Utsidan kan möjligen ge mer detaljerade råd.
 
Äsch,jag paddlar ju bara omkring i älvens delta,och ej längre upp än till pegeln där Vinbärskanalen och huvudfåran delar sej.Sen är det strömt.
Och många sträckor är ju fors,fall,kanyon... En "forsbåt" låter tung att transportera förbi de svåra partierna. Och hur ska den upp??
En packraft på flyget är väl det smidigaste att ha.Där kring Sommarlappa är det ju fint och slingrigt,i övrigt nog svårt.
 
Tack för fin input, skall försöka ta kontakt med Björn!

Förhoppningen är såklart att kunna navigera de flesta partierna, och med en rejäl forsränningsbåt så skall det nog gå hyfsat. På uppvägen får vi ta den på helikopter. För kortare lyft är det inga problem för 3 personer, den väger ungefär 40 kilo och så får man gå en extra vända efter packningen.
 
Återkom gärna med hur det gick

Återkom gärna i denna tråd JonH om hur det gick då jag planerar att paddla samma sträcka med Packraft.
 
Det skall jag göra Slitvargen, kul att det är fler som sett potentialen! Vi får se vem som åker först - vi planerar att börja resan sista juni.
 
Läst om ett flertal som paddlat längre ned mot Kvikkjokk men inget om hur möjligheterna ser ut längre upp mot Darreluoppal. Är det någon som har varit i området och har tankar kring vattenstånd, blockighet m.m. eller t.o.m. paddlat där så vore jag mycket tacksam för input.

Är ingen expert på området, men vet att området vid Darreluoppal är vattenrikt. Att lägga i en kanot där borde vara fullt möjligt. Det tycks inte vara förbjudet med handdriven båt i Padjelanta, vilket det är i Sarek. MEN Sareks NP har gräns vid Darreluoppal så sannolikt får ni inte lägga i kanoten vid stugorna utan bara närmast helikopterplatsen (men det hade ni väl tänkt ändå).

I slutet av juni kan man i och med snösmältningen förvänta sig rikligt med vatten att flyta på, men det beror också i hög grad på hur sommaren blir. Området vid just Darreluoppal är mycket fågelrikt, och som fågelvän hoppas jag att ni ser var ni sätter fötterna på marken och även minimerar störning av ruvande änder, vadare m fl. Lycka till med äventyret! /Hans
 
Tack för input fowwe!

Ja precis, jag har noterat det också gällande gränserna så det passar utmärkt med helikopterplattan. Och vi skall såklart se till att inte störa i onödan.
 
Hur gick det?

Vi är en bunt packraftare som tänkte ta oss ann sträckan kort efter midsommar. Tänkte höra om ni har erfarenheter att dela med er av?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...