Paddla länge kanske, inte långt...

Hej på er.

Har de senaste åren haft en paddelsemester på mellan 7-10 dagar istreck.
Vi brukar ha med mat så att vi inte behöver bunkra.

Nu till frågan. Ska paddla från öresgrund(eller grisslehamn) till Nynäshamn.
Tids mässigt ska jag vara ute minst 2 veckor. Jag vill fortfarande ha möjlighet att njuta av färden.
Men jag skulle vilja ha info om ställen där man kan handla mer mat och då gärna så långt ut i skärgården som möjligt?

Tack för hjälpen lite gran i förhand.

J

Jag bidrar med det lilla jag vet:
Handelsbod på Arholma, nordvästra delen där färjan anlöper.
På Fejan ska man kunna köpa fisk och säkert mat också men jag har inte varit där.
I Stavsnäs finns åtminstone mack.
Dalarö har ICA-butik en liten bit från hamnen.

Jag ska följa den här tråden, bra att veta var man ska handla i sommar.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
hitta.se

Det finns en utmärkt metod att ta reda på var det finns matbutiker - och det är att använda hitta.se

Ange "Livsmedelsbutiker" i sökfältet och lämplig ort t.ex. Furusund.
Därefter visar du resultatet på kartan.

Nu kan du förflytta dig längs färdvägen och se alla butiker som ligger nära vattnet.

Så här har jag gjort för hela svenska kusten inför min första HBB-paddling. Därefter har jag sparat koordinaterna som waypoints i min GPS.

Stockholms skärgårdsguide

Stockholms skärgårdsguide från Skärgårdsstiftelsen. Just nu på rea för 85 kr.

"En oumbärlig guide ut till öar och skärgårdsliv. Här finns bl a trettio utflyktsförslag, de vanligaste djuren och växterna i skärgården. Segelfartygshistorik, ångbåtar, fyrar, byggnadsstilar och information om boende, affärer och restauranger.
FORMAT 12x20cm 130 sidor
Reapris: 85 kr"

Ang butiker i skärgården

Jag bidrar med det lilla jag vet:
Handelsbod på Arholma, nordvästra delen där färjan anlöper.
På Fejan ska man kunna köpa fisk och säkert mat också men jag har inte varit där.
I Stavsnäs finns åtminstone mack.
Dalarö har ICA-butik en liten bit från hamnen.

Jag ska följa den här tråden, bra att veta var man ska handla i sommar.

Skärgårdsstiftelsen ger varje år ut en uppdaterad gratis broschyr kallad Ö-Servicekatalogen (typ Gula sidorna). Där listar man butiker, gästhamnar, turlistor, polis, apotek osv i skärgården samt deras öppettider, telefonnummer mm. Har även en behändig karta över butiker för grovnavigering. Jag fick min gratis från stiftelsens kontor men har sett den hos flera större handlare. Ev. går det att beställa hem den direkt från Skärgårdsstiftelsen även om den inte finns på deras hemsida. Annars kan man ladda ner den som pdf från hemsidan för utskrift!

POI Ica mm

http://poien.koordinater.se/koordinater.aspx?item=75

där hittar du
<TABLE id=ctl00_ContentPlaceHolder1_GridView1 title="Points of interest" style="BORDER-RIGHT: #a2cd5a 1px solid; BORDER-TOP: #a2cd5a 1px solid; FONT-WEIGHT: bold; FONT-SIZE: large; BORDER-LEFT: #a2cd5a 1px solid; WIDTH: 100%; COLOR: #333333; BORDER-BOTTOM: #a2cd5a 1px solid; FONT-FAMILY: Trebuchet MS,Tahoma,Verdana; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=4 border=0><TBODY><TR style="FONT-SIZE: 12px; COLOR: black; BORDER-TOP-STYLE: none; FONT-FAMILY: Trebuchet MS; BORDER-RIGHT-STYLE: none; BORDER-LEFT-STYLE: none; BACKGROUND-COLOR: ivory; BORDER-BOTTOM-STYLE: none"><TD style="COLOR: black">ICA Nära Guns Livsmedel Nämdö </TD><TD>18.698842</TD><TD>59.185222</TD></TR></TBODY></TABLE>

och en sak jag kom att tänka på, gjorde den sträckan förra året som en solotur då jag plötsligt fick några dagar över. Mitt tips är att göra den åt andra hållet, förhärskande vindriktning är ju sydväst. Ingen garanti att ni får medvind såklart men oddsen blir ju bättre...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips