Paddla i Sjaunja?

Tänkte att jag skulle paddla i Sjaunja i sommar men vet inte tillräckligt om rutter och sådant.
Har någon varit där och paddlat som kan ge mig lite bra tips, typ var lägger man i kajaken, någon bra rutt, vilka kartor skall jag ha, saker jag inte får missa och sådant, har letat på nätet men kan inte hitta något matnyttit.

MVH Tompa

Sjaunja med start Satihaure

Hej,
Gjorde en tur med kanadensare (med kapell) runt midsommar troligen 1998. Vi startade med att paddla över sjön Satihaure och bar sedan ca 6 km via stigen som går från östra änden av sjön till Riidiljaure (källflöde i Sjaunjaätno). Om man ser till det rent paddlingstekniska så är turen väldigt mixad. Allt från fjällsjöpaddling, med allt vad det innebär, till rätt så avancerad forspaddling, skulle tippa på att man tvingas ta åtminstone en klass IV fors (i alla fall i det vattenflöde som vi hade), om man nu inte bär förståss. Själva älvpaddlingen är rätt så lätt från start och blir sedan succesivt svårare för att bli riktigt avancerad sista milen ned mot vägen Västerut. Där avslutade vi turen. Räkna med minst 5 dagar om du inte vill stressa. Rekommenderar att du väljer en kajak som inte är allt för ömtålig (rotationsgjuen el likn.) och att den är anpassad för fors, typ en allround/tur/forskajak.
Fantastiskt natur, med rikt djurliv väntar och är det rätt vattenstånd så får du garanterat bra fiske på köpet.
Lycka till!
Janne

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips