Paddla i Carlifonien

Jag ska besöka LA kommande vecka och får några dagar över då jag tänkte försöka paddla lite. Dessvärre har jag relativt nyligen opererat ett knä så det får inte bli alltför häftiga övningar. Någon som har erfarenhet av paddling i området? Är det jättevågor hela tiden så här års eller finns det hopp?

Jag är nyligen hemkommen från San Diego och kollade upp paddling i området. Det finns små uthyrare längs hela kusten, men de har inte alls samma mentalitet kring havspaddling där som här. Där är det mest "sit on tops" i jättebreda lådor av hinkplast. Det är mycket utbrett med kajaksurf där så själv tycker jag att det är ett enormt fint tillfälle att bli förtrogen med att paddla i stökiga förhållanden.
So-cal har ju trots allt några av usa's bästa surfspots. Jag tror att sajten http://www.surfline.com kan stå dig lite till tjänst vad gäller surfförhållanden (swells och sånt som man talar om).
Tyvärr så blir surfen lite mer våldsam av vad jag förstått på vintern då det stormar lite mer ute på havet. Men jag tycker helt klart du ska ge det ett försök och var inte rädd att åka lite söderut för att hitta ett bra ställe. La Jolla strax norr om San Diegos stadsgräns är verkligen spektakulärt och har utbredd kajaksurf. Där finns även en bra uthyrare.

Best of luck/ Sam

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Åter i Sverige. Paddlingen gick inget vidare. Allting är som bekant stort därborta och det gäller inte minst avstånden. Det fanns bara en uthyrare inom räckhåll. Denne något lugslitne gentleman hyrde ut ett kanotliknande föremål (brett,kort, klumpigt) som man skulle sitta ovanpå och paddla. Han såg rätt panikslagen ut när jag ville paddla utanför piren, tydligen skulle man bara paddla i hamnområdet så här års. Det fick vara med andra ord. Såg överhuvudtaget ingen som paddlade trots att jag körde en del längs med kusten. Säkert kul att surfa i vågorna där men sen är det ju inte mycket mer att göra. Det är ju inte varje tag man tar en sväng över till Hawaii.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips