Paddla Höga Kusten?

• Trådstartare jorgen_bergqvist@hotmail.com (Jörgen Bergqvist)
  • Start datum

jorgen_bergqvist@hotmail.com (Jörgen Bergqvist)

Gäst
Hej!

Tillsammans med några kompisar planerar jag en paddelhelg vid Höga Kusten. Vi är alla oerfarna kajakpaddlare och skulle behöva lite tips på var man kan hyra kajaker i närheten samt lämpligt turförslag. Funderar på att paddla någon kortare sträcka kring Högbonden. Synpunkter?

Tacksam för hjälp!

/ Jörgen Bergqvist

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Fint men exponerat

Jag känner inte till någon uthyrare i detta område. Höga kusten är pampigt men med klippig brant kust stora fjärdar och klart besvärliga förhållanden vid pålandsvind. Vid bra väder är det väl värt ett besök.
Vid Högbonden har jag inte paddlat själv däremot i närhetn av Docksta men det var 9 år sedan. Någonstans har jag telefonnummer till en lokal kajakpaddlare i det här distriktet. Maila mig om du vill ha tag i det så mailar jag tillbaka.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Uthyrare i Härnösand

I Härnösand finns Russel Kayak & Teambuilding som hyr
ut kajaker. Har inte numret själv men det går att få via turistbyrån i Härnösand.

Jag har inte själv paddlat vid höga kusten (står dock
högt på önskelistan) men vistats där en hel del under
värnplikten. Jag håller med Thure om att området är exponerat för vågor och vind. Högbonden kanske ligger för oskyddat om ni är oerfarna paddlare (ön är dock väl värd ett besök). Området kring hemsön-storön-norafjärden är mer väderskyddat och nås dessutom smärtfritt från härnösand. Detta område räknas kanske inte till den "riktiga" höga kusten, men är väl så naturskönt. Att paddla under högakustenbron kanske också kan ge en upplevelse... I detta område är det lätt att hitta tältplatser och relativt skyddade vatten.

Kajak i Härnösand

Det finns en sida om kajak paddling i härnösand
http://www.multi.se/kayak/ på medlemmssidan finns telefonnummret till Laurence Russel prova det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips