Paddla Hisingen runt

Är det någon som har paddlat Hisingen runt?
I så fall vill jag gärna ha lite tips, om hur ni lade upp strategin.

- Paddlade ni hela sträckan på en dag?
- I annat fall, var övernattade ni?
- Ungefärlig sträcka?
- Började ni med Nodre älv eller Göta älv?

Alla tips som underlättar färden är av intresse..

Norde älv först

Har inte paddlat runt Hisingen som en tur, men har gjort bägge älvarna.

Det är oftast snabbare ström i Nordre älv, vilket gör det naturligt att välja den som nedströmsväg. Därtill kommer skärmanläggningen vid Ormo - den kan vara snudd på omöjlig att passera uppströms för en kajak (beroende på vattenståndet).

Skärmanläggningen - som är till för att hindra saltvatten att komma upp i Göta älv vid starka västliga vindar och högt vattenstånd i havet - har en småbåtspassage nära norra stranden. Denna passage kan alltid användas, även när skärmen i övrigt är stängd. Men räkna med en rejäl skjuts ström just i denna passage.

hälsningar
Jens

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jodå - moturs gick bra!

Jag paddlade runt Hisingen i augusti förra året. Visserligen tog jag en tur till Vinga i samma svep och startade då från en holme utanför Fiskebäck men jag tror att det är fullt möjligt att ta sig runt på en dag om man startar hyfsat tidigt. Jag kom bara till Nordre älvs mynning dag ett. Om man inte stannar och lagar mat som jag så borde det gå på en dag. Kolla dock hur det är med skjutområdet vid Nordre älvsfjordens mynnings södra ände. Jag hade inte gjort det utan höll mig i norra änden eftersom jag också planerade gå ut till Källö-Knippla. Nu blåste det 17 sekundmeter i byarna så jag fick vända men det är en annan historia.
Jag tyckte det var kul att paddla upp i Göta älv och liksom se delar av Göteborg från ett annat perspektiv än man är van vid. Likaså var det intressant att se Nordre älv och slinka ner genom tätskärmen nedanför Kungälvs dricksvattenintag.
Jag kan även rekommendera en tur uppför Säveån som bjöd mig på överraskande upptäckter för något år sedan.

Mvh Harald E

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips