Paddla hela Nissan

Någons som har paddlat genom hela Nissan eller vet vart man kan få tag på mer information om att paddla hela Nissan. När det gäller vandringsleder och liknande finnas alltid massor av inforation på hemsidor och böcker, men verkar vara sämre när det gäller paddling.

Den enda information jag lyckats hitta hittils är den på http://www.kanotguiden.se

För 25 år sen hade jag några yngre befäl som genomförde en hela Nissanturen. De såg medtagna ut vid målgången. Åröjning, lyft och forsar hade varit mäktigare än de föreställt sig. Då de åt efter förbrukning i början var det knapert på slutet där kanotguiden säger att det är en medelsvår tur. Jag är böjd att hålla med efter mitt vaga minne av kartans alla nivålinjer... Jag har släpat kanot i mången grund å och vet att flugor, vegitation och lyft kan hindra mången färd.....Mitt råd blir därför följ guidens råd.

Go tur

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har själv funderingar på att paddla Nissan så om du genomför det före mig så meddela gärna här och berätta hur det gick.
De avsnitt jag har kollat in ligger runt Smålandsstenar och lite norr ut. Där är ganska brett runt Smålandsstenar, såpass att träd som fallit ej skall nå över till andra sidan. Någon mil norr över så smalnar det av, men det är väl naturligt. En sak som kan vara värt att ta med i beräkningen är hur mycket de har röjt efter Gudrun. Mina erfarenheter i normala fall är att det är få som bryr sig om att röja bort träd som faller i åar, sålänge de inte hotar någon bro eller damm.

Johankse, hur lång tid tog det för befälen att paddla Nissan?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips