Paddla Bajkalsjön?

Jag & en kamrat ska ta en tur genom kina-mongoliet-ryssland i oktober/november. Jag undrar om någon har koll på hur paddlingen är i Bajkalsjön? Kajak, kanadensare? Hur är vattnet?

Krim; sa:

Kallt i vattnet i sen juli! Troligen alltid...

Vi reste fritt -96 (på "förfalskat" arbetsvisum) - det var inte mycket turism så, ingen uthyring av någonting.

Vi pratade med en fiskasnubbe vid Bajkal och "hyrde" ($: blev lurade!) en roddbåt (kass: blev lurade!) och rodde runt längst kusten ett par dagar.

Sjön är ju stor så det torde bli stora vågor men vi hade tur. Skulle säga att kanadensare (och dålig roddbåt) inte är så vidare kul om det blir sjö och elände.

Och oktober/november låter kallt rent generellt. Inlandsklimat...

Vi körde ryssland-mongoliet-kina (juli-augusti-september/oktober). Vi hade bra lufttemperaturer hela tiden...

Lycka till!
Berätta mer!
Patric

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Ben kozel skriver i boken five months in a leaky boat om när han och hans polare rodde från mongoliet till ishavet där de bland annat korasde bajkalsjön på vägen. Det var en kylig upplevelse.

Hm, jag hade hoppats på att uthyrning av något slag skulle finnas... Men det kanske fixar sig på något vis. Tack för lästipsen!

Boktips.

Det kommer inte att hjälpa dig, men jag skulle rekomendera dig att läsa reseskildringen "Bortom Ural" av Jordan Raditjkov. Underbar reseskildring från för 50 år sedan, en passage sker i området Bajkal. En anorlunda läsupplevelse.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips