Paddelturs tips i småland

Någon som har paddeltips kring Värnamo, Jönköping, Växjö? Vi har tänkt paddla kanot en helg men söker nåt skönt paddelvatten som kan kännas någorlunda vildmark i Smålandstrakten.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sommen är riktig fint, Petrus Kajak (tranås) hyr ut både kajaker och kanadensare där och kan nog även bidrar med goa turtips. Men jag har fått intrycket att det är fint där vart man än hamnar.

Jag har även paddlat en hel del på Åsnen och där var det samma sak, det är fint i princip överallt, många platser där man kan campa, fiska osv och vattnet är fint. Nu är det ngr år sedan sist jag paddlade där men det jag just gillade var att det fanns mkt där man kom ifrån människobyn.

Bolmen

är också fin. Åsnen kanske förstavalet. NO hörnet av Sommen mkt fint men det är i och för sig Östergötland.

Thure

Rörvik

Hej,

Om du kan tänka dig paddla kajak, så kan jag varmt rekommendera Kajakhaket. Man kan hyra kajaker där, i Rörvik och han hämtar upp dig var du vill för en liten peng. Därifrån finns massor med sjöar, åar och fantastiska miljöer. Vi var där förra sommar och fick uppleva vildmark på riktigt. Man ska vara beredd på en del lift, inga vindskydd, luriga mindre åar och kartläsning... Men belöningen är väldigt stor, vi fick se sagolika miljöer utan en enda människa på flera dagar, till och med utter vid två tillfällen...

Ja, nu låter det som att jag gör reklam, men det var ett av mitt livs mest otroliga upplevelser.

Tack för bra tips! Vill försöka hålla oss lite längre söder ut i Småland vid denna turen dock. Inga tips åt det hållet?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips