Paddelbyxor med neoprenmuddar

Efter en hittills fruktlös jakt efter ett par paddlingsbyxor som skulle passa mig och mina behov vänder jag mig till Utsidan och dess samlade kompetens.
Resulterar det i att jag hittar de perfekta byxorna är jag mer än nöjd men vid det här laget är jag nästan mer intresserad av att se om det är någon mer som tänker samma som jag eller om jag tänker helt fel i vad jag borde ha för utrustning.

Jag byts av mellan turpaddling i kajak och motionspaddling i surfski och jag söker ett par lättare byxor som jag skulle kunna använda till båda delarna, alltså hyfsat bekväma och svala vid högre puls och gärna semi-dry om man råkar landa i plurret.
Mitt problem är att de byxor jag tycker ser lämpliga ut i modellen oftast kommer med enbart kardborreförslutning i fotändan vilket jag tycker inte känns vattentätt nog. Kollar man premium segmentet är byxorna i regel ganska bylsiga och grova, oftast med hela fötter eller latex i vristen (vilket inte i sig är ett problem bara inte lika bekvämt).

Ett par NRS endurance splash pants fast med neopren muddar hade varit det perfekta till mig men jag hittar inget som matchar den beskrivningen.

semi-dry jackor i tunnare material och neopren muddar hittar man överallt men just byxor verkar det inte finnas samma utbud inom, man hänvisas snabbt till neopren tights eller ett par grövre byxor hos de flesta.

har jag missbedömt tätheten i kardborreförslutningen på enklare paddelbyxor eller finns det ett hål i utbudet i just det här segmentet?
 
Jag har en par endurance och upplever tätheten nertill som tillräckligt . Tror inte man vill helt tätt där då byxan skulle kunna fyllas med vatten uppifrån om man badar med den och man får kämpa för att hålla sig flytande.
De skulle kanske bli som vadarbyxorna fiskegubbarna drunknar i ibland då de går genom isarna?
 
Du har inte kollat på byxor från Reed Chillcheater? Jag har deras Aquatherm brallor och tycker de funkar bra för tur och svetto paddling. Har även deras vattentäta Aquatherm knälånga strumpor så att man håller fötterna torra i neoprenskorna.
 
gällande risken att drunkna i ett par paddelbyxor så borde risken för det vara högre om man har byxor med hela fötter på och just den modellen är ju vanligt förekommande.
räddningen bör ju vara att paddlingsbyxorna är ganska täta uppifrån om man säger så och även om det sipprar in vatten så handlar det inte om samma mängder som i vida vadarbyxor?

Jag har faktiskt redan ett par chillcheater tights och den här jakten kanske slutar med att de är det bästa alternativet ändå för mina tänkta ändamål. porrstjärnelooken, som jag hörde någon uttrycka det, till trotts ;)
Visste dock inte att de även gjorde strumpor i sitt material, de ska jag kolla in.
 
"Svart latex" looken är jo en extra bonus ;). Med deras brallor och en Tuiliq ser man ut som överprästen av "The church of the double-bladed paddle"
Gillar deras AquathermFleece material, lite varmare, lite bekvämare. Kanonbra när det är fortfarande kall men man vill inte ha torrdräkt.
 
Sjunka i paddelbyxor/vadarbyxor.. har någon provat? Att det blir tungt att ta sig över ytan kan jag förstå, men i vattnet finns väl ingen magi som drar dej neråt för att kläderna är vattenfyllda?
 
Sjunka i paddelbyxor/vadarbyxor.. har någon provat? Att det blir tungt att ta sig över ytan kan jag förstå, men i vattnet finns väl ingen magi som drar dej neråt för att kläderna är vattenfyllda?

Vatten är ju flytneutralt i vatten och några graders tempskillnad gör nog inte heller att du flyter resp sjunker (wisst är +4vatten tyngst men värmer du då vatten närmast kroppen skulle det ju ge positiv flytkraft - men så lite att det nog kan bortses från i praktiken).
Skulle möjligen något vattenfyllt foder vara tyngre än vatten (högre densitet om vi ska vara petiga med fysiken) och sjunka/ge negativ flytkraft?
Dock blir det ju tyngre att röra sig om man ska röra även de extra kilo vatten man har inuti byxorna - då det är fler kilon att flytta på, än bara egna kroppen, så svårare att simma och svårare att ta sig loss om strömmande vatten håller en fast och tyngre att ta sig upp i kajak/båt (vattnet ska ju lyftas upp också), särskilt om man tidigare hade lite luft innanför (som ersatts med vatten) där luften hjälpte till med posiitv flytkraft.
Sen kan vattnet vara kallt mot huden, smutsigt och otrevligt också, kallt ger försämrad finmotorik. Eller så är det rent av svalkande en varm dag.

Ta det försiktigt, särkskilt i kallt vatten!

/Patrik
 
Har testad självräddning med andasvadarbyxor och paddeljacka. Det var mängder med vatten som hamnade i brallorna och självräddning blir väldigt svår. I en riktig nödsituation hade jag behövd skära upp byxbenen för att få bort vattnet. För min del resulterade det i inköp av min första torrdräkt, eftersom jag ansåg att endast vattentäta brallor är mer eller mindre livsfarlig vid ensampaddling.
Ang. sjunka med vattenfyllda brallor. Det gör man inte, men med en massa vatten innanför byxbenen är det även svårt att röra sig i vattnet eller simma på ett vettigt sätt.
 
Nej sjunker gör man säkert inte, men svårt att komma upp i kajaken igen. Finnarna som dött i vadarbyxorna frös väl ihjäl antar jag då de inte kom upp ur vaken. Tror jag läste det här nånstans att Finland förbjudit försäljning av såna..eller nåt i den stilen.

Kör bara torrdräkt eller neoprenbyxor själv. Mina NRS endurance är inte så sköna mot huden, så blir sällan jag använder dem.
 
Hur funkar Jacka + byxa typ NRS Endurance med neoprensockar/stövlar om jag hamnar i vattnet?
Jag förstår att man inte förblir torr, men blir man lite blöt eller dyblöt?
Har funderat på torrdräkt för att paddla kajak och SUP längre fram på hösten och tidigare på våren, men priset avskräcker lite -det blir dyra turer (men säkerhet är värt mycket, jag vet).
Kan jacka & byxor vara ett ok alternativ ned till 5 grader i vatten och luft?
 
Nej det skulle jag inte rekommendera. Jag har torrdräkt iaf upp till 10°... Men paddlar du i åar eller nära land så kan du ju snabbt ta dig upp.

Du blir blöt i dessa kläder om du badar. de står bara emot "splash" när du sitter i kajaken. En Long-John under kan ju hålla värmen lite bättre.
 
Kokatat har 2 delade torrdräkter som är helt tät om man sätter ihop de. Men prislappen är över 10000.
Alla andra tvådelade är semidry och det betyder du blir blött (och kall) om vi pratar 5 grader i luft och vatten.
Bättre att gråta en gång och investera i en bra torrdräkt. Jag rekommenderar för allmän bruk Ursuit MPS, den är i riktig Gore-Tex, väldigt tunn och smidigt, andas jämförelsevis bra. Och kostar ca. 5000-5500kr. Mest prisvärda dräkten jag vet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
calee Paddelbyxor Paddling allmänt 3
TreeWalker Neoprenmuddar på torrdräkt Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.