Utan att ha provat så skulle jag tro att en 8 hektos tillsammans med en paddel i storlek pingisrack funkar för att ta sig över lugnt vatten upp mot 100m om du har lätt packning i övrigt. Ska du däremot ta några paddeltag och använda vatten som färdväg är det nog kring 2kg du hamnar + paddel och flytväst. Så kring 3,5kg total extra vikt för en packraft är nog mer realistiskt.
Min väger 2kg, paddeln kring 0,8. Den litar jag på och kan glida över stenar i forsen utan att vara rädd för revor. Den har även dragkedja för att ha packningen inne i pontonerna vilket jag tycker är rätt smidigt när man ska fiska och inte vill ha en stor ryggsäck som är ivägen. Skulle jag använda den du länkar till skulle jag spara 800g men vara väldigt mycket mer begränsad. För mig är det svårt att motivera, bär man ändå med sig en packraft är det fint att kunna använda vatten som färdväg.
Däremot kan de inte jämföras med en kanot, på platt vatten håller en packraft samma hastighet som när man går i terräng och än långsammare i motvind.