Packning - Behövs det?

Anders M

Avslutat
andersmossing; sa:
Jag tycker att sport inte behöver definieras. Det går bra ändå. :)
Självklart måste det definieras, i alla fall ordet 'friluftsliv' ;)
nermander; sa:
Så att ta en joggintur i skogen är friluftsliv?
Njae. Det är i alla fall mer 'friluftlivsaktigt' än en joggingtur i stan. Men det kanske klassas mer som idrott än friluftsliv, det håller jag med om. Man kanske <b>måste</b> promenera för att det ska klassas som friluftsliv :)

Skämt åsido, det här börjar ju bli en intressant diskussion. Vad är egentligen friluftsliv? Finns det några definitioner? Jag hittade inget i Nationalencyklopedin. En av de saker som jag uppskattar med friluftsliv jämfört med idrott och sport, är att friluftslivet är fritt från prestationer och krav. Men jag uppskattar även idrott; orientering till exempel.

nermander; sa:
För att det ska vara friluftsliv tycker jag att man får ställa kravet att man inte ska fly naturen när man är klar med sin aktivitet.
Är det godkänt att fly naturen genom att krypa in i ett high-tech-tält efter aktiviteten?

Är inte friluftsliv helt enkelt en utomhusvistelse där just naturvistelsen är en av huvudanledningarna? En utomhusvistelse där delar av vardagsgöra måste lösas i naturen?

(Jag börjar förstå varför friluftsbranschen krystar ur sig ord som "aotdår" för att även få med joggare och slalomåkare)

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Anders M

Avslutat
marmotta skrev:
Anders M; sa:
nermander; sa:
För att det ska vara friluftsliv tycker jag att man får ställa kravet att man inte ska fly naturen när man är klar med sin aktivitet.
Är det godkänt att fly naturen genom att krypa in i ett high-tech-tält efter aktiviteten?
Nej. Din boning ska vara vad naturen erbjuder,
möjligen sydd på plats av hudar av djur du dödat själv.
Börjar likna stenåldersyrke. För mig är friluftsliv en fritidsaktivitet.

:)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.