Packlista - Lättpackning

Vinsten med två regnjackor är ganska självklar tycker jag.

Man slipper söka efter den där regnjackan som faktiskt är tät i riktigt busväder. Man slipper också den där dagen när den där jackan slutar vara helt tät.
Istället köper man en regnjacka som är lätt och någorlunda tät, men som funkar till 95% av regnen. Den är lätt att hitta och är oftast inte så dyr. Till denna har man en garanterat tät överdragsjacka.

Jag har hittills inte hittat någon membranjacka som verkligen klarar regn en hel dag. Jag slutade jaga sådana för flera år sedan. Det kan hända att de är bättre nu, men eftersom att jag i dagsläget tycker att 10000 mm duger så letar jag inte mer.


T.ex.:
En OMM halo som väger 105g som lättare regnjacka. Eller en billigare men tyngre i stil med jackan jag länkade. Dessa duger nästan alltid, åtminstone till det sätt jag vandrar på.
Jörgen fjäderlätts överdragsjacka (utan dragkedja som kan läcka) i DCF väger enligt honom själv 35 g.
Den sistnämnda får man väl antingen köpa för dyra pengar, eller göra själv.
Att gå en hel dag i duggregn med en sådan jacka är troligtvis inte så trevligt. Tanken är att ha den när det regnar ordentligt och kyler. Då är andningen inte ett problem på samma sätt.

Jag tror ju att det är ett ganska vinnande koncept =)
 
Jag har sagt till mig själv att 2020 var sista gången jag bar tungt. Fast ryggsäcken blir automatiskt tung om man har mat för 12 dagars vandring. Ev. så blir det en lättare ryggsäck i år, men jag kommer ju inte ifrån att maten ändå väger en del. Man kommer ifrån en del vikt om man lämnar kläder hemma. Tält och ryggsäck vet jag kan väga lite mindre.
Jag tror att min extravikt 2020 berodde på öl, whiskey, linschips, tortillabröd, hummus, babaganousch, falaffel, tutti fruttigodis, cashewnötter, en tetra med soppa för lunch första dagen, en brödbit till lunchen, en frp knäckebröd, två frp mjukost.
All ovan extravikt är sådant man inte behöver...egentligen...fast tuttifruttigodis och cashewnötter var mina snacks när jag vandrade. Undrar om jag inte hade två rullar med kakor också.

Haha, inte undra på att jag inte kunde rubba min ryggsäck...
 
Blev en ny Powerbank idag på lunchen iallafall.

Goji 5000mAh från Elgiganten, 115 gram.

Bör väl räcka till 2 laddningar och det är fullt tillräckligt för mig.

Blir som en "drog" att gå in på listan och byta ut nåt del som är mot lättare :LOL:

Lite sent nu, men någon annan kanske är intresserad. På Biltema har dom en 5 000 mAh powerbank på 101 gram. Riktigt bra pris, 99 kr.
 
En regnjacka i dyneema fungerar inte, har testat det. Den är tät, ja men man blir blöt innifrån.
Veni
Ska man använda sig av täta material så får den inte sitta nära kroppen. Det måste finnas ordentlig luftspalt
mellan dig och tyget. Tänk skorstenseffekten.

Använder själv poncho från Decathlon i EVA plast (172g). Är det 100% luftfuktighet och helt vindstilla så blir man
blöt inifrån, annars fungerar den bra. Dock så finns det inga kläder som klarar dem
 
Uppdaterad packlista vår/sommar/höst.
Min gamla är från 2016, så det kändes som det var dags för uppdatering.
Verkar som mina "tre stora" och andra större saker är långlivade; inga ändringar har skett i den delen på de senaste 13-15 åren.
Men skulle jag behöva köpa nytt tält idag, skulle det bli Nordisk Lofoten 1 ULW, 250 g lättare än mitt onödigt stora Ringstind SL 1-2.
Om jag behövde en ny sovsäck, skulle det bli Cumulus Xlite 400, precis lika varm men 150 g lättare än både min Roberts och Cumulus LiteLine 400.

Sammanlagd viktbesparing på 400 g utan minsta avkall på funktion. Men nu behöver jag inte köpa nytt ;)

PS Jag har aldrig vandrat ”tungt” – mitt första tält var en Sup’air på 700 g :p Materialutvecklingen har ändå gjort att främst allt tillverkat av olika sorters textilier har blivit lättare med tiden. Jag har också blivit bättre på att näringsberäkna min mat så den är både god, näringsrik, bränslesnål och kalorität. Övriga saker har jag nog burit lika lite/mycket av ända sen jag började vandra på 70-talet (det var såklart helt annat, när jag hade små barn med)
 

Bilagor

  • Min packlista 2023.pdf
    141.4 KB · Visningar: 158
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.