Packa ryggan med tunga saker högt upp - varför?

Det där med att använda vattenfyllda (obs. fyllda - annars så skvalpar det) flaskor/dunkar är vad jag gjort/gör under träning inför kommande långpromenader. Först i med en 5-litersdunk och sedan undan för undan ökande med tre 1,5-litersflaskor till summa ~10kg. Sedan en 10-litersdunk som får sällskap med undan för undan fler 1,5-litersflaskor och/eller 5-litersdunken tills summan är uppe i ~20kg. Då blir/blev det en 20-litersdunk...
En vår fortsatte jag träningen upp till ~35kg för mina 2st dagliga 30-40 minuters promenader - fjällveckans utgångsvikt på dryga 26 kändes sedan som en enkel match. Som blev ännu lättare när några liter öl var slut...

Jag är medveten om att omgivningen log åt knäppgöken som knallade omkring med en ryggsäck mitt i staden, men jag fann träningen meningsfull. Och med 20-litersdunken i Alaskans övre avdelning så satt tyngdpunkten högt och bekvämt för avkopplande träningspromenerande i civilisationen, sannolikt lika avkopplande under ytterligare någon oavbruten timme förutom den biten jag normalt använde som träningssträcka (det fanns ett fik som blev en naturlig vändpunkt efter halva tiden....). Rekommenderas som träning för målmedvetna soffpotatisar som jag...
 
Jag har alltid på sommartur packat med tyngdpunkten högt och nära ryggen för bästa balans på säcken (bakvikt är inte kul:(), men även med baktanke på vad man behöver under dagen och det som bara behövs för nattlägret längst ner.
I stora drag packar jag neifrån och upp: sovsäck, ombyteskläder, liggunderlag, proviant, kök+bränsle+dagens lunch, förstärknings (rastplagg) och regnplagg. Speciellt på en längre tur utgör priovianten en ganska stor centralt placerad tyngd. Överst placerar jag oftast tältet på tvären under locket (som på bilden på vandring genom Sarvesvagge).

Tidigare har jag vandrat med en stav typ "Gandalf stav" men efter att jag sedan några år tillbaka börjat med vanliga vandringsstavar har jag insett att de senare ger mig bättre och mer uprätt hållning vilket ger bättre avlastning till höften och tröttar ryggen mindre:).
 

Bilagor

  • 7(24).jpg
    7(24).jpg
    73.7 KB · Visningar: 333
Fast de där siffrorna gäller ju bara om man bär på ryggen. De afrikanska kvinnorna bär ju 70-100% av sin kroppsvikt på huvudet:)

Även sherpas lär väl bära mer än sin egen kroppsvikt?

Säkerligen gör de det. Och ja de där siffrorna gäller ju ryggsäckar. Och så är det ju bara generella riktvärden. Vad som ligger bakom har jag ingen aning om. Men helt klart går det att bära väldigt tungt om man placerar vikten rätt.
Tänk för övrigt vad häftigt att skrida fram med ett 50 kg bylte på huvudet längs Kungsleden likt de afrikanska kvinnorna gör över savannen! 😃 De är ju bara så coola! Man ligger helt klart i lä där...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.