Packa ramryggsäck

Hejsan!

Jag har införskaffat mig en gammal hederlig Skarja Exklusiv med tillhörande packsäck.

Då jag är ung (missade millenniumskiftet...) så har jag växt upp med nutidens ramlösa säckar, men har nu fått upp ögonen för extern ram. Mycket på grund av den vikt dessa säckar kan ta, men även enkelheten och möjligheter att spänna fast (t.ex. ett spö eller hölster) i ramen.

Då erfarenheten är begränsad ber jag om råd: Hur packar jag min säck på bästa sätt inför en vandring med tält?

Jag vet hur man ska tänka med viktfördelning i en vanlig säck men undrar om det är någon skillnad på extern ram. Framförallt hade jag velat höra hur ni gör. Var har ni tältet, sovsäck, mat, gaskök, liggunderlag (klassiskt ej uppblåsbart alltså) etc? Hur tänker ni och varför? Jag tar gladeligen emot massa smarta knep och tips! Också om ni har tips på hur ni får fast gevär, fiskespö etc så berätta gärna också det.


Fridens liljor kamrater
 
Det är ingen skillnad på att packa en ramryggsäck för vandring gentemot en med integrerad ram. Tunga saker högt och nära ryggen. Sedan givetvis lite planering av vad man behöver ha lätt tillgång till under dagen.
 
Tack för alla svar! Ny på forumet. Försökte söka runt lite innan jag la ut detta men tydligen inte tillräckligt.
 
Välkommen till forumet! Haglöfs Skarja har en hylla under huvudsäcken, där hade jag fäst liggunderlaget ihoprullat, lättillgängligt på dagen och samtidigt långt mer då det är lätt. Sedan i huvudsäcken underifrån och upp, sovsäck och sovkläder, ombyteskläder, proviant, kök och bränsle närmast ryggen och längst upp tältet. Bredvid köket och lägre från ryggen rastplagg (värmetröja) och regnkläder. Ytterfack - vattenflaska, regnöverdrag till ryggsäcken, godis eller annat du vill ha lättillgängligt.
Fiskespö fäster du vertikalt på ramens sida, välj flerdelat som inte sticker upp längre än i princip ramens höjd om du skall gå i skogsterräng. Bössa är inget jag bär med mig så hur du vill bära den lämnar jag till din egen fantasi.

Skall du åka skidor med säcken kan du välja en lite lägre tyngdpunkt för din packning, men för vandring vill du ha säckens tyngdpunkt högt och nära ryggen.
 
Senast ändrad:
Välkommen till forumet! Haglöfs Skarja har en hylla under huvudsäcken, där hade jag fäst liggunderlaget ihoprullat, lättillgängligt på dagen och samtidigt långt mer då det är lätt. Sedan i huvudsäcken underifrån och upp, sovsäck och sovkläder, ombyteskläder, proviant, kök och bränsle närmast ryggen och längst upp tältet. Bredvid köket och lägre från ryggen rastplagg (värmetröja) och regnkläder. Ytterfack - vattenflaska, regnöverdrag till ryggsäcken, godis eller annat du vill ha lättillgängligt.
Fiskespö fäster du vertikalt på ramens sida, välj flerdelat som inte sticker upp längre än i princip ramens höjd om du skall gå i skogsterräng. Bössa är inget jag bär med mig så hur du vill bära den lämnar jag till din egen fantasi.

Skall du åka skidor med säcken kan du välja en lite lägre tyngdpunkt för din packning, men för vandring vill du ha säckens tyngdpunkt högt och nära ryggen.
Stort tack för detta svar! 👍
 
Saknade bara en grupp i smux eleganta presentation, nr 2 utrustningen. D v s det jag och säkert alla andra behöver för toalettbesök. I en fryspåse av större modell har jag i en plastpåse min toalettpappersrulle, trädgårdsspade i plast, samt en plastpåse med våtservietter. Detta har jag överst i en av sidofickorna. Under denna har jag min hygienpåse med tvål, nagelborste, engångsrakhyvel, tanborste och resetub med tandkräm, mellanrumsborstar och tandtråd. Tvättlappen, en halv wetexduk där eller på tork utanför fickan, fasatsatt i en rejäl säkerhetsnål.

Välkommen till Utsidan och god tur
 
Senast ändrad:
Som seobserver skriver, min lista var inte avsedd att vara komplett utan ville mer täcka in de stora prylarna vid en tälttur. Till detta tillkommer givetvis olika prylar beroende på typ av tur, intressen och behov som man får packa där det passar och efter praktisk tillgänglighet under dagen. En välstrukturerad packlista underlättar och minskar risken att man glömmer något viktigt.
 
Hej och välkommen.

Roligt att du gillar ramryggsäckar.
Var och en har nog sitt eget sätt att packa en sådan. Det tar nog ett par turer för att hitta något som passar en själv och den säck man har.

Jag har två stycken Fjällrävensäckar som jag skaffade på 70-talet. En på 50 liter och en på 70 som jag fortfarande använder. På fjällvandringar blir det oftast den större säcken.
På alla dessa år har jag aldrig känt något behov av att köpa en modern ramlös säck. Jag har fått köpa ett nytt midjebälte en gång och jag har låtit en skomakare byta ut stora säckens bottensömmar som såg slitna ut.

Så här brukar jag packa.
Fjällrävensäckarna har bara två ytterfickor och en mindre ficka i locket. Ytterfickorna använder jag för bränsle- och vattenflaska och jag brukar också stoppa ner en kniv där för att ha den lättillgänglig.
Tältet fäster jag ovanpå locket. Sovsäck hamnar bakpå under spännremmarna. På längre turer fäster jag en extra lös packsäck där också. Förut hamnade liggunderlaget där också men mitt nya uppblåsbara hamnar längst ner inne i säcken.
Allt annat måste in i säcken och det kan vara svårt att ha bra ordning. Jag brukar använda fyra stora påsar. En för mat, en för kläder, en för hygienprylar och plåster m.m. och en för tekniska prylar. Sen använder jag mindre påsar för att ha ording i de större påsarna.
För att slippa plocka ut allt ur säcken vid varje rast så har jag en femte påse överst i säcken. Det är en enkel säck med bärremmar som jag också kan använda för toppturer. Den packar jag varje morgon med trangian och den mat som går åt under dagen så när jag rastar så behöver jag bara öppna locket och ta ut den.

En fördel med mina fjällrävensäckar är att den mindre säcken passar på den större ramen. Gör man det får man plats för fler yttre packsäckar.

Jag har en gång använt enbart ramen med lösa packsäckar. Det var på en tredagarstur med mina barn som då var 4 och 6 och jag behövde få plats med tält sovsäckar och liggunderlag för alla 3.
Det hade aldrig fungerat med en modern säck

Lycka till med packningen.
 
Hej och välkommen.

Roligt att du gillar ramryggsäckar.
Var och en har nog sitt eget sätt att packa en sådan. Det tar nog ett par turer för att hitta något som passar en själv och den säck man har.

Jag har två stycken Fjällrävensäckar som jag skaffade på 70-talet. En på 50 liter och en på 70 som jag fortfarande använder. På fjällvandringar blir det oftast den större säcken.
På alla dessa år har jag aldrig känt något behov av att köpa en modern ramlös säck. Jag har fått köpa ett nytt midjebälte en gång och jag har låtit en skomakare byta ut stora säckens bottensömmar som såg slitna ut.

Så här brukar jag packa.
Fjällrävensäckarna har bara två ytterfickor och en mindre ficka i locket. Ytterfickorna använder jag för bränsle- och vattenflaska och jag brukar också stoppa ner en kniv där för att ha den lättillgänglig.
Tältet fäster jag ovanpå locket. Sovsäck hamnar bakpå under spännremmarna. På längre turer fäster jag en extra lös packsäck där också. Förut hamnade liggunderlaget där också men mitt nya uppblåsbara hamnar längst ner inne i säcken.
Allt annat måste in i säcken och det kan vara svårt att ha bra ordning. Jag brukar använda fyra stora påsar. En för mat, en för kläder, en för hygienprylar och plåster m.m. och en för tekniska prylar. Sen använder jag mindre påsar för att ha ording i de större påsarna.
För att slippa plocka ut allt ur säcken vid varje rast så har jag en femte påse överst i säcken. Det är en enkel säck med bärremmar som jag också kan använda för toppturer. Den packar jag varje morgon med trangian och den mat som går åt under dagen så när jag rastar så behöver jag bara öppna locket och ta ut den.

En fördel med mina fjällrävensäckar är att den mindre säcken passar på den större ramen. Gör man det får man plats för fler yttre packsäckar.

Jag har en gång använt enbart ramen med lösa packsäckar. Det var på en tredagarstur med mina barn som då var 4 och 6 och jag behövde få plats med tält sovsäckar och liggunderlag för alla 3.
Det hade aldrig fungerat med en modern säck

Lycka till med packningen.

Mycket trevligt system med påsar och en "dagssäck" överst. Det tar jag med mig. Tack för alla råd allihopa!

I helgen vart det en träningsrunda: Endast ram med en 20 liters dunk med vatten, fastspänd. Började med att fylla den till hälften och tanken är att öka vikten allt eftersom för att vara lite snäll mot kroppen. Ytterligare en trevlig fördel med en extern ram! ;)
 
Jag har Bergans trollhetta V5 95 denna blir betydligt lättare än utv ram.Men gått mest med en Camp-Trails lättviktsram med v stag upperst och ramförlängare dock var det en klen öppen säck som heter Tarfala på med 3 utv fickor denna har jag som drag till pulka och har tex skum underlag i samt rastplagg och lite mat och dryck + rep utr som extra skidspets trugor och lite förbands art.
Iden med lös packpåsar var det ej många som anv praktiskt men tyngre,på Bergans har jag många fack och
fickor samt 2 avd på höjden.
Nackdelen är ju att med ålder så går blixtlås sönder så packa försiktigt så de ej töjs ut och dra åt kompr.remmar för att avlasta blixtlås samt få mindre säck och mindre obalans. Klarade 30+ utan problem dock ska jag ha mindre säck nästa gång på 55+ mindre tält och kök samt mindre mat och antal dagar ber vad som får plats alt kompl handla i stugor.
 
Gramjagarna tar eh delvis förbrukad toalettrulle, klistrar fast ytteränden och drar ut papphylsan samt drar ur pappret innifrån, hela tiden kvar i sin plastpåse, en regnig dag kommer du att uppskatta det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.