Packa blött tält

Scenariot är som följer:

Ni kommer fram till platsen för nattens läger och det spöregnar (som det har gjort hela dagen). Slår upp ert tunneltält och kryper ner i era varma sovsäckar, lyssnar på det rogivande och härliga ljudet av regnsmatter på tältduken.

På morgonen vaknar ni upp och hör fortfarande det där überirriterande ljudet av helvetiskt regn som hammrar mot taket. Men, men. Tidplanen tillåter inga vilodagar och ni bestämmer er för att packa ner och ge er av.

Nu inställer sig frågan... Hur packar ni tältet för att inte innertältet skall vara dyngsurt när ni sen på kvällen drar upp den ur packpåsen?

Well... finns väl ingen 100% lösning på detta klassiska med mycket enerverande problem.

Mitt innertält är löstagbart. Då packar jag ner innertältet i en lämplig packpåse och lägger ned det i ryggsäcken (eller i kajaken om jag paddlar). Yttertältet packas ihop sist och läggs i antingen en påse av yttertältväv (vid vandring) och förpassas längst ned i ryggsäcken, då jag har bottenöppning och delad säck. Ev. läckage från det asblöta yttertältet genom tältpåsen blöter då bara ned ryggsäcksbotten. Vid paddling lägger jag yttertältet i en "Sealine"-bag som är totalt vattentät och förpassar tältet ner i skottet. "sealline"-bagen är dock för volymkrävande för att använda i ryggsäcken, enligt mitt tycke. Möjligen går den att fästa utanpå.

På kvällen har jag alltså ett plaskblött yttertält som jag sätter upp och hänger i ett innertält som är i samma torrhetsskick som vid nedpackning. Har man inte "hilleberglösningen" på ytter/innertält vete tusan...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Trangia...

Ett litet trix som du kan ta till är att elda i tältet om innertältet är genomsurt. Detta förutsätter naturligtvis lite säkerhetstänkande men sätt trangiabrännaren i en kastrull och sen är det bara att elda på. Låga efter omdöme! Det blir ganska snabbt varmt och torrt i innertältet. Men som sagt, försiktighet skall till och gärna lite extra T-röd i ryggsäcken.
En hel del kom på denna teknik vid min militärtid, det var dock inte alls uppskattat bland befälen.

Ingenting...

Packar mitt HB som vanligt. Yttertältet är ju blött, men på utsidan. På insidan är det inte värre än att det ligger sedvanlig kondens. Den lilla fuktmängd som sätter sig i ittertältet vid packningen och transporten märks knappt vid uppsättningen och försvinner på några minuter.

J

Så funkar det...

Hallåsan!
Hur gör ni med spill hemma?
Jo man tar fram Wettex trasan!
Det fungerar även i fält!
Använder den även som handduk då min PackTowl fortsätter att vara en besvikelse.
När jag använder mitt Nallo packar jag, precis som andra säger först ner innertältet i en separat påse.
Torka snabbt av det värsa på in och utsidan(kondens!) av ytter tältet med trasan innan det fälles.
Inte "pampers"-torrt men nära nog!

"Chickitiwawa!":)

Ej blött trots ihopkletat?

Intressant att inte ta isär inner- och yttertält som de flesta verkar föreslå. Kan det verkligen fungera utan att det blir blött i innertältet?

Själv tar jag isär tälten och viker först innertältet en gång så att bara bottenväven är utåt för att skydda själva innertältduken mot fukt. Sedan viker och rullar jag ihop innertältet så att fortfarande bara bottenduken syns utåt. Allt detta kan jag göra inne i yttertältet, alltså i skydd av regnet. Sedan är det dags att riva yttertältet och rulla ihop det med innertältskorven som kärna i rullen. Då skonas innertältet genom att bara den ändå blöta bottenväven ligger an mot den blöta yttertältduken i rullen. Sedan åker allt ner i packpåsen och in under locket alternativt upp ovanpå locket på ryggsäcken. Jag har inte varit med om att det skulle läcka ner i ryggsäcken. Att packa i en sealline tycker jag verkar vara overkill, om man nu inte ändå har en sådan tom till övers och inte ryggar för den extra vikten. Det skulle vara i kajaken då, men då undrar jag om inte en vanlig icakasse fungerar tillfredställande.

När jag slår upp tältet på kvällen igen är ju inte innertältet helt torrt precis, men fullt godkänt. Den lilla fukt som sitter i innertältduken kommer man nog inte ifrån, och den är helt obetydlig när det ändå spöregnar ute. Osmotiskt tryck, blöta kläder, kondens eller vad det nu är som gör det orsakar ändå lite fukt inne i tältet om det regnar. Det försvinner med ett par värmeljus.

Kalle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips