På tur vid Grövelsjön

Jag tänkte gå på tur med Grövelsjöns fjällstation som utgångspunkt vid månadsskiftet februari/mars. Tänkte komma upp lunchtid, kolla vädret och hämta ev hyrutrustning (har nog det mesta men avser hyra vintersovsäck). Sedan slå upp tältet första natten någon kilometer från fjällstationen. Tänkte sedan skida i två hela dagar med nätterna i tält. Den tredje och sista dagen vill jag gärna vara tillbaka vid Grövelsjöns fjällstation till lunchtid för att kunna ta bilen tillbaka till Sthlm under tidig eftermiddag.

Jag är helt oerfaren vad gäller vinterturer. Detta blir mitt första försiktiga försök. Vill hålla mig till väl markerade leder, lära känna min nyinköpta vinterutrustning, slå läger tidigt, öva på bivackbygge och liknande kul. Är tacksam för alla tips jag kan få. Gärna turförslag.

Som första vintertur har du valt ett bra område. Fina leder finns på svenska sidan upp mot Töfsingdalen. Där hittar du både skyddade skogsområden men även en del kalfjäll. Ett trevligt område hittar du även på norska sidan rakt väster om Grövelsjön. Den norska sidan har jag inte besökt vintertid och jag vet inte hur mycket markerade leder där finns (syns säkert på gröna kartan). Du skriver inget om rese sällskap men jag antar att du har någon med dej på din tur.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Norska sidan

Är fin och lättillgänglig samt inga skotrar!!! Däremot inte så markerade leder som på svenska sidan på kalfjället (sommarrösning) Men det finns skog ganska nära så du kan alltid ta dig ned från fjället om det är dålig sikt. Skulle hur som helst anbefalla att tälta nere i skogen. Så ett förslag skulle kunna vara.

Dag 1 till norska sidan av Grövelsjön (sjön alltså) på isen. Tältning där. Dag 2 upp på kalfjället toppbestigning av Salfjället eller Gröthågna. Natt 2 samma lägerplats. Dag 3 tillbaka eventuellt via kalfjäll mellan Salfjället och Sjöhöjda eller via Jakobshöjden.

Skotrarna mycket talrika på själva Grövelsjön och i skoterlederna över Långfjället.

Lycka till.

Töfsingdalen också kanonfin men lite långt att ta sig dit dag 1 med tält (rejäl stigning upp på fjället men därefter lättåkt på vinterled till Hävlingen, småknixigt i skogen bort mot de finaste delarna av nationalparken och här kan det vara rejält jobbigt att skida om det är lösa snöförhållanden med full packning men du kan ju tälta nära Hävlingen och göra dagsutflykt in i nationalparken också.

God tur.

Thure

Grövelsjön

Tack för vänliga svar.

Ja, jag såg på kartan att det bara tycks finns sommarleder på norska sidan, medan svenska sidan är belastad med skoterleder. I valet mellan de två håller jag mig nog ändå, med tanke på min oerfarenhet vad gäller vinterturer, på svenska sidan med markerade vinterleder och får försöka stå ut med skotrarna (kanske skulle jag välja en annan vecka - gissar att skotertrafiken kan vara ganska omfattande vid tidpunkten?).

Inget resesällskap. Tänkte åka själv.

Funderar på bränsle till köket. Har ett Trangiakök där jag normalt använder gasbrännare. Har förstått att det inte fungerar vid under -10, men har egentligen ingen lust att köpa en dyr multifuel brännare. Funderar istället på att köra spritbrännaren men med förvärmare tillsats. Är det någon som har prövat det? Fungerar det bra eller ska man ändå satsa på multifuelbrännare?

Är också tacksam för synpunkter på skidor. Har ett par vallningsfria Alpina med stålkanter som egentligen är lite för korta (spannet ligger i för mycket för bra glid). Har fått för mig att terrängen kanske ändå bara tillåter mig att "hasa" varför det nog inte spelar så stor roll.

Min erfarenhet är nog att gaskök blir väldigt "trött" genast kvicksilvret kryper ner lite under nollan. Satsa på ett enkelt bensinkök istället för någon multifuel brännare så sparar du en slant.
Du klarar dej säkert med dina skidor, huvudsaken är att du inte får bakhalt. Jag brukar speeda mina valningsfria skidor med flytande fästvalla alt. använda stighudar då det blir brant.
Som du var inne på tidigare så är området välbesökt (tyvärr många med snöskoter) men det passar säkert bra då du åker solo.
Hoppas du får en god tur!

Grövelområdet

Den norska sidan är nog att föredra om man vill ha en lugn tur, på svenska sidan blir det skoterförbud först efter sjön hävlingen en halv dags skidning över Långfjället från fjällstationen. På norska sidan är det nästan ingen skotertrafik. Lederna är fina och lättorienterade även på vintern.
Området som sådant lämpar sig väl för nybörjarturer, man kommer inte så långt från civilisationen. Svukurisets fjällstation ligger en bit in i Norge och det finns stugor här och där.
Norska turåkare brukar synas ibland men de är mycket tystare än de svenska skotrarna.
Ett turförslag är att starta från gröveljön ta leden mot Salsfjället och vidare över Sylvola
mot Storsvuku och sedan hemåt när det passar din tidtabell runt Sushögda och Lifjellet i söder om området. Jag hade en fantastisk tur i området senaste vårvinter.
Jag håller med Peiffen om att ett bensinkök är att föredra på vintern. Multifuel eller inte spelar inte så stor roll. På sommar/vår/höst vill man bara ha ett lätt gaskök och på vintern ett pålitligt bensinkök.

H/jesper

Tack alla. Trangias mutifuelbrännare nu inhandlad och testkörd i helgen. Funkade perfekt förutom att jag tog bort bränsleflaskan innan trycket gått ur. Fick mig en dusch bensin i ansiktet.

Ska finstudera kartan för lämplig färdväg. Kanske ska försöka norska sidan trots allt.

Re: Tips..

Razzle-Dazzle; sa:
Om det är klart väder måste ni bestiga Salsfjället. Får inte missas!!
Lycka till och ha de bra!!

MVH //Rasmus

Det finns många fina och lättbestigna toppar i området. Högst och bäst utsikt mot Rondane m fl norska massiv har man från Eljåhogna.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips