På skidor i Libanon

Hej!

Tillsammans med goda skidåkarvänner planerar jag en resa till Libanon i februari med skidåkning som mål.

Är det någon som gjort en resa dit som har tips kring en sådan resa vore jag jättetacksam. Saker vi funderar över är bl a

1. Vilka är de fina systemen att åka i? Vi åker gärna utanför om det går (hanterar sändare + övrig utrustning) men pisten funkar också fint. Är beredda att stå ut med lite omak/längre resväg/okomfort för fin snö!

2. Finns det områden där det skulle vara vettigt med en guide och är det möjligt att hitta en bra lokal guide?

3. Vilka typer av boenden står tillbuds vid bra system och går det att boka iförväg från Sweden?

4. Vilken är en bra tidpunkt på året? Vi funderar på februari för att inte riskera att det blir för varmt?

5. Vilka andra ev. sevärdheter är najsiga att hinna med när vi besöker Libanon? Ett par dagar i Beirut känns givet men något speciellt där eller kanske ngt helt annat?

Stort tack till alla er som har tid att svara på ngn av alla dessa frågor vi har!

Bästa hälsningar,
Charlotte

Passa på att köpa glittrande navkappslar!

Jag var i Libanon för några år sedan och det var ett väldigt hyggligt land. Jag åkte tyvärr inte skidor när jag var där men min sysster har och vad hon berättade så var det mest offpist pga att pistmaskinen inte fungerade. Liftarna är gammla och stannar med jämna och ojämn mellanrum. Det finns många fina toppar att ta sig till men Du bör höra med de lokala först. All den okala utrustning som finns är från mitten av 80-talet!

Annars är Baalbeck ett måste och även den tidigare ockupeade sonen, vakert land med mycket trevliga folk och hyggeliga Hizbolla soldater. God mat!

Lycka till!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har inte åkt skidor i Libanon, men däremot har jag turistat en del.

Nära Beirut, ett par km norrut, finns kalkstensgrottor som är sevärda, Jeita Grotto.

Beka dalen måste också ses. Bör inte vara så långt från skidbackarna. Här finns bla Baalbeck, gammalt romerskt tempel i bra skick (för att vara en ruin). Någon av vingårdarna kan besökas, tex Chateau Musar som framställer erkänt bra viner.

Chateau Musar

Libanon är fantastiskt!
Jag har aldrig varit där under vintern, men deras väghållningsfordon är större än här så det blir en hel del snö iaf.
Höjdpunkten under min resa var ett besök på vinslottet Musar norr om Beirut, jag blev väldigt varmt mottagen och fick en rundur och provsmakning av vad jag tycker är världens godaste vin.
Missa inte dom Palestinska kvarteren, perspektivet på mellanösternfrågan förändras något efter det, ett av dom vänligaste folken jag träffat.

Svenska xtravel har resor till libanon. Även om man inte ska åka med dom finns det lite fakta om skidåkningen på deras hemsida. Utemagasinet hade en artikel för några år sedan.

/John

Blev det nån resa till Libanon? Är lite sugen på att åka dit i vinter. Det har ju varit lite oroligt, men nu verkar det ganska lugnt, och dessutom kan det ju vara trevligt att stödja den libanesiska turistindustrin.

Är det någon som har en uppfattning vad en resa kan kosta? Har kollat lite på flyg, som verkar kosta drygt 4000 tor. Vad får man räkna med för en vecka där nere?

Någon som har varit där den senaste tiden?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips